Skavsår av Alpina 1550, tips?

Hej,
Jag använder pläxan Alpina 1550 när jag åker skidsko och turskida. Problemet är vid skidåkningen. Jag får skavsår ovanpå stortåna, i vecket som bildas på pjäxan när man skjuter ifrån skidan.
Kanske måste jag köpa nya pjäxor, men har nån, något bra tips så att jag slipper det? Annars, vilken pjäxa rekommenderar ni?

Vänligen, Jörgen
 
Eventuellt

kan snörningen minska skavet. T ex hoppa över ett hålpar över skavpartiet eller snöra så foten och hälen dras mera bakåt i skon.

Min uppfattning är att skorna för skidåkning gärna är lite större än de för skridskoåkning.

Thure
 
Jag har samma problem och sporttejp om stortårna löser saken. Men man får inte glömma att tejpa. Går väldigt bra med tejp men inte alls utan.
 
också skavsår av Alpina 1550

Hej!

Har du löst problemet med pjäxorna?
Jag och en kompis köpte Alpina 1550 i vinter, jag i herrmodell och kompisen i dammodell och vi fick precis samma problem, skavsår ovanpå höger stortå. Dumt ställe eftersom det är svårt att tejpa. Funderar på om man kan lämna in till skomakare för att ändra var dom böjer sig.

mvh,

Åsa
 
Jag tror att man nog åker på att byta sko. Har ni testat med riktig sporttejp? Jag har inga problem om jag drar ett varv runt tån.
 
Jag har precis samma problem med just dom skorna och vill mena att det är någon form att miss i konstruktionen, Då jag använt pjäxorna på ganska många turer nu utan att det blivit bättre går jag och sneglar på Crispi Stetind som jag nyligen provat. Dom pjäxorna har en mycket stabilare sula så att hela skon lyfter istället för att böja sig över tårna. Lite som en vandringspjäxa med rullsula fungerar. Nu kan den ju inte rulla på samma sätt då den sitter fast i bindningen utan lyfter så att säga istället. Vet ju inte hur det upplevs då man åker men har inte hört någon som klagat.

Överhuvud taget tycker jag att Crispin verkar som en betydligt mer genomtänkt och påkåstad sko. Jag gillar inte heller snörningen på Alpinan då jag tycker dom hoppat över ett par hål för snörningen över vristen. Remmen som man ska dra år med tycker jag inte heller sitter riktigt rätt placerad.

Har nu hittat bra pris på Stetind och går och ruvar på om jag ska beställa ett par till nästa säsong. http://www.telemark-pyrenees.com/en....html?osCsid=2ee0fa0e8a353cd9aa4bd6c1106ef751

Butiken verkar få genomgående bra kritik så det ska nog inte vara några problem att beställa därifrån. Om priset är kvar den 25:e kanske det blir en beställning. Den har ju även GoreTex så förhoppningsvis håller man sig en aning torrare om fötterna.

/Mats
 
1550 är ju en billighetspjäxa. En fundering jag har, som jag inte själv tänker göra, är om man skulle kunna limma en bit grovt läder tvärs över fronten för att unvika att den veckar sig precis över tån. Då *kanske* den veckar sig längre bak mot snörningen. Då gör man ju hyfsat med våld på kängan dock och med risk att det inte blir snyggt.

alpina_1550.gif
 
Jag löste det med...

Jag är precis hemkommen efter en vecka i Abisko fjällen åkandes med ett par nyinköpta Alpina 1550. Jag hann provåka 2 ggr innan vi for så jag kände att det skulle bli ett problem med höger tån, precis som ni övriga beskriver. Jag löste det genom att ta en bit från ett liggunderlag, skala den så den blev så tunn att den rymdes ovanpå tårna.
Åkte hela veckan med denna och det gick bra. Jag kan tillägga att jag även hade ett liktorns skydd,(en ring) som inhandlats på apoteket, som jag klistrat över skavsåret med en micropore tejp som extra fasthållare av ringen.
 
Jag har precis samma problem med just dom skorna och vill mena att det är någon form att miss i konstruktionen, Då jag använt pjäxorna på ganska många turer nu utan att det blivit bättre går jag och sneglar på Crispi Stetind som jag nyligen provat. Dom pjäxorna har en mycket stabilare sula så att hela skon lyfter istället för att böja sig över tårna. Lite som en vandringspjäxa med rullsula fungerar. Nu kan den ju inte rulla på samma sätt då den sitter fast i bindningen utan lyfter så att säga istället. Vet ju inte hur det upplevs då man åker men har inte hört någon som klagat.

Överhuvud taget tycker jag att Crispin verkar som en betydligt mer genomtänkt och påkåstad sko. Jag gillar inte heller snörningen på Alpinan då jag tycker dom hoppat över ett par hål för snörningen över vristen. Remmen som man ska dra år med tycker jag inte heller sitter riktigt rätt placerad.

Har nu hittat bra pris på Stetind och går och ruvar på om jag ska beställa ett par till nästa säsong. http://www.telemark-pyrenees.com/en....html?osCsid=2ee0fa0e8a353cd9aa4bd6c1106ef751

Butiken verkar få genomgående bra kritik så det ska nog inte vara några problem att beställa därifrån. Om priset är kvar den 25:e kanske det blir en beställning. Den har ju även GoreTex så förhoppningsvis håller man sig en aning torrare om fötterna.

/Mats

Hej!

Både jag och min fru får "alltid" skavsår av Crispi Stetind, frun har även problem med veck över tårna.

Igentligen kanonsköna pjäxor så länge man hasar sig fram på en relativt flack tur men när motluten sätter in och man drar pulka så blir det jätteblåsor på hälarna även om man har satt dit en compeed/sport tejp eller ??? har testat det mesta. Har slitit på pjäxorna sedan 2007 och vi brukar vara i fjällen 2-3 månader per år så det har blivit några mil i dessa pjäxor men det hjälper inte! :(

Börjar tröttna på dem så om det är någon som har erfarenhet av att dra tungt med Alpina Alaska / Alpina BC 2250 eller Fischer BCX-6 så är jag intresserad!

Uffe
 
Upplevde samma problem med ett par Alpina BC 850 som hyrpjäxa. Ett veck precis över stortåleden på båda skorna, inte så farligt att det orsakade sårskada men nog irriterande för att det skulle uppmärksammas konstant. I övrigt skön sko men de kommer inte att hamna i min ägo just av den anledningen. Har tittat på 1550 men efter denna tråd är jag väl lika tveksam med denna.

Någon som har en sko de är helt och hållet nöjda med och som kanske skulle kunna vara ett alternativ att titta närmare på?
 
Hej!

Både jag och min fru får "alltid" skavsår av Crispi Stetind, frun har även problem med veck över tårna.

Igentligen kanonsköna pjäxor så länge man hasar sig fram på en relativt flack tur men när motluten sätter in och man drar pulka så blir det jätteblåsor på hälarna även om man har satt dit en compeed/sport tejp eller ??? har testat det mesta. Har slitit på pjäxorna sedan 2007 och vi brukar vara i fjällen 2-3 månader per år så det har blivit några mil i dessa pjäxor men det hjälper inte! :(

Börjar tröttna på dem så om det är någon som har erfarenhet av att dra tungt med Alpina Alaska / Alpina BC 2250 eller Fischer BCX-6 så är jag intresserad!

Uffe


Dom jag testade satt väldigt bra vid hälen, Sedan vet jag av erfarenhet från flera olika pjäxor att hälen nästan är omöjliga att klara utan någon form av tejp. Hur bra pjäxorna än sitter tycks hälen börja röra sig i pjäxan förr eller senare, inte minst då man blir lite fuktig, Det som är av helt avgörande betydelse är vilken typ av strumpa man har närmast foten.. Jag använder alltid en tunn strumpa av bra kvalitet som är speciellt tänkt för att ha närmast foten och sedan en varmare strumpa utanpå.

Under årets tur på tio mil med en del skapliga stigningar klarade jag faktiskt hela turen utan skavsår och utan att tejpa. Däremot klämde det över tårna för varje steg så jag inte kunde ta ut steget som jag skulle gjort annars.

/Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.