Hjälp vid köp av turskidor

Hej!

Jag planerar, efter att hyrt skidor ett par vintrar, köpa mig ett par turskidor. Skidorna kommer i första hand att användas under vårvinterturer på fjället. Eftersom jag är ovan att valla och det känns bökigt att använda när man sover i tält är jag ute efter en vallningsfri skida. Hel stålkant antar jag är att föredra, eftersom fjället är mitt huvudsakliga användningsområde, tänker jag rätt där?

Jag tar tacksam emot alla möjliga tips och råd. Allt från märken och modeller till spann och midjebredd.

Hur lång bör skidan vara? Jag är 183 cm lång och väger 80 kg.

Jag är också lite osäker på vilken typ av bindning som är att föredra för ändamålet, men det kanske snarare är en smaksak?

Jag har kollat lite på Åsnes fjellskidor vilka verkar vara intressanta. Jag har tidigare hyrt en Åsnes, modell Sondre tror jag att det var.
 
Jag kommer troligtvis inte att åka speciellt mycket utför eller göra allt för avancerade toppbestigningar. De kommer framförallt att användas i relativt flack terräng.
 
Jag kikade faktiskt på din annons tidigare, men tyvärr är jag inte intresserad av pulkan, sovsäck och stavar har jag redan och pjäxorna är för stora, så tyvärr... Det måste bli svårsålt när du endast säljer det som paket.
 
Fisher E99 Crown är en pålitlig vallningsfri modell för den typ av åkning du beskriver. Hade du kunnat tänka dig även vallningsbara skidor finns fler att välja på (ex Åsnes), men som vallningsfria är Fischers Crown belag bland det bättre. För att avgöra längd borde du prova skidan, men gissningsvis bör 200cm vara lagom för dig (beakta att du har kläder och packning på dig). Hittade dessa viktrek för denna skida på nätet:
> 90 kg 210cm
80 - 89 kg 200 - 210cm
75 - 79 kg 200 - 205cm
70 - 74 kg 195 - 205cm
65 - 69 kg 195 - 200cm
60 - 64 kg 190 - 195cm
55 - 59 kg 185 - 190cm
50 - 54 kg 180 - 185cm
45 - 49 kg 170 - 180cm

Kombinera med Rottefella NNN BC bindning så har du en pålitlig kombination.

Finns även de bredare Fischer E109 Crown om du föredrar det.
 
Tack för svaret. Det verkar helt klart vara en intressant skida. Vad är fördel respektive nackdel med bredare skida? Bredare skida = bättre i djup lössnö och lättare att åka utför med men långsammare och trögare att åka på?
 
Jag tycker E99 har den mest lämpliga bredden/profilen för turskidåkning i ex fjällen. Jag har själv ett par äldre Åsnes Sondre (vallningsbara) som har liknande profil som E99 som turskidor i fjällen. Fungerar även i preparerade spår med NNN BC bindningen som inte sticker ut.

Bredare skidor kan bära lite bättre i lössnö, men blir samtidigt klumpigare att åka med. Bredare skidor är även jobbigare för fötterna (vristerna) om man går på skrå på fjället, vilket är ganska vanligt.
 
Tack för svaren smux!

Jag fortsätter att fråga. Varför föredrar du en NNN BC jämfört med exempelvis rottefella super telemark?
 
NNN BC bindningen sticker inte utanför skidans profil vilket fungerar bättre i preparerade spår (den breda NN75 bindningen tar i spårkanterna).
Vid åkning har NNN BC pjäxor en styvare sula som jag finner mer komfortabel, medan NN75 pjäxor har en tendens att få ett "böjveck" rakt ovanför tårna som kan klämma. Dvs NNN BC rotationspunkt ligger vid tåspetsen medan den ligger några cm längre bak (ovanför tårna) med NN75 bidningen (inte många man ser med NN75 mm bindning på motionsskidor längre).
Jag har haft NNN BC bindningar i över 20 år och upplevt dem mycket pålitliga.

Dessutom använder jag även mina skidpjäxor med NNN BC bindning på långfärdsskridskorna;)
 
Tack igen. Då har jag fått lite grepp om det hela. Får se om någon annan skribent har tips på andra skidor. Annars lutar det nog åt att det blir en fischer E99 Crown.
 
Förtydligande, valj den manuella versionen av NNN BC bindningen, inte den automatiska som är mindre tillförlitlig
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
nuwanda Hjälp i längdskidsskogen. Turskidåkning 12
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
Blarf Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt Turskidåkning 7
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
Myrek Fästvalla på tejp! Hjälp Turskidåkning 5
lirpco Hjälp! Turskidåkning 9
torpet Hjälp - mina stålkanter! Turskidåkning 3
magnus1977 hjälp Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
muresan Hjälp ang kebnetur Turskidåkning 6
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Britta GF Hjälp! Bindningen lossnar! Turskidåkning 4
Fuktig sovsäck i snöbivack ?? Varför ?? HJÄLP !! Turskidåkning 11
Hyra av skidutrusning (HJÄLP!) Turskidåkning 2
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
McFee Jackval vid turskidåkning Turskidåkning 8
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
Pelkin Snöläget vid Helags Turskidåkning 4
ripjägarn Var någonstans vid Nallo? Turskidåkning 6
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
peter.elofsson.16 Snödjup vid Jämtlandstriangeln? Turskidåkning 2
moa_k40 sovsäck april/påsk vid Kebnekaise Turskidåkning 4
luktafotogen Parkering vid Fulufjället? Turskidåkning 1
malundin Vägval vid sidan av Kungsleden? Turskidåkning 7
Spinspider Skidtur mellan stugor vid nyår? Turskidåkning 3
majjen Saltoluokta-Kebnats vid påsk Turskidåkning 2
MartinR Skidpjäxor vid tälttur Turskidåkning 7
L.A. Klädsel vid turåkning Turskidåkning 4
elin_h Fjälltur vid påsk Turskidåkning 6
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
freka586 Vallningstips vid varmt och soligt? Turskidåkning 4
Gustavsberg På tur vid Grövelsjön Turskidåkning 8
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
Calle_sthlm Byxor vid turåkning? Turskidåkning 4
paddel Björn Endagsturer vid Tärnaby/Hemavan Turskidåkning 1
Martin Gidlund Ryggsäck vid längre vinterturer Turskidåkning 6
Vad tänka på vid tur i Jämtlandsfjällen v.12 Turskidåkning 1
tur på skidor vid kebe Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.