Vad tror ni om dessa turskidor?

Jag är nybörjare på det här med skidor men ska åka en del skidor nu i vår. På fjället, utan preparerade spår. Med hund. Ibland pulka. Söker alltså robusta turskidor utan stålkant. Som kan användas med vanliga kängor.

Har begränsat med pengar och osäker på hur mycket skidor jag kommer åka i framtiden så vill inte lägga mer än nödvändigt.

Vet inte exakt hur jag kommer åka, siktar inte på att åka utför utan vill bara ta mig fram även om det går lite upp och ner. Så skidorna får gärna passa för nybörjare och vara enkla att hantera i vanliga situationer.

Hittade dessa, ryska, i trä.

Trevligt med trä, men mest är det priset som tilltalar mig. De är 10cm längre än vad jag är.

Vad tror ni? Kan dessa funka eller behöver jag lägga några tusen till på ett par Åsnes eller nått? (Säg helst inte det.. )
 
Jag har inte provat de skidor du länkar till -- men har ett par vita blixten och ett par Tegsnäs. Det ger i alla fall en del erfarenhet av träskidor.

Om du ska åka när det är kallföre och håller dig ifrån alltför branta backar (både upp och ned) bör de fungera. Det som oftast ställer till det vid utförsåkning är kombinationen av bindning och sko. Nybörjare brukar ofta uppskatta stabilare känga / bindning än vad dessa skidor ser ut att komma med.

Träskidor har sin charm. Nackdelarna kommer främst vid klabbföre när det gärna fastnar snö under skidorna, och när det ska åkas utför. Det är sällan som träskidor är riktigt bra för det. Speciellt inte med de bindningar som oftast används på dem. Träskidor tenderar också att kräva en del underhåll.

Har du funderat på att hyra? Det brukar ofta gå att hyra skidor som fungerar på fjället vid valfri fjällstation.

Det är som alltid bäst att skaffa sig erfarenhet om vad just du prioriterar innan inköp av prylar.
 
Jag har inte provat de skidor du länkar till -- men har ett par vita blixten och ett par Tegsnäs. Det ger i alla fall en del erfarenhet av träskidor.