Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m.

Jag och sambon är sugna på en lite kortare stugtur kring påsk nu i vår. Tankarna går till Abisko-området. Mycket för att det är så smidigt med nattåget (vi bor i Uppsalatrakten). Går ju nattåg även till Jämtlandsfjällen men där har vi varit mer så det lockar inte på samma sätt. I fjol blev det Abisko-Nikka via Vistas med sju nätter ute. Det var helt fantastiskt med mycket skidåkning i t-shirt i vårsolen. Gav mersmak! Denna gång finns det nog inte tid för mer än 4-5 nätter ute.

En tanke är att börja på norska sidan genom att kliva av i Katterat och skida upp till Hunddalshytta. Sen Losistua och vidare till Unna Allakas. Tänker två nätter där för någon dagsutflykt i området. Sen till Abiskojaure och så ner till Abisko turiststation och tåget hemåt. Dock väldigt öppen för andra turförslag i området. Vi är rätt vana skidåkare med flera vasalopp var och tänkte köra med relativt lätta ryggsäckar snarare än pulka. Samtidigt är det inte tänkt som skidmaraton detta men någon dagsetapp över 30 km i bra förhållanden är lugnt (men kan ju behövas plan B-alternativ också om vi inte har vädret med oss).

Funderingar:
- Hur trevlig och fint är det i de här dalgångarna på norska sidan? Ser ju ut att vara rätt högalpin miljö med mycket glaciärer. Dock också kraftverk och en del vägar nära. Får man den där härliga fjällkänslan av att vara långt borta från all civilisation? Kanske också tokigt mycket folk över påsk? Jag är med på att vi behöver en DNT-nyckel och inte kan köpa mat i de norska hytterna.

- Är Unna Allakas ett bra ställe att ta en dagstur på? Har lite farhågor om att det är väldigt mycket skoterfolk där. Lite skotrar är inte hela världen men hör till dem som gärna vill komma bort en från en massa motorljud på en sån här tur. Som dagstur funderade jag på att vi kunde bege oss en bit upp på leden mot Katterjåkk. Kanske till Stour-Kärpel, men kanske finns andra finare turer?

- En tanke för att göra turen lite roligare vore att vända på den och kliva av i Abisko och skida upp till Kårsavagge och därifrån ta sig direkt till Unna Allakas (om vädret är bra). Vore lockande att den biten via kalfjället direkt sydväst, även om det förstås blir en del höjdmeter. Ett annat alternativ är väl att ta sig till Stour-Kärpel först och söderut därifrån. Några erfarenheter av något sådant?

Tacksam för alla tankar och förslag!
 
Sträckan Unna Allakas-Alesjaure är jättefin, men lite jobbig. Den är inom skoterförbudsområdet så väljer ni den blir det lugnt. Även Alesjaure-Abiskojaure är inom skoterförbudet.

För att få ihop det med dagarna skulle ni kunna gå direkt från Hunddalshytta till Unna Allakas. Jag har bara gått på sommaren och det gick bra så det bör vara görbart på vintern.
 
Hundalshytta är en vacker plats med bra möjligheter till toppturer, Gahpercohkka, Sealggacohkka och Ristacohkka ligger alla lättillgängliga från den trevliga hyttan. Mot Unna Allakas (välj hellre Cunnojavrrehytta) kan du välja att skida antingen via Hunddalen eller gå över Ollivaggi, bägge valen är i aktningsvärd fjällmiljö men en favorit för mig är Ollivaggi. Rutten till Lossihytta går genom en bitvis trång dal där laviner kan gå tvärs över dalen. Vägar du ser på kartan till Hunddalshytta och Lossihytta är inget man märker av då det är vinter, de är ju snöbelagda. Lossihytta har el indragen så där är något bekvämare. Norska hyttor har mer av karaktär fritidshus och är mycket trevligare än de svenska stugorna som är mer baracklika. Från Lossihytta kan man göra dagsutflykt till Storsteinsfjellet, rekommenderas om vädret tillåter, jag har genomfört den med turskidor. Jag rekommenderar varmt de norska fjällen här. Turen från Cunojavrre (eller Unna Allakas) till Alesjaure går över en liten högplatå som man inte vill fastna på i hårt väder, fin skrååkning sen ner till Alesjaurestugorna. Inga markerade leder på norska sidan, inga skotrar, köp hyttnyckel, 100 Nkr av DNT.
 
Stort tack för bra tips. Känns som vi bokar tåg till Katterat och hem från Abisko. Då kan vi ha med oss lite trevligare mat dit och handla i de svenska sen. Tänker att det också kan vara skönt att gå från väster till öster eftersom det kanske ofta blåser västligt. Nedfärd till Beisfjord lät ju dock härligt men känns som det kan bli tajt om vi ska med tåg från Narvik samma dag. Eller missar jag något skäl till att gå från öst till väst istället?

Kul att höra så mycket gott om de norska stugorna. Blir premiär på dem för oss. Så Cunnojavrrehytta slår Unna Allakas trots att den senare bjuder på både bastu och butik? Mysigare helt enkelt eller?
 
Hejsan,

Har sovit i både Unna Allakas och Cunnojavrrehytta och skulle nog vilja påstå att de är ganska jämspelta. Största nackdelen med Unna Allakas är det är tillåtet att köra dit med skoter. Dels bullar ju dessa orimligt mycket och sen så är det tyvärr inte helt ovanligt med typ "grabbgänget som ska supa"...är ju lite enklare att släpa med sig massor av öl när man åker skoter. Sist vi var i Unna Allakas var det ett sådan gäng där som framåt kvällen blev ganska högljudda.

Ett litet tips i närområdet, om ni har tid (och bra väder) är att fortsätta söderut till Caihnavaggihytta, som ligger oerhört vackert.

/ Stefan
 
Instæmmer helt med vandrarmans utsago. Væster till øster kan vara smart. Det blir kanske fler højdmeter uppåt den vægen, och brantare i starten, men det ær inget extremt.
Unna Allakas ær kanske en av de mysigare STF-stugorna fast jag tycker att den fortfarande inte kan mæta sig med koseligheten i en DNT-hytte. Cunojaure har en ny och en gammal stuga. Den nya ær som en modern sommarstuga.
Och det kan bli fullt i påsken! Særskilt Hunddalshytta ær en populær toppturshytta. Norsk påskvecka och -lov startar med halv dag onsdagen innan skærtorsdag och søndagen efter annandagen. Det ær annorlunda iaf jæmført med dær jag ær væxt upp, i Dalarna, dær påsklovet startar på helgen innan påsk och avslutas på annandagen.
 
Tack för fler bra och viktiga tips, såväl om skillnaden i klientel mellan Anna Allakas och Cunnojavrrehytta, DNT-hytterna och att vi ska vara försiktiga med isarna i Norge.

Tåg är bokat nu. Börjar i Katterat och med Hunddalen. Sen får nog vädret avgöra exakt färdväg.

Fick dock för oss att försöka avsluta i Riksgränsen istället med en hotellnatt och skida dit från Unna Allakas. Men när jag söker lite mer ser Låktatjåkko fjällstation rätt mycket mysigare ut än boendealternativen i Riksgränsen/Katterjåkk. Frågan är då hur man kan ta sig dit på vintern. Någon som har erfarenhet av att snedda upp dit från Unna Allakas vintertid? Ser främst brant ut kring Kårsavagge. Ett rimligare alternativ är kanske att sikta på Kårsavaggestugan först. Den tråkiga vägen är väl att gå via Abiskojaure men kalfjället ser roligare ut. Inser att detta bygger på bra väder förstås.
 
Hallå igen, inte bättre än att jag bröt nyckelbenet (cykel...) för tre veckor sen så har fått ställa in den planerade påskturen. Vi skulle dock kunna åka upp kring 20 maj och då tror jag jag ska vara bra skick igen. Då har ju dock de svenska stugorna stängt men man skulle ju kunna hålla sig helt på norska sidan.

Vad tror ni istället om?
Katterat-Hunddalen-Lossihytta-Cainavagge-Cunojavre-Hunddalen-Riksgränsen

Brukar snöläget vara någotsånär ok så sent på säsongen som kring 20 maj i dessa dalar? Är ju mest bara kalfjäll. Beredd på att man kanske får gå första biten från Katterat och risk för genomslagssnö senare på dagarna. Vad jag kunnat läsa verkar detta område vara snösäkert nästan framåt juni - eller? Tänker dock att det går att anpassa och korta av turen rätt bra om det skulle visa sig knepigt att komma.

Undrar också om någon har erfarenhet av att ta sig från Hunddalen eller Oallavaggi direkt över till Riksgränsen (snarare än följa leden från Unna Allakas).
 
Hejsan,

Vilken osis!

Nu är det förvisso troligt att det kommer att finnas tillräckligt med snö för att kunna gå på tur även så sent som 20 maj. Det är väldigt gott om snö uppe i Narvikfjällen i år.

Men det slutet av maj kan vara en lurig tid där uppe på grund av snösmältningen. Dels, precis som du är inne på, på grund av genomslagssnö. Men framför allt då jokkarna börjar gå upp. Om man har otur kan man i stöta jokkar som är inte bara innehåller massor med vatten utan dessutom rinner ovanpå snö/is. Och dessa är helt omöjliga att ta sig över. Enda man kan göra i det läget är att skida uppströms med förhoppningen att bäcken "dyker" ner under snön igen och ta sig över på snöbrygga. Men helt utan risk är det naturligtvis inte.

/ Stefan
 
Kolla in senorge.no och undersøk olika datum før att se snølæget historiskt omkring den 20:e maj. Som Stefan sæger ær det en snørik vinter i år, och under de flesta andra år med så hær mycket snø i april har det gått fint att gå på skidor dær inne. Men det ær vanligare med dåligt skidføre æn gott omkring slutet av maj.

Det ær ganska brant upp från Oallavaggi och ænda platsen jag hade førsøkt ær lite nordøst om nødbun. Upp från vann 841 och prøva att kryssa mellan de brantaste partierna. En morgon i maj ær det kanske fast och fint men det ser inte så kul ut oavsett.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte_LL Tips på påsktur! Turskidåkning 1
loljonas Tips destination v 16-17 Turskidåkning 1
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
Moga Dagstur Jokkmokk, tips? Turskidåkning 3
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Almgren Fjällskidor, tips Turskidåkning 10
KimmyA Tips för första skidturen Turskidåkning 12
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
silverjuggler Tips fjälltur en vecka mars? Turskidåkning 7
plupp27 Tips på topptursbindningar Turskidåkning 6
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Moga Tips på varma turskidpjäxor? Turskidåkning 8
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
evinrude Ont i ögonen efter en dag på fjället - tips på glasögon mm Turskidåkning 19
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
Glännman Tips på turskidetur mellan stugor påsken 2017 Turskidåkning 4
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
mosbricka Tips Rapadalen i påsk Turskidåkning 3
johza Önskar tips på tälttur med tonåringar i Jotunheimen Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Newlin Skårki - Aktse om 2 vk tips? Turskidåkning 1
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
AndersOleander Tips på barnvänliga skidturer i södra norge med markerade leder Turskidåkning 3
em.thelander Råd o tips inför skidköp Turskidåkning 7
camlun Önskar tips på stugtur i påsk Turskidåkning 18
jolut Skavsår av Alpina 1550, tips? Turskidåkning 12
annakari Skavsårs tips Turskidåkning 10
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Turskidåkning 2
brigitte Tips på turer/böcker Turskidåkning 1
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
niklaz Lite bredare skidor för jakt och turåkning i fjällen - tips tack Turskidåkning 5
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
fson Snöskor i låglandet - erfarenheter o tips? Turskidåkning 22
KarinElisabet Längdskidåkning Dolomiterna_ tips Turskidåkning 2
MartinR Tips på glaciärkurser i vinter Turskidåkning 0
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Hemskis Tips på 8 mils skidtur i Vindelfjällen Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.