Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :)

Hej!

Jag har nu utrustningen K2 hippy stinx, Scarpa t1 och någon typ av g3 bindningar.
Har gjort några få toppturer i Alperna med denna utrustning men är nu ute efter iallafall något lättare utrustning, framförallt skidorna. Några som mer passar både vanlig tur och topptur.

Eller är det bättre med ett par skidor för vanlig längre tur och ett par för topptur?

Gärna tips på skidor och utrustning för vanlig tur. Vad för pjäxor och skidor som fungerar där?...

Mvh / Karl K
 
Jag kör med Åsnes kombat och supertelemark bindning, kan vara värt att kolla upp i fall du vill ta en topptur, finns även dom med korta kickerskins. Dyra skidor men fungrear riktigt bra till allt från pulkdragning till toppturer, specielt med supertelemark bindning då man kan sätta på själva vajern uppe på toppen för extra stabillitet vid svängarna på vägen ner.

peace

Martin
 
Hej!

Jag har nu utrustningen K2 hippy stinx, Scarpa t1 och någon typ av g3 bindningar.
Har gjort några få toppturer i Alperna med denna utrustning men är nu ute efter iallafall något lättare utrustning, framförallt skidorna. Några som mer passar både vanlig tur och topptur.

Eller är det bättre med ett par skidor för vanlig längre tur och ett par för topptur?

Gärna tips på skidor och utrustning för vanlig tur. Vad för pjäxor och skidor som fungerar där?...

Mvh / Karl K

Tja det är sant som du skriver att det inte finns någon utrustning som är bra både på tur och topptur, vad man än väljer blir det en kompromiss. Detta gäller framför allt skidorna, det är enligt min egen åsikt helt olidligt att gå längre sträckor på platten med skidor som har lite sväng. Helst ska en turskida vara smal, ha dubbelspann och negativ svängradie (smalast bak och fram)! Sen kan man naturligtvis ha kul utför även med sådan utrustning framför allt i optimala förhållanden och relativt flacka backar (typ 1 dm puder + "blå" backe). I lite brantare backar och svårare snö blir det mest en fråga om att ta sig ner så att säga.

För egen del kör jag med ett par Scarpa T4:eek:r + Fischer E99:eek:r som kompromiss utrustning. Har funderingar på att byta till lite mer svängvänliga skidor, som till exempel Fischer E109 eller Åsnes Nansen, men längre än så är i alla fall inte jag beredd att gå.

/ Stefan
 
Flera

utrustningar är även min melodi.

Var skall du tura och vilken årstid respektive hur mycket packning? Pjäx och bindingspreferenser? Pulka?

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.