Tältkåta

Var själv ute torsdag-söndag. Själavård, som dom säger.

Nya kaminen var som en dröm. Spjället måste dras åt (det rör sig oavsiktligt), men i övrigt inga minus =)
 

Bilagor

  • 2013-10-11 11.40.54_liten.jpg
    2013-10-11 11.40.54_liten.jpg
    145.7 KB · Visningar: 1,326
  • 2013-10-11 19.05.35_liten.jpg
    2013-10-11 19.05.35_liten.jpg
    68.9 KB · Visningar: 1,302
  • 2013-10-12 12.03.12_liten.jpg
    2013-10-12 12.03.12_liten.jpg
    95.7 KB · Visningar: 1,301
  • 2013-10-12 14.26.55_liten.jpg
    2013-10-12 14.26.55_liten.jpg
    83.8 KB · Visningar: 1,285
  • 2013-10-13 11.00.32_liten.jpg
    2013-10-13 11.00.32_liten.jpg
    82.4 KB · Visningar: 1,291
  • 2013-10-13 11.00.47_liten.jpg
    2013-10-13 11.00.47_liten.jpg
    113.1 KB · Visningar: 1,300
skogsbaronen: funkar det bra med spiroröret som skydd? Vilken dim är det?

Fungerar utmärkt.
125mm tror jag, och så kanske 70cm långt. Nya rökröret är smalare än det gamla, så jag har ganska stor luftspalt nu. 2cm runtom hade jag på det gamla röret och det fungerade fint. Vikten är ganska precis 1kg. Ganska skrymmande, men idiotsäkert, billigt och lättkonstruerat. Har man en kamin på 25+ kg kan man ha ett kilo till =)

Då det är i metall och sticker ut en bit kyls det en hel del av utomhusluften.
Det går ner förbi myggnätet på insidan och upp till toppen på utsidan. Jag har litet marginal på längden för att kompensera för ojämn mark och om kaminen skulle sjunka i snön.

Jag har satt distansbultarna så att de fastnar i en utav rökrörsskarvarna. Monteringen blir lätt och på samma ställe varje gång.
 
spirorör

Jag fick tag i en stump 100mm spiro som jag montera på likadant kaminrör som du har. men jag tror de blir för tight. ungefär 1cm luftspalt bara. Har en vågat testa ännu..
 
Jag fick tag i en stump 100mm spiro som jag montera på likadant kaminrör som du har. men jag tror de blir för tight. ungefär 1cm luftspalt bara. Har en vågat testa ännu..

Är rökröret koniskt (så att spalten blir större högre upp på röret)?

Själva strålningsvärmen påverkas inte utav luftspaltens bredd, så det är ju enbart luftflödet som begränsas med en mindre spalt.

Det borde fungera med ditt rör också.
När jag provade ut mitt "system" ställde jag upp kaminen utan kåta, band en strumpa längst ner på spiroröret och eldade stenhårt. Vinden kylde naturligtvis spiroröret då kåtan inte var där, men å andra sidan var det högsommar när jag testade.

Sen är det ju även så att spiroröret som sticker upp utanför kåtan även kyler ner den del av röret som är inne i kåtan, då metall leder värme bra. De gånger du kommer elda stenhårt är det väldigt kallt utanför, och då kyls spiroröret också bra. Är det varmare ute kyls det sämre, men då eldar du nog inte lika hårt.

Jag tror att 1 cm duger, speciellt om röret är koniskt. Kör strumptestet =)
 
Strumptestet var ju klockrent, det skall testas!
Jag har för mig att rörsektionen mitt spiro hamnar på inte är koniskt.

Hur gör ni vintertid för att inte kaminen skall smälta undan snön och sjunka?
 
Jag har gjort en snöfot av en tvåtum-fyra på 40cm med en urgröpning i mitten. Den ställer jag mittstången på.

Sen lägger jag två störar (1-1,5m) parallellt och i riktning mot dörren.
Sen ställer jag mittstångs-foten och kaminen på störarna.
Detta arrangemang sjunker inte många millimetrar.

Brukar även ha med mig en knapp meter aluminiumfolie (tjock). Jag lägger en bit under kaminen för att minimera smältningen just där. Resten sätter jag som en värmesköld så att mittstången slipper få så mycket värmestrålning på sig. En glödgad kamin 10cm bort värmer en del på mittstången. Vet inte om det är någon egentlig fara för härdningen i mittstången, men det känns bra att skydda den litet.
Alltid bra att ha folie med sig. Rätt vad det är får man en fisk =)
 
Angående strump-testet.

Kåtans väv är 50/50 polyster/bomull.

En strumpa är i regel 100% bomull.

Polyester tål mindre värme, så egentligen bör man testa med något annat än en strumpa. Kanske påsen till mittstången?
 
sova gott på vintern

Tjena!

Vad sover ni på under vintern för att hålla er varma?

När det blir runt minus 20...

Har ni kaminen igång medans ni sover?
 
Tjena!

Vad sover ni på under vintern för att hålla er varma?

När det blir runt minus 20...

Har ni kaminen igång medans ni sover?

Jag har investerat i ett Exped synmat 7. Det är klassat till -17C, och det håller vad dem lovar. Har sovit på det i -25C utan att det blev kallt. Dessutom är det otroligt komfortabelt =)
Mycket pengar, men jag ångrar absolut inte köpet.
Annars funkar det ju med dubbla cellplast och gärna risbädd inunder.

Jag kryper ner i sovsäcken och låter kaminen brinna ut. Problemet om man stoppar kaminen full är att man kommer slarva med att stänga sovsäcken då det blir för varmt. Sen vaknar man mitt i natten och måste elda. Tricket är att krypa in i säcken och stänga den ordentligt så snart man kan göra det utan att svettas (eller ännu hellre - när man är på gränsen och känner att man börjar bli litet fuktig). Det gäller att ta med sig så mycket värme som möjligt, för man får ingen mer.
Man ordnar naturligtvis en hög med tändved så att man snabbt kan få värme när man tvingas krypa ur säcken =)

Alternativet är att ha någon slags eldvakt, eller att ställa klockan på varannan timme och slänga i ett par klabbar.
Jag väljer hellre en hel natts sömn, för jag vet att det går om man är noga med säcken.


Jag har tidigare nämnt dessa jättepellets på ca en liter styck, vilka finns att köpa på bla biltema. Dessa brinner sakta och jämnt och lämnar en stor och fluffig glödbädd efter sig, och håller på så vis värmen väldigt länge. Jag tycker dessa är helt idealiska att börja elda en stund innan man går och lägger sig.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.