Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar!

Jag ska köpa ett madshus bc50 turskidor. Jag håller på att vela mellan att välja ett par madshus vidda bc pjäxor med bc bindning som är varmast och störst och man får garanterat plats med mycket sockar eller den mindre och slankare alpina promise pjäxan men vanlig mindre bindning som förmodligen blir lite kallare.
Jag kommer vilja använda skidorna till allt möjligt, i spåret, uppe på fjället så pjäxorna ska fungera någorlunda som längdskidor men samtidigt vill jag inte frysa om de är de ända skorna jag har med upp på fjället för att tälta. Är den kraftigare bc-bindningen mer otymplig eller tråkig att åka med i spåren?
Tack för hjälpen! Måste bestämma mig på måndag!
 
Väljer du den kraftigare bindningen (jag tror du menar BC NNN) så har du också en bra bindning om du skulle bli sugen på att testa långfärdsskridskor någon gång. Utan att ha några bevis så menar jag att just den bindningen är vad de flesta motionärer använder idag.
 
Jag skulle satsa på BC på den typen av skida. Visst, inte samma "lätta" känsla i spåret som renodlade längdåkningsskor. Men har du tänkt gå på tur med skidorna så skulle valet ha varit enkelt för mig. Ska jag upp på fjället, ut i skogen eller bara "nöjesåka" i spåret så tar jag mina turskidor med BC-system. Använder samma system för skridskorna. Ska jag ut och svettas i spåret så blir det renodlad längdutrustning.

Lycka till!:)

// Peppe
 
Jag kör på samma sätt som Peppe skriver, dock lite kraftigare skidor för fjället än de du tittar på. Jag använder Ånsnes Sondre skidor med Rottefella NNN BC bindning på fjället eller i ospårad terräng, samma bindning och pjäxor (tror det är ett par Alpina?) på långfärdsskridskorna.
I spåren och för motions eller turåkning föredrar jag smalare och lättare skidor (Fischer SCS, Salomon SNS Profil (manuell, inte auto), Salomon Active 8 pjäxor).
Hade jag valt ett par lättare och smalare fjällskidor (ex Fischer E89) är det möjligt att jag valt samma pjäxor och bindningssystem som på mina motionsskidor.

En av de större skillnaderna på bindningarna som påverkar "åkstilen" är att flexen på NNN BC bindningen är mjukare och inte arbetar på samma sätt som mina Salomon bindningar. Det påverkar åkstilen varför jag är tveksam till NNN BC vid mer aktiv åkning (motionsåkning), passar mer till turåkning.

Ett ytterligare kommentar på NNN BC bindningen, är att bindningen är känslig om man får is på styrpinnen i pjäxans framkant pga snäva toleranser. Då går inte bindningen att knäppa igen, lite skrapande med stavspetsen för att rensa bort snö och is löser detta.

Noterar att madshus BC50 är vallningsfria, varför det självklart påverkar åkningen. Jag har provat vallningsfria, men trivdes inte med dessa pga för dåligt glid. Alla mina skidor idag har vanligt belag som man vallar.
 
vad är skillnaden på turåkning och motionsåkning?

Tack för alla svar! Min teknik ligger på turåkning. Som jag förstått det kan man välja mellan vallningsbara Madshus Bc50 eller inte, men ska kolla upp lite extra. Men vad anser man med motionsåkning och turåkning? När jag var på turåkning i vintrar med en massa danskar så var tempot på turen så högt att min puls var den samma som om jag skulle ha joggat hemma. Och motionsåkning, är det då att "springa" på skidorna mer?
 
Visst går det att motionsåka även på turskidor, men tempot blir ju såklart betydligt lägre. Men har de flesta i gruppen samma typ av skidor så spelar det ingen roll. Trött och svett blir man i alla fall.
 
Passerade XXL idag och passade på att känna lite på de Madshus skidorna du tittat på. Tycker att NNN BC bindningar och pjäxor som du föreslog i ditt ursprungliga inlägg är en bra kombination.
 
Tack för tipset. I slutändan valde jag den smalare pjäxan och bindning för att inte riskera att känna mig för klumpig tillsammans med andra i spåren. Jag hoppas det blir bra. Jag har åkt med lätta turskidor med samma bindning uppe på fjället och det funkade okej även om man har ganska lite kontroll i branta nerförsbackar. Men jag tror mitt största användningsområde kommer vara på relativt plan mark och nu får jag ett par skidor som jag tack vare stålkanten kan bromsa med om det går för fort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
Tommy E Manuell eller "automatisk" BC-bindning Turskidåkning 6
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johansnonsens Justera / flytta Rottefella BC Bindning Turskidåkning 5
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Sportsman89 Montera bindning - Rottefella Super Telemark NN 75 Turskidåkning 6
loljonas Byta bindning voile -> BC manuell Turskidåkning 4
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
Moga Olika varianter av NN75-bindning? Turskidåkning 3
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
Devesh Felmonterad bindning Turskidåkning 12
Etriol "Vanlig" bindning till turskidor? Turskidåkning 5
majaagnemo bindning till jörnkänga utan näbb Turskidåkning 3
zhcimon Bindning till skogsskida Turskidåkning 0
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
Tovetjarn Bindning till Lundhags Husky Ski? Turskidåkning 14
raddan Ersätta trasig bindning av typ "råttfälla" Turskidåkning 1
gundj Nya skidskor till gammal bindning, Salomon? Turskidåkning 3
David E Vad är detta för bindning? Turskidåkning 5
thureb Montage bindning skateskidor Turskidåkning 0
Windman Bindning för vanliga kängor? Turskidåkning 4
Oakrock X-trace bindning Turskidåkning 5
DavidS Behöver råd om bindning Turskidåkning 3
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
Bollvik Bindning till turskidor Turskidåkning 1
j-asplund hög pjäxa till NN 75 mm bindning? Turskidåkning 8
jahogs Pjäxor till Salomon BC-bindning Turskidåkning 1
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
johan5588 Bindning/pjäx-kombination till Tegsnässkidor !? Turskidåkning 17
bionicon Barn skidor med remm bindning? ( Turskidåkning 4
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
davidlundgren Hur är BC-bindning och pjäxa? Turskidåkning 0
alven BC-bindning Turskidåkning 5
joask202 Bindning till både Alaska och Antifrys? Turskidåkning 0
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
Sandin Tegsnäs Epok-bindning Turskidåkning 2
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.