Vad tror ni om dessa turskidor?

Jag är nybörjare på det här med skidor men ska åka en del skidor nu i vår. På fjället, utan preparerade spår. Med hund. Ibland pulka. Söker alltså robusta turskidor utan stålkant. Som kan användas med vanliga kängor.

Har begränsat med pengar och osäker på hur mycket skidor jag kommer åka i framtiden så vill inte lägga mer än nödvändigt.

Vet inte exakt hur jag kommer åka, siktar inte på att åka utför utan vill bara ta mig fram även om det går lite upp och ner. Så skidorna får gärna passa för nybörjare och vara enkla att hantera i vanliga situationer.

Hittade dessa, ryska, i trä.

Trevligt med trä, men mest är det priset som tilltalar mig. De är 10cm längre än vad jag är.

Vad tror ni? Kan dessa funka eller behöver jag lägga några tusen till på ett par Åsnes eller nått? (Säg helst inte det.. )
 
Jag har inte provat de skidor du länkar till -- men har ett par vita blixten och ett par Tegsnäs. Det ger i alla fall en del erfarenhet av träskidor.

Om du ska åka när det är kallföre och håller dig ifrån alltför branta backar (både upp och ned) bör de fungera. Det som oftast ställer till det vid utförsåkning är kombinationen av bindning och sko. Nybörjare brukar ofta uppskatta stabilare känga / bindning än vad dessa skidor ser ut att komma med.

Träskidor har sin charm. Nackdelarna kommer främst vid klabbföre när det gärna fastnar snö under skidorna, och när det ska åkas utför. Det är sällan som träskidor är riktigt bra för det. Speciellt inte med de bindningar som oftast används på dem. Träskidor tenderar också att kräva en del underhåll.

Har du funderat på att hyra? Det brukar ofta gå att hyra skidor som fungerar på fjället vid valfri fjällstation.

Det är som alltid bäst att skaffa sig erfarenhet om vad just du prioriterar innan inköp av prylar.
 
Jag har inte provat de skidor du länkar till -- men har ett par vita blixten och ett par Tegsnäs. Det ger i alla fall en del erfarenhet av träskidor.

Om du ska åka när det är kallföre och håller dig ifrån alltför branta backar (både upp och ned) bör de fungera. Det som oftast ställer till det vid utförsåkning är kombinationen av bindning och sko. Nybörjare brukar ofta uppskatta stabilare känga / bindning än vad dessa skidor ser ut att komma med.

Träskidor har sin charm. Nackdelarna kommer främst vid klabbföre när det gärna fastnar snö under skidorna, och när det ska åkas utför. Det är sällan som träskidor är riktigt bra för det. Speciellt inte med de bindningar som oftast används på dem. Träskidor tenderar också att kräva en del underhåll.

Har du funderat på att hyra? Det brukar ofta gå att hyra skidor som fungerar på fjället vid valfri fjällstation.

Det är som alltid bäst att skaffa sig erfarenhet om vad just du prioriterar innan inköp av prylar.

Håller absolut med angående att hyra när man inte vet vad man vill ha. Men jag kommer att använda dem kanske 20 dagar / månad under våren så det är nog rimligare att köpa än att hyra i detta fall.

Jag tänkte åka i termostövlar, eller lundhagskängor. Kan det fungera?

En annan sak jag undrar när jag läser om skidor, när man pratar om utförsåkning, menar man då långa, ganska branta backar och att man vill åka fort, eller menar man all form av nedför? Mitt mål är att ta mig fram utan att skada mig och utan att det är jättejobbigt. Det behöver inte gå så fort eller vara bra åkupplevelse. Om man måste prioritera alltså. Men där jag ska vara finns det ju inte så mycket helt platt mark utan allt lutar ju åt något håll..

Eller vet någon var man kan hitta begagnade turskidor utan stålkant? Finns ju på blocket m.m. men just hund-vänliga turskidor är lite ovanliga känns det som.
 
Jag har åkt hyfsat mycket med både gamla Lundhags Alaska och Nokia vinterstövlar. Det fungerar absolut -- men det är inte direkt stabilt. :)

När det gäller skidåkning så beror väldigt, väldigt mycket på åkaren. Med NNN BC, lämpliga skor och ett par turskidor (inte nödvändigtvis med stålkant. Så långe det inte är alltför isigt går det i princip lika bra utan stålkant) så kan de flesta som kan åka skidor i ett längåkningsspår även åka efter många (de flesta?) leder som finns i fjällen. Lederna brukar inte vara dragna där det är som brantast. Det som gör det svårt att åka i fjällen är sällan att det är för brant. Det är när det är isigt eller snö som inte riktigt bär (eller en massa snö -- men det händer rätt sällan uppe på kalfjället) som det blir besvärligt att åka. Att halka fram på en massa blåis utan stålkanter är inte roligt.

Termostövlar och bindningar som passar dessa (kabelbindningar, EPOK eller liknande) är inte lika stabila. Sedan är skorna mjuka. Är du van och står rätt på skidorna fungerar de efter de flesta leder. Det ställer dock högre krav på åkaren. De är inte roliga att åka med om det är brant och isigt. Men då går det att ta av sig skidorna och gå.

"Svårighetsmässigt" är termostövlar / träskidor ungefär som att åka med vanliga klassiska längdskidor (tycker jag...). Vanliga längdskidor har ofta stabilare bindningar, men de är smalare och glider bättre. Det är gör att det jämnar ut sig mot ett par träskidor som inte glider lika bra (bromsar bättre) och är bredare.

Jag har inget bättre tips än Blocket när det gäller begagnade skidor. Jag har redan (för) många par skidor, och om jag köper nya är det enligt väldigt specifika önskemål, som sällan går att hitta begagnade.
 
Jag skulle välja bredare träskidor eller längre för att användas under försäsongen. Åsnes Kongsvold och Breidablick är deras hund åknings alternativ vilket jag skulle välja för att användas i mars-april.

Skogma har träskidor och olika sorters stövelbindningar.

Även om jag förstår att det inte blir perfekt tänkte jag använda samma skidor hela säsongen.

Tror du att Olskogens jägarskida är bättre än den jag länkade till? Ngt dyrare (och kostnad för bindning tillkommer).

Ser även att de har "Olskogens Snöskoskida Loffe". Breda, korta skidor i trä. De kanske kan vara något?
Jag tänker att de kanske är lättare att ta sig fram på för en nybörjare och kanske även passar om man har packning och så? Blir nog enklare att hantera hunden ifall skidorna är lite kortare.
130mm * 1400mm

Eller är det ett konstigt val?

De säljer något som heter jägarbindning. Kan det fungera för mig?
 
Vita Blixten då? De går ju att få tag på väldigt billigt. Tror ni att t.ex. de jag länkat till kommer fungera märkbart bättre för en nybörjare än Vita Blixten?
 
Jag skulle personligen hellre köpa Vita Blixten än de rysskidor du länkade till.

Olskogens har jag inte provat själv, men hört en del gott om. De skulle jag kunna tänka mig själv om jag hade behov. De är dock dyrare -- och vill man komma billigt undan får man alltid kompromissa. Jägarbindningen bör passa ett par kängor / termostövlar. De ser ut att vara Olskogens variant av Tegsnäs EPOK. De brukar "fungera". Det är i mitt tycke inte ideala bindningar, men vill du kunna åka med termostövlar / vanliga kängor så är de ett av de få alternativ som finns.

Breda korta skidor passar bra om du ska ut i ospårad lössnö, gärna i tät skog där det blir besvärligt med längre skidor. Jag skulle inte vilja ha sådana på fjället. De ger onödigt mycket motstånd när du åker. De går inte att åka i spår med, och viktigast av allt -- om du behöver kantställa skidan för att kunna ploga så är det svårt och jobbigt. Jag har ett par alpina lössnöskidor som är 130 mm under foten. På hårdare snö är de jobbiga att få upp på kant med slalompjäxor. Att lyckas åka nedför med så pass breda skidor med mjuka stövlar/kängor och veka bindningar skulle jag inte vilja ens prova på.

Vita Blixten kan vara svåra att få tag på, och kommer oftast som 7 fot (210 cm). Det torde bli långt för dig. Det ska finnas kortare. Hittar du några som passar i längd till lämpligt pris är det en nog så bra början.

Lite recensioner: https://www.utsidan.se/friluftsguiden/skidsport/skidor/tur/vita-blixten-skidor_451
 
"Tror du att Olskogens jägarskida är bättre än den jag länkade till? Ngt dyrare (och kostnad för bindning tillkommer)."

Olskogens är något bredare vilket ger bättre bärighet om du vill ha korta skidor.

"Ser även att de har "Olskogens Snöskoskida Loffe". Breda, korta skidor i trä. De kanske kan vara något?
Jag tänker att de kanske är lättare att ta sig fram på för en nybörjare och kanske även passar om man har packning och så? Blir nog enklare att hantera hunden ifall skidorna är lite kortare.
130mm * 1400mm Eller är det ett konstigt val?

Snöskoskidan är nog bäst om du ska utföra ett arbete på snö och inte behöver glida fram.

"De säljer något som heter jägarbindning. Kan det fungera för mig?"

Ja antingen den eller Epok.
 
Tillägger att jag är 162cm och inte väger så mycket så jag gissar att jag inte behöver de längsta skidorna.
Men det blir inga snösko-skidor då utan "vanliga" turskidor.
 
Jag är 170cm 80kg mina Tegsnäs Rajd är 225cm ,75mm breda så de bär bra i lös snö när det är vårvinter använder jag mina Fischer e99 som är 190cm och ca60-70mm breda. I fjol trampade jag igenom den lösa snön ner till grenen med Fischerskidorna i Februari så jag var tvungen att använda ett gammalt skoterspår i stället, om ryska skidorna bara är 170cm +70mm breda tycker jag att det är för lite bärighet på dem. Ett par Olskogens funkar för midvinter för dig med kängor och för mars-maj skulle ett par Åsnes Breidablikk 180-190cm vara perfekt för dig men det är en 5-6000kr investering.
 
Mitt förslag är att försöka titta på begagnade skidor med rätt egenskaper, även om det kan vara svårt att hitta men det är avsevärt mycket mer prisvärt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Hyra turskidor i Stockholm? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.