Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller?

Jag har efter ett antal år med pulkadragning (med barn i) med hellånga stighudar på mina Fischer med crownbeslag, skaffat ett par Ingstad (utan fiskfjäll) med stighudar till. Bra skidor nerför, otroligt stabila. Med stighudarna på uppför är greppet superbra.
Men glidet är stundtals inget vidare om man låter stighudarna sitta på. Jag har både syntet och mohair, men det är inte materialet som är problemet, utan den fantastiskt klumpiga plastklossen i framkant. Under sportlovet var vi Norge och åkte på hyfsat hårt underlag, och då märkte jag hur skidan gick upp ovanpå snön och snön sprutade åt sidan som från en plog där hudarna var infästa i framändan. Blev ju inget superglid, om man säger så...
Samma problem uppkommer på barnens Åsnes junior-skidor, med samma upplägg.

Vilka erfarenheter har ni andra av detta? Beror det på snöförhållandena? Är det bättre att satsa på fästvalla i fästzonen?
 
Hejsan,

Har exakt samma erfarenhet. Första gången jag körde på Åsnes skidor med korta stighudar fungerade det utmärkt eftersom snön var mjuk och fin. Men sedan denna första trevliga upplevelse har jag blivit mer och mer skeptisk till hela konceptet. Och numera kör jag aldrig med mina kortfeller utan har bytt till vallatejp i normalfallet istället. Men ska jag ut på tur där många höjdmeter ska avverkas brukar det för det mesta bli hellånga stighudar i kombination med vanlig valla, även om jag gärna slipper vallandet på tur då vi för det mesta sover i tält.

/ Stefan
 
Jag är oftast nöjd med kombinationen fiskfjäll och kortfällar BD Kicker skins när det brantar på. Men jag har mest gått med en hund som drar pulkan och med ryggsäck mellan stugor. Tung pulka kan vara annorlunda.

Thure
 
Jag har kört med Åsnes kortfeller i några år, och håller med om att de ger bra grepp uppför. Men på platten blir glidet dåligt och nerför hugger de så att det blir tvärbroms. Jag har fiskfjäll och brukar bara ha stighudarna vid långa stigningar. Men det händer ju att det är en lång stigning, sen en kort bit platt eller nerför, och så upp igen. I det läget vore det ju praktiskt att slippa ta av hudarna för bara en kort bit.
Ska snart ut på en tur med pulka, då blir det hellånga för första gången.
 
Tack för input! Då är det inte bara mig och min usla skidteknik det är fel på. Jag kan ju förtydliga att jag numera väldigt sällan drar pulka och det är därför som jag har gått ifrån mina fiskfjälls-Fischer (och hellånga hudar). Jag trodde i min enfald att jag skulle slippa det vinande ljudet som bromsar farten (lite), men kunde inte föreställa mig att det skulle vara ur askan i elden med Åsnes system.
Kanske är läge att testa Fischers variant av korta stighudar. Vill desperat tro att de kan funka bättre.
 
Håller med helt. Det borde vara bättre om fäst-zonen för kortfellen framtill vore lite infräst i belaget så att kanten på blecket kommer i nivå med belaget. När jag har pulka funkar det hjälpligt, men med tung ryggsäck blir spannet för mjukt, och då bromsar fästblecket ordentligt, och stighuden ligger också emot snön av och till så att det rycker och bromsar... På de nyare Fram funkar det ganska bra, troligen för att spannet är styvare, dessutom är de skidorna ju både "crownbelag" och för kortfell, så man behöver inte stighudarna lika mycket.
Har inte orkat, men funderat på att fräsa ned belaget någon mm just i fästet på mina äldre Amundsen. Någon som provat?
 
Vill man ha både bra glid och fäste på hårdare underlag så måste det finns ett bra, anpassat spann på skidorna. Det finns en orsak att jag ofta(st) åker på vanliga löparskidor även i fjällen. De passar inte om det blir mjukt, men finns det hårdare spår (vilket det väldigt ofta finns) är de betydligt roligare att åka på.

Det är få fjällskidor som har bra spann. Åsnes fungerar bra när det är någorlunda mjukt. De fungerar också att bra att åka utför med. Begränsningen med sådana skidor är i mitt tycke bristen på lämpligt spann. Det gör att åkning på platten när det är hårt fungerar sämre.

Det gör att det blir mer av att "gå" istället för att "åka" skidor med sådana. Inte nödvändigtvis fel, speciellt inte med tung packning.
 
Hej
Vi har gått väldigt många mil med Åsnes kortfell både med och utan pulka i fjällmiljö och tycker att de fungerar utan problem på platten och uppför men ska man utför någon längre sträcka så ska de av för bättre skidkontroll, korta nedförsbackar fungerar det att kantställa skidorna om man vill ha bättre glid.

Vi besökte många butiker innan vi hittade varsitt bra par skidor som hade ett spann som fungerade med vår vikt (inklusive vikten i ryggsäcken), turskidor är tyvärr inte lika noggrant gjorda i spannent som längdskidor avsedda för träning/tävling.
 
Min erfarenhet av Fischers korta stighudar (easy-skin) är liksom tidigare kommentarer också positiva överlag. Dessa korta stighudar ligger också på och till viss del "nöter" i framkanten eftersom de inte heller är försänkta i belaget, men inte alls på det sätt som Åsnes system. Vid flitig användning kommer de till sist nötas av i framkanten (se bild .....809).
Man ska ha i åtanken att fjällskidor har ett enkelspann och inte kan jämföras med tävlings- eller motionsskidor som har ett dubbelspann. Det innebär att du på fjällskidorna trycker ner hela spannet i botten även när du står på båda skidorna, vilket du inte gör med ett par skidor som har dubbelspann. Det innebär också att både valla och korta stighudar nöts (se bild på fischers mohair eller rättare sagt "no-hair"-skins.........219 och ....741.)
Det går också att tillverka egna korta "skins" till Fischer som både är kortare och smalare än original-skins (se bild). De behöver inte vara någon infästning på ovansidan för att de ska fungera, de sitter på plats i alla fall, utan problem (se bild......526).

Åsnes korta stighudar har jag inte använt, men där är infästning betydligt klumpigare.

Madshus har också ett system med korta stighudar som ser intressant ut (Intelligrip Transition) . Dessa är försänkta i belaget.
 

Bilagor

  • 20221225_151526.jpg
    20221225_151526.jpg
    1.5 MB · Visningar: 150
  • 20220321_165219.jpg
    20220321_165219.jpg
    1.5 MB · Visningar: 136
  • 20220324_161741.jpg
    20220324_161741.jpg
    2.7 MB · Visningar: 136
  • 20220324_161809.jpg
    20220324_161809.jpg
    1,002.4 KB · Visningar: 147
Vi kör Fischer E99 med easy-skin. Håller med haktyr att de generellt funkar bra. Vi brukar sätta på dem när det är långa stigningar på g eller före där det är svårt att få fäste. Om det är kallföre och inga större stigningar kör vi dock kall burkvalla. För även dessa korta hudar tar rätt rejält med glid. Svårt att staka eller köra frånskjut med dem. Blir mer gå på skidorna. E99 ska ha dubbelspann vad jag vet (även mätt upp det med bladmått). Däremot är det väldigt mjukt jämfört med en löparskida och fästesvallan nöts rejält. Har även funkat bra att sätta på hudarna på burkvallan men undviker att köra någon riktigt varm burkvalla. Då får det blir easy-skins istället.
 
Jag kör Åsnes Vikafjell -med kortfeller eller valla beroende på hur turen ser ut.
Jag tycker att de fungerar bra, men rätt spann är viktigt så de inte bromsar onödigt mycket.
Är det långa nerförslut tar jag av dem ibland. Är det mest horisontellt så väljer jag valla.

Det svåra med spann vid turåkning är ju att ryggsäck kan väga mycket eller lite.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
Apelsinjos Tips på dagstur från Stendalsstugan? Turskidåkning 4
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
Perkabolo Slipa kanter på fjällskidor? Turskidåkning 5
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
GustavOh I brist på e89 crown... Turskidåkning 4
arobsia Bredd på turskidan? Turskidåkning 5
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
Fjorr Tips på skidjacka byxa för turskidåkning Turskidåkning 2
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Nennaa Rottefella bc auto som delat på sig… Turskidåkning 0
kmsellin Förslag på rutt genom Rapadalen Mars-April. Turskidåkning 13
egh01 Väska på skaklarna? Turskidåkning 6
JMel Biter fiskfjällsmönster på skare? Turskidåkning 7
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
NiklasLP Vad är det för ögla på bindningen? Turskidåkning 4
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Lovan Tips på boende i Grövelsjön längåkning Turskidåkning 4
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Kogoyo Fjällturpulka på tåg Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
skjivert Stugtur 3-5 dagar i mars på skidor Turskidåkning 4
Steine Nån som provat kite på turskidåkning? Turskidåkning 1
lawe Tips på bra längdåkningsställen i Norge Turskidåkning 1
VidarN Sikker ferdsel på is Turskidåkning 2
Tundraman Fiskfjäll på fjällskidor Turskidåkning 10
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Evajar Vakkotavare - Nikkaluokta på vintern Turskidåkning 4
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
Jackiie Fotpåsar/Overboots/Något att ha på på kvällen? Turskidåkning 3
stormfrog Hur ta sig upp på Kalfjället i Sälen utan lift? Turskidåkning 5
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Entertainer Åtta dagar på norra Kungsleden Turskidåkning 4
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
BD6 Kaskkavagge på skidor Turskidåkning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.