Bindning till Lundhags Husky Ski?

Jag tar gärna emot tips på vettiga bindningar för Lundhags Husky Ski (ej NN75). Alltihopet ska användas på långturer till fjälls (på flacken, inte utför).

Epok är inte intressant.

Tips?

//J
 
Off season för själva åkandet, men inte för att mecka och bygga! :)

Jag är mycket nöjd med kängorna, men det där med bindning var lite lurigt. Själv så satt jag uppe på en fjällstation just då, så jag hade lite begränsat med möjlighet att fynda på blocket och liknande. Det slutade med att jag tog en gammal Kaby kabelbindning som var lite för smal, och slipade in sulornas kant så att det passade in i bindningen. Hade jag slipat lite till så hade jag kanske fått in dom i en NN75 bindning utan taggarna, (NATO 120 eller Rottefella Riva, ingen av dom verkar tillverkas längre enligt Rottefella).

Jag har sett olika bindningar som kan passa, mestadels gamla tunga kabelbindningar på blocket. Tegsnäs variant funkar också, men saknar "klackarna" som håller nere sulan. Olskogen har också en enkel kabelbindning, men det var lite oklart med om dom skulle passa eller inte. En del Kabybindningar saknar fäste för tåremmen som dras över kängans tå, men det fixar man enkelt med en spännrem.

Mina skidor blev inte snygga, men dom fungerade fint och fötterna har nog sällan varit så torra, varma och glada!! :)

//J
 
Tegsnäs stövelbindning?

Lyfter gammal tråd då jag är ute i samma ärende, men inte alltför intresserad av att mecka och bygga. Har tyvärr inte heller tillräcklig kunskap för att kunna handla på blocket eller liknande.
Skulle Tegsnäs stövelbindning kunna fungera? (Antar att det är den som omnämns i föregående post?) Någon som rent av använder/har använt den? Andra förslag på bindningar som kan köpas i butik tas tacksamt emot!
 
Njae, stövelbindningen är väl den där röda plastskålen med remmar? Sladdrig och ostadig, men sväljer väl alla kängor och stövlar. Den jag menade var deras kabelbindning med stålbotten, liten tårem och en spiralkabel som spänns runt hälen. Tyvärr saknar den 'klackar' eller spår som nyper fast tådelen av sulan, men är ändå bättre än stövelbindningen. Såklart beror det väl på vad man ska göra, korta skogsturer och långa fjällturer ställer lita olika krav.
 
Jag har epok till mina jörnkängor och de fungerar fint som turbindningar tycker jag. Den är inte sladdrigare än den vanliga stövelnindningen från Kaby (utan "klackar"), snarare tvärtom eftérsom skon fixeras mot häldelen av epok med en vristrem.

...i sträng kyla kan plasten i epok bli spröd, reserv bör medtagas om man förväntar sig 40 blå...

//J
 
Njae, stövelbindningen är väl den där röda plastskålen med remmar? Sladdrig och ostadig, men sväljer väl alla kängor och stövlar. Den jag menade var deras kabelbindning med stålbotten, liten tårem och en spiralkabel som spänns runt hälen. Tyvärr saknar den 'klackar' eller spår som nyper fast tådelen av sulan, men är ändå bättre än stövelbindningen. Såklart beror det väl på vad man ska göra, korta skogsturer och långa fjällturer ställer lita olika krav.

Tror faktiskt att vi avser samma bindning, din beskrivning stämmer väl överens med bilden på Tegsnäs hemsida (se tidigare länk) :). Gör avsaknaden av 'klackar' att det blir mycket sämre stadga i bindningen? Finns några alternativ med 'klackar'? Utrustningen är tänkt att användas på längre fjällturer (kommer inte utsättas för många telemarkssvängar då jag är en dalkrypare)...
 
Jag har epok till mina jörnkängor och de fungerar fint som turbindningar tycker jag. Den är inte sladdrigare än den vanliga stövelnindningen från Kaby (utan "klackar") ...

Är inte riktigt på jakt efter några epokbindningar, men kom att tänka på en liten sak... Många skriver om Kabybindningar i diverse forum, men jag lyckas inte hitta någon som helst information om dem på nätet. Vad är/menas med Kabybindningar?
 
När jag startade tråden hade jag lite begränsat med tid och små möjligheter att fynda bindningar, så jag slipade in tådelen tills den passade i en 75 mm kabelbindning som jag hade... Det tog en stund men fungerar fint nu. :)

Jag är iaf riktigt nöjd med kängorna. Kanske inte det mest stabila i sidled, men det vägs ju upp av att dom är helt ok att gå i och att dom går att få torra snabbt, och inte minst av att dom är varma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Etriol "Vanlig" bindning till turskidor? Turskidåkning 5
majaagnemo bindning till jörnkänga utan näbb Turskidåkning 3
zhcimon Bindning till skogsskida Turskidåkning 0
Skidkung Vilken bindning till dessa skor? Turskidåkning 4
gundj Nya skidskor till gammal bindning, Salomon? Turskidåkning 3
Bollvik Bindning till turskidor Turskidåkning 1
j-asplund hög pjäxa till NN 75 mm bindning? Turskidåkning 8
jahogs Pjäxor till Salomon BC-bindning Turskidåkning 1
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
johan5588 Bindning/pjäx-kombination till Tegsnässkidor !? Turskidåkning 17
joask202 Bindning till både Alaska och Antifrys? Turskidåkning 0
M.Sundberg Vilken bindning på nis-platta? Turskidåkning 4
johansnonsens Justera / flytta Rottefella BC Bindning Turskidåkning 5
Sportsman89 Montera bindning - Rottefella Super Telemark NN 75 Turskidåkning 6
loljonas Byta bindning voile -> BC manuell Turskidåkning 4
Moga Olika varianter av NN75-bindning? Turskidåkning 3
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Moga Gammal bindning på ny skida? Turskidåkning 3
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
Devesh Felmonterad bindning Turskidåkning 12
raddan Ersätta trasig bindning av typ "råttfälla" Turskidåkning 1
David E Vad är detta för bindning? Turskidåkning 5
thureb Montage bindning skateskidor Turskidåkning 0
Windman Bindning för vanliga kängor? Turskidåkning 4
Oakrock X-trace bindning Turskidåkning 5
DavidS Behöver råd om bindning Turskidåkning 3
Sjobbe Vilken bindning? Turskidåkning 3
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
bionicon Barn skidor med remm bindning? ( Turskidåkning 4
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
Tommy E Manuell eller "automatisk" BC-bindning Turskidåkning 6
davidlundgren Hur är BC-bindning och pjäxa? Turskidåkning 0
alven BC-bindning Turskidåkning 5
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
akto tips på vinterkängor + bindning +extra breda skidor Turskidåkning 9
Sandin Tegsnäs Epok-bindning Turskidåkning 2
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.