Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt

Hej!

Ska köpa nya turpjäxor. Har vaskat fram några olika alternativ som det står imellan.
Min fot är normalbred fast med något hög vrist, hälen ganska spetsig så har haft problem med skavsår i andra pjäxor när jag körde NNN BC systemet me nu tänkte jag gå över till NN 75 för lite med stadga.

Alternativen är:
Scarpa T4
+ stabil, lätt underhåll, går att torka inneskon separat
- för styv? tung/klumpig

Lundhags Husky 75
+ varm, går att torka inneskon separat, naturmaterial
- inte så styv i skaftet

Alpina Alaska
+ högt skaft, bra polstring i skon, lätt underhåll
- hållbarhet?

Crispi Sydpolen
+ stabil, vattentät, lång hållbarhet
- risk för skavsår, tid för att gås in

Pjäxorna ska användas tillsammans med ett par Åsnes Amundsen på mestadels platturer (dags + övernattningsturer) och även på långfärdskridskoturer så behöver en pjäxa med lite högre skaft och vriststöd.
Någon som har erfarenhet av följande modeller?
 
Min

kamrat Calle köpte en modell "Varg" förra året och var rätt nöjd. Har för mig att det finns två olika modeller från det norska fabrikatet.

Thure
 
Erfarenhet av Crispi-pjäxan

Hej!
Jag har egentligen bara erfarenhet av Crispi-pjäxan, men bara positiva dito. Fast egentligen är prio 1 att prova ut om pjäxan passar bra på din fot.
Skavsår - hittar du en pjäxa med god passform så minskar risken för skavsår. Jag skulle rekommendera dubbla yllesockor (eller yllesyntetblandningar) i en Crispi-pjäxa. Då upplever inte jag några skavsårsproblem, i alla fall inga som skulle vara värre än i några andra pjäxor. Däremot har jag hört om stora problem med skavsår i tyngre pjäxor om man ska gå långa etapper.
Tyngd - en viktig faktor vid all turåkning är att undvika tyngd i den rörliga utrustningen i så stor utsträckning som möjligt. Men ska du istället åka mycket utför så ökar behovet av en hög/tung/stabil pjäxa.
Hög pjäxa - svårt att ge råd - det verkar vara mycket individuellt beroende på hur starka fötter/vrister du har. Jag har starka fötter och trivs bäst med en relativt låg pjäxa a la Crispi för den ger viss rörelsefrihet.
Husky med ylleinnerskon tror jag blir för varm för normal turskidåkning, om det inte är väldigt kallt, och om du redan tidigare tycker att du lätt får skavsår, så tror jag risken i dessa är hög om du kör utan innerskon.
Jag kan sen bara rekommendera en individuellt formgjuten inläggssula i pjäxan - ger stor skillnad i komfort, särskilt om du ska gå långa etapper/har mycket packning. Såna kan t.ex. göras på alpinaffärer.
 
Hej!
Jag har egentligen bara erfarenhet av Crispi-pjäxan, men bara positiva dito. Fast egentligen är prio 1 att prova ut om pjäxan passar bra på din fot.
Skavsår - hittar du en pjäxa med god passform så minskar risken för skavsår. Jag skulle rekommendera dubbla yllesockor (eller yllesyntetblandningar) i en Crispi-pjäxa. Då upplever inte jag några skavsårsproblem, i alla fall inga som skulle vara värre än i några andra pjäxor. Däremot har jag hört om stora problem med skavsår i tyngre pjäxor om man ska gå långa etapper.
Tyngd - en viktig faktor vid all turåkning är att undvika tyngd i den rörliga utrustningen i så stor utsträckning som möjligt. Men ska du istället åka mycket utför så ökar behovet av en hög/tung/stabil pjäxa.
Hög pjäxa - svårt att ge råd - det verkar vara mycket individuellt beroende på hur starka fötter/vrister du har. Jag har starka fötter och trivs bäst med en relativt låg pjäxa a la Crispi för den ger viss rörelsefrihet.
Husky med ylleinnerskon tror jag blir för varm för normal turskidåkning, om det inte är väldigt kallt, och om du redan tidigare tycker att du lätt får skavsår, så tror jag risken i dessa är hög om du kör utan innerskon.
Jag kan sen bara rekommendera en individuellt formgjuten inläggssula i pjäxan - ger stor skillnad i komfort, särskilt om du ska gå långa etapper/har mycket packning. Såna kan t.ex. göras på alpinaffärer.

Tog det lång tid att gå in crispi-pjäxan? Har testat ett par Alpina läderkängor och då kom tå-knäcket över tårna och lade tryck och skav där över, mindre trevlig känsla.
Det var en klok tanke om vikt! Det gör mig lite tveksam till scarpa pjäxan, även om jag tror att den är trevlig så kanske den är onödigt tung på platturer där det inte blir så mycket åka-nedför-åkning.
Huskyn verkar trevlig, men kan tänka mig den gör sig bäst på tidiga vintern och inte i april-solen i slasksnö. Har möjligt att pröva Alpina kängan och Huskyn så det tänkte jag göra förhoppningsvis denna veckan. Ska försöka jaga fatt på ett par Crispi också och se hur de sitter.
Lutar lite åt Alpina då de användes under t.ex. norgepålangsdeluxe.
 
3 av 4....

Hejsan,

Jag har personligen ett par Scarpa T4 och ett par Lundhags Husky (fast inte med 75 mm sula...) och min fru skidar omkring i ett par Crispi Sydpolen. Det är mycket bra pjäxor hela bunten och jag tror inte du kommer bli besviken oavsett vilken du väljer. Som ett litet sidoinlägg kan jag även berätta att jag också har ett par Varg Skavl (som lättare alternativ till mina turskidor med 75mm bindning).

Etfer att ha varit ute på ett gäng turer me dessa olika pjäxor är min bedömning.

Scarpa T4: Lite av en optimal kompromiss. Är för mig det självklara valet av ovanstående alternativ för långfärdsskridsko + turskidåkning i typ Jotunheimen där man går lite på platten men får desto fler höjdmeter. Funkar på platten, men åtminstone jag får skavsår efter ett tag av dom. Dessutom ganska tunga för "platt-tur".

Lundhags Husky: Bästa midvinter/kallförepjäxan jag någonsin provat. Lätt och bekväm (vann stor test i Norsk tidning nyligen). Om man som jag har god förmåga till fotsvett kan de dock upplevas som väl varma för påskturer, så det beror på när man är ute mest. Ska själv upp till Lappland på en 23-dagars tur nu till mitten av Mars och då är det definitivt Lundhagsarna som gäller! Enda nackdelen som jag upplevt (bortsett från värmen...) är att de är ganska veka och man har lite svårt att få foten att sitta fast vilket medför att man har lite svårt att få bra kontroll på skidorna utförs.

Varg Skavl: Kompetent pjäxa den med. Har varit med på ett gäng turer utan att svika. Men skulle jag köpa en låg "klassisk" turpjäxa idag så hade jag valt Crispin istället.

Crispi Sydpolen har jag som sagt var inte använt själv. Men min fru har dom och hon är jättekänslig för skavsår och klarat sig helt utan! Dessutom är hon alltid torr om fötterna på kvällen då vi slår upp tältet, något som jag inte kan skryta med då jag använt mina Varg.

Summering. Platt-tur i April uppe på kalfjället hade jag valt Crispi Sydpolen.
Platt-tur alla andra månader och framför allt nere i skogen med lös snö hade jag valt Lundhags.
Om man kan leva med begränsningarna på platten och vill ha en väldigt mångsidig pjäxa så är Scarpan definitivt ett bra alternativ.

/ Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
gunilwi Varma turpjäxor - Lundhags Turskidåkning 2
Akklokk Läderfria turpjäxor Turskidåkning 8
Kogoyo turpjäxor vs pjäxor för klassisk Turskidåkning 22
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
aksello Nya styva turpjäxor Turskidåkning 8
Virrhönan Nya turpjäxor! Turskidåkning 10
snowhound Breda turpjäxor? Turskidåkning 16
McFee Turpjäxor Turskidåkning 14
arvid.h Sula om turpjäxor Turskidåkning 1
svebur Rätt turpjäxor? Turskidåkning 8
Erikk Turpjäxor Turskidåkning 4
sundancekid VARMA turpjäxor? Turskidåkning 47
hasslerj Turpjäxor -- erfarenheter av Alfa Skarvet? Turskidåkning 2
duvillno Turpjäxor Turskidåkning 6
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Lenalainen Hjälp! Hur fäster jag dessa trugor? Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
nuwanda Hjälp i längdskidsskogen. Turskidåkning 12
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
havskayak Hjälp - söker vallningsfria breda turskidor Turskidåkning 8
szvinto Hjälp vid köp av turskidor Turskidåkning 12
joakimrr Hjälp nybörjare hitta skidor Turskidåkning 12
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
Myrek Fästvalla på tejp! Hjälp Turskidåkning 5
lirpco Hjälp! Turskidåkning 9
torpet Hjälp - mina stålkanter! Turskidåkning 3
magnus1977 hjälp Turskidåkning 2
angelikaj Hjälp med val av skidor Turskidåkning 2
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
muresan Hjälp ang kebnetur Turskidåkning 6
pat2 Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning Turskidåkning 2
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Britta GF Hjälp! Bindningen lossnar! Turskidåkning 4
Fuktig sovsäck i snöbivack ?? Varför ?? HJÄLP !! Turskidåkning 11
Hyra av skidutrusning (HJÄLP!) Turskidåkning 2
Sportsman89 Välja rätt turskida och bindningssystem... Turskidåkning 8
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
hannulan Längdskidor - funderingar o lite svårt att välja Turskidåkning 5
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
Joseflarsson Vad ska man välja? Turskidåkning 5
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.