Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66?

Hej,

Jag funderar på att köpa ett par Fischer Transnordic 66 (tidigare E99), och dom finns i två versioner:

Crown Extralite - med fjäll

eller

Easy skin Extralite - med fäste för korta stighudar

I kuperad terräng upp och ner, så lär man ju behöva ha stighudarna på hela tiden, så vilka glider egentligen bäst (med stighudarna på)? Crown eller Easy skin? Någon som vet?

Om Easy skin glider bäst även med stighudarna på så ser jag inte påängen med Crown.
 
Hej,

Jag funderar på att köpa ett par Fischer Transnordic 66 (tidigare E99), och dom finns i två versioner:

Crown Extralite - med fjäll

eller

Easy skin Extralite - med fäste för korta stighudar

I kuperad terräng upp och ner, så lär man ju behöva ha stighudarna på hela tiden, så vilka glider egentligen bäst (med stighudarna på)? Crown eller Easy skin? Någon som vet?

Om Easy skin glider bäst även med stighudarna på så ser jag inte påängen med Crown.

Utan att ha provat korta stighudar så har jag svårt att tro att du får nämnvärt glid med dem. Du kan nog ta dig fram på platten med viss anstärnnign mellan uppförsbackarna.

Med fiskfjäll får du lite fäste men inte tillnärmelsevis som med stighudar. Däremot glid, må vara ljudligt om farten ökar. Jag har fiskfjäll på mna E99 (och saxar i korta backar) och hela stighudar om det går långvarigt brant uppförs.

Jag tror du måste välja: bra glid eller bra fäste.

I spårad terräng gilar jag skinnskidor med vridjustering av pjäxläget väldigt mycket. Jag kan justera fästet, till och med i farten.

Men någon "kortstighudare" får gärna kommentera också.

/Patrik
 
Tack för svar. Det blev fjäll-varianten (crown). Jag är inte säker, men jag tror easy skin-varianten är tänkt för valla, men möjlighet till bättre fäste med stighudarna på.
 
Senast ändrad:
Man kan verkligen undra varför det inte skett tidigare, men årets utgåva av T66 Crown verkar ha fäste för korta stighudar:


Jag letar själv efter en bredare turskida med mer/längre fiskfjäll än Åsnes modeller och har funderat på varför i hela friden Fischer inte erbjuder Transnordic 82 (tidigare E109) i crown/skin-utgåva.
 
Man kan verkligen undra varför det inte skett tidigare, men årets utgåva av T66 Crown verkar ha fäste för korta stighudar:


Jag letar själv efter en bredare turskida med mer/längre fiskfjäll än Åsnes modeller och har funderat på varför i hela friden Fischer inte erbjuder Transnordic 82 (tidigare E109) i crown/skin-utgåva.
Det var värst. Det finns inte på 22/23-orna jag nyss beställde. Men jag tänker att man får långa stighudar om man behöver det.
 
Nu är ju beslutet fattat och det kommer att bli bra -det viktiga är att man kommer ut! För den som fortfarande står i valet o kvalet så är min input: fiskfjäll är enklare men tråkigare, skins lite mer pyssel men roligare åkning. Genomsnittshastigheten skulle jag säga är ungefär densamma. Jag kör skins och det har inte fallit mig in att bara låta dom sitta utan dom åker på och av några gånger under dagen. Är det flackt så kör jag utan, ofta med valla. Enkelheten med fiskfjäll är dock inte att förakta, i grinigt väder kan det vara skönt att kunna gå på.
 
Nu är ju beslutet fattat och det kommer att bli bra -det viktiga är att man kommer ut! För den som fortfarande står i valet o kvalet så är min input: fiskfjäll är enklare men tråkigare, skins lite mer pyssel men roligare åkning. Genomsnittshastigheten skulle jag säga är ungefär densamma. Jag kör skins och det har inte fallit mig in att bara låta dom sitta utan dom åker på och av några gånger under dagen. Är det flackt så kör jag utan, ofta med valla. Enkelheten med fiskfjäll är dock inte att förakta, i grinigt väder kan det vara skönt att kunna gå på.
Jag har skins på mina klassiska längdskidor och det är grymt, men min tanke med turskidorna är att jag enkelt ska komma ut på fjällturer. Korta som långa, så jag tror fjäll blir bra för mig på dessa skidor. Och skulle man vilja ta sig upp på någon brant topp så finns ju alltid möjligheten att köpa till ett par långa stighudar.
 
En bra grej är att köpa begagnade stighudar från någon utförsåkare. Inkörda hudar med en andel mohair är det som glider bäst. Det är lätt att skära till hudarna i sidled och längden är inte så noga, om man kapar dem ett par decimeter från bakänden kan en ställa skidorna i snön. Bakänden påverkar inte fästet.

En dålig grej är långa nylonhudar från colltex. Som svinto under skidorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
Ainon Fina korta turer/halvdagsturer i fjäll/inland resp kust Turskidåkning 1
såg Turskidor för skog och fjäll. Turskidåkning 2
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
totte Nybörjare: Turskidor för skog, fjäll och lite utför Turskidåkning 1
Silverfox Snöskor i fjäll! Turskidåkning 15
Virrhönan Snäll-fjäll? Turskidåkning 5
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Gertrud Kort-hudar, bra eller dåligt? Turskidåkning 28
mimartin82 Vasaloppet (Öppetspår eller kortvasan) Turskidåkning 4
Sjobbe hel stålkant eller 3/4 stålkant Turskidåkning 12
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.