Hjälp! Mattermos eller inte?

Vi sticker på en veckotur i fjällen på söndag Abisko-Nikka. Men ska jag ta med mattermosen eller inte? Den är tung och stor, men om man inte gör det o inte heller har kök med sig då får man ju ingen varm o stärkande mat mitt på dagen? När vi vandrar så käkar vi alltid maffigaste målet till lunch, men då har vi ju köket med oss. Hur tänker ni? Vi klarar oss inte med någon hårdmacka och soppa ser vi nog mer som förrätt.....Det var ju dax att tänka på det nu. Typiskt mig. Suck. Nu kom jag att tänka på en annan sak, tror ni stugorna har kvar schwweizernöt chokladkakorna eller är de slut för säsongen? Ris&pasta måste väl finnas kvar i alla fall. Torkat kött, fisk o fågel har jag med.
Vore skönt att få höra hur ni resonerar

Hälsningar en packfebrig + fjällnödig tant
ps Vi tänker gå med ryggsäck
 
Den är tung och stor

Jag tror faktiskt att du har svaret på din egen fråga här ovan!

En vanlig termos med varm dryck eller hetvatten tycker jag att man kan ta med sig i ryggsäcken under vintertid. Vad jag inte förstår är varför man utesluter köket på en flerdagars vintertur, även om man går en stugtur? Det handlar ju om säkerhet tycker jag.
 
Jag brukar Ha en 0,5 liters thermos som är mer eller mindre konstant fylld med hetvatten och kör med frystorkat eller påskonserv. För påskonserverna går det att använda värmepåsar om det vankas lunch. Fyller med vatten och aktiverar och äter en kvart senare om jag inte vill duka upp under t ex blåsiga förhållanden.
Snabbkaffe, soppor och bärdrycker funkar alla med vatten.en matthermos skulle jag dock aldrig tänka tanken på att släpa med mig.

Ibland vill man dock ta en paus och då passar jag på att smälta snö till dricksvatten och varmvatten.
 
Jag skulle ge ett annat råd en de andra, då jag absolut skulle ha med matthermosen. Jag åkte samma tur,abisko-nikka för någon vecka sedan, drog i och för sig på pulka men skulle inte resonerat annorlunda gällande matthermosen om jag skulle haft ryggsäck.
På vinterturer tar jag ogärna fram köket för lunchmaten utan vill att den ska gå smidigt och snabbt. Har då varje dag fyllt matthermosen med mat och varmvatten på morgonen i samband med att frukosten lagas och därmed får jag värmande mat till lunch på ett kick! Har prövat samma metod men i nalgene-flaska, vilket fungerar bra men en stor del av värmen är borta vilket jag tycker är synd vintertid. Har man däremot färdig frystorkadmat så går ju en thermos med kokvatten fint (som tipsats om ovan) då den inte tar lång tid för att bli färdig..Men för mig som mer blandar ihop mat själv så har matthermosen varit en given och uppskattad del i packningen (trots vikten),sedan är jag väl ingen gramjägare heller...

Angående matförrådet i stugorna så vet jag inte specifikt om chokladen men det var mycket att välja på annars. Handlade dock aldrig, men såg inte ut att vara något problem att fixa fika och mat på de stugor som hade butik.

Lycka till,du har en fantastisk tur framför dig!
 
Tack för era svar!

Mattermosen åker med efter överväganden. Maten mitt på dagen är så viktig och säcken är mycket lättare än på vandringarna då tält kök o pasta stannar hemma denna gång.
Kram på er!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
nuwanda Hjälp i längdskidsskogen. Turskidåkning 12
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Blarf Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt Turskidåkning 7
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
Myrek Fästvalla på tejp! Hjälp Turskidåkning 5
lirpco Hjälp! Turskidåkning 9
torpet Hjälp - mina stålkanter! Turskidåkning 3
magnus1977 hjälp Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
muresan Hjälp ang kebnetur Turskidåkning 6
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Britta GF Hjälp! Bindningen lossnar! Turskidåkning 4
Fuktig sovsäck i snöbivack ?? Varför ?? HJÄLP !! Turskidåkning 11
Hyra av skidutrusning (HJÄLP!) Turskidåkning 2
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.