Hur långa dagsetapper på turskidor orkar man

I sista stund har jag och min sambo bestämt oss för att gå på en vintertur. Nu på fredag den 15:de bär det av längs vägen västerut. Vi är vana Sarek vandrare och brukar gå ca 2,5 mil om dagen, men ingen av oss kommer ihåg hur långt man orkar med skidor. Det var mist 10 år sedan vi gick på skidor. Någon som har en aning? Vi kommer att starta på fredag och åka hem på söndag med andra ord en super quickis, men vad gör man när längtan till evigheten blir för stor?
 
Jag brukar åka ungefär lika långt (med pulka) som jag går på sommaren. Varierar lite mer på vintern beroende på skidföret.
 
Före och skidvana

I sista stund har jag och min sambo bestämt oss för att gå på en vintertur. Nu på fredag den 15:de bär det av längs vägen västerut. Vi är vana Sarek vandrare och brukar gå ca 2,5 mil om dagen, men ingen av oss kommer ihåg hur långt man orkar med skidor. Det var mist 10 år sedan vi gick på skidor. Någon som har en aning? Vi kommer att starta på fredag och åka hem på söndag med andra ord en super quickis, men vad gör man när längtan till evigheten blir för stor?

Hmm, svår och omöjlig fråga, så jag gör ett försök :).

Först och främst är skidvana avgörande tror jag. Är man någorlunda tränad och van så kan man stå på även om det är dåligt före. Med "normalföre" kanske 2-3 mil om dagen, om man inte behöver ägna tid åt att slå upp tält och annat. Stugtur (lätt packning), någorlunda åkare och bra före, då kan man ju dra iväg en 4-5 mil utan problem, om vädret tillåter. Men är man ovan vid att åka så bör man nog inte räkna med längre etapper än vad man normalt går, det kan bli kämpigt nog.

Det verkar som att ni går på bra på sommarturerna, så här års är det ju lite mörkare och dessutom är ni ju ovana vid att åka, så räkna inte med riktigt så långa etapper. Men ungefär lika långt som man går, med avdrag för kortare dagar.

//J
 
Stora individuella skillnader.

Ungefär lika lätt att svara på som: Hur långt är ett snöre?

Många faktorer påverkar etapplängden.

1. Vana och teknik. Att ha rätt teknik är givetvis av stor betydelse för dagslängden. 10 år sedan ni gick på skidor innebär kanske ingen vidare vana.

2. Före, väder och vallning. Det är stor skillnad på vinterföre med blå valla eller vattnig snö en vårvinterdag. Med och motvind ger också stort utslag. Skidor utan fäste, bakhalt, är en riktig humörsänkare.

3. Packningens vikt. En lätt dagpackning på ca 5 kg eller tung ryggsäck och/eller pulka.

4. Typ av skidor. Vallningsfria turskidor är ett bra sätt att dra ner på dagsetappens längd.

5. Kondition. Självklart att bra kondition underlättar.

6. På platten eller kuperat. Det man 'förlorar' uppför tar man inte igen utför. Plattast ger högsta medelfart.

Själv orkar jag minst 5 mil i fjällterräng. Då har jag 10 kg på ryggen, 100 mil skidåkning under säsongen, smala löparskidor och en hygglig kondition.

Fast det är inget nöje att åka så långt, 2-3 mil känns lagom på Kungsleden i Lappland. Det brukar bli två stugor per dag. Jag åker längre etapper med skidor på vintern, än jag går på sommaren. Jag blir inte lika 'sliten' på skidor som att vandra på sommaren.
 
Nu är vi ju inte helt lost på skidor, vi åker telis ett par gånger i veckan och gör korta dagsturer, men långturer är det som sagt längesedan vi gjorde. Tack för alla svar! Vi känner att vi inte kommer att ha tid att samla på oss utrustning för tältning, men nästa år då banne mig. Denna tur blir en stillsam stugtur och med stöd av era svar blir det lättare att planera vår mini tur. Så, tack igen.
 
De fleste kjenner jo sin egen kondisjon, pakningens vekt osv. Men den store usikkerheten på vinteren er sneforholdene. I gnistrende flott føre har jeg alene gått langt over 5 mil på en dag, og ikke vært svett eller utslitt i det hele tatt. Motsatt har jeg slitt meg frem1,5 km på to timer og vært helt utkjørt, totalt tom!

Men under normale skiforhold regner jeg en hyggelig turfart med pauser på 4 til 5 km i timen. Dagslengden avhenger da av hvor lenge du går, men 20 til 30 km er vanlige dagsetapper for meg og kona.

Tidlig i sesongen kan de vanskelige forholdene komme hvis det har kommet mye sne og ikke vært mildvær på en lang stund. Da blir det tunge forhold, man synker dypt ned i sneen. Disse forholdene er det kun ekstra brede ski som kan delvis hjelpe mot.

Sent på sesongen kan de vanskelige forholdene komme når sneen "råtner" nedfra. Man trår gjennom et fast lag øverst, og under er det bare store iskrystaller sm man synker nedi. Disse forholdene er nesten umulige. Men er man heldig å få nattefrost, så kan man starte grytidlig og komme langt av gårde før toppskaren knekker. Husk at det kan skille mye hvis man kommer høyere opp. Som regel har ikke sneen blitt så råtten høyere i terrenget.
 
Instämmer i Ottos inlägg

Skoterspår kan vara skillnaden mellan åkbart och helt omöjligt vid genomslagssnöförhållanden.

Vid majturer kan man vända på dygnet för att utnyttja nattskaren.

Medvind motvind har också betydelse för dagsetappernas längd.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Make Hur långa skidor? Turskidåkning 0
johanandersson71 Stavar! Hur långa skall de vara? Turskidåkning 5
Brannigan Långa,välpreppade spår inom ett par timmar från Sthlm? Turskidåkning 5
perhagdahl Hur långa turskidor? Turskidåkning 1
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.