Tentipi tältkåta

Tentipi tältkåta i fjällen... Hur klarar den kraftiga vindar?

Har läst gamla trådar på massa forum att vissa fått mittstången knäckt av stormar men jag prata med Tentipi försäljaren på Kajak o friluftsmässan i västerås här om veckan..

Han mena på att tältkåta står bättre emot vind än tunneltält som ev är strömlinjeformad från kortsidan... vinden kan ju vända o komma från annat håll o de är ju sant..

Har ingen större erfarenhet av kåta på kalfjället och än mindre på vintern... enligt försäljaren skulle en tältkåta i snöstorm få en liten snöhög på läsidan jämfört med en tunnelt som råkat ha långsidan mot vinden så kan halva tältet vara snötäckt... enda gången som mittstången ev kan knäckas på bp tipi skulle tydligen vara töväder o kallt så att de blir tjockt med is på duken o ev kraftig vind på de..
 
Frågan har varit uppe tidigare

och kåtor har stort vindfång. Det behövs bra fästen och det bullrar bra inne och runt kåtan om det brallar i. Med bra förankring och uppspänning står kåtan kvar men blir det inte väl nervöst på natten?

I skogen OK men inte högt på kalfjället inte med min 7:a i BP.

Thure
 
Jag har en Moskoselkåta Jakt 5, föregångare till Tentipi Safir 5.

Orginalmittstången togs av vinden ipå kalfjället och av blötsnö i skogen.

Efter att jag bytt ut orginalmittstånen mot mittstången som är till kåtan modellen större, som är grövre i både gods och diameter, nedsågad till rätt längd, och efter att jag låtit fördubbla antalet stormlinefästen runtom, drygt 30 cm ovanför de befintliga, har kåtan klarat storm uppmätt med Silvas vindmätare och många gånger hårda vindar nära stormstyrka.

Kopiösa mängder blötsnö klarat inte mittstänger i alu, om man inte hittar på något exttremt. Gamla mittstången knäcktes vid 4-tiden på morgonen efter att blötsnö ackummulerats hela natten. Den mittstång jag använder nu klarar en natt, men jag daskar till duken när jag vaklnar på natten ändå. Bäst och praktiskt på vintern om det kan komma tung snö torde en granmittstång vara.

Raskesven
 
Oki.. låter ju inge vidare!! Om man får en reva i duken, kan man laga den själv då?

Provisoriskt går det väl, men jag hade nog lämnat in kåtan om jag fick en större reva.

Dessbättre brukar mittstången gå av innan duken rämnar, åtminstone om man ska tro internet :)


Kåta på fjället ska man nog vara försiktigare med. Trots en bra vind-form blir vindfånget större än för ett "vanligt" tält, och höjden gör också sitt. Val av tältplats blir viktigare.
Tentipi säger sig ha testat sina kåtor i vindtunnel upp till 20m/s (eller var det tom 25?), men det är konstant vind och inte byiga fjällvindar. Dessutom är då kåtan korrekt uppspänd, medan det i verkligheten sällan är så. Duken (bp) har dessutom en tendens att tänja ut sig under natten och kräver efterspänning för att vara korrekt uppspänd.

Långt ute på högfjället med flera mil till skogen hade jag lämnat kåtan och tagit tunneltältet, men på mindre riskabla turer hade jag tagit den.

Man får ju göra en avvägning =)
 
Jag har vandrat i såväl skog som kalfjäll sedan 1997 med min kåta storlek 5. Det fungerar utmärkt i hårda vindar på kalfjället, om kåtan anpassas efter det. Tar alltid kåtan till fjälls när vandrar två personer eller fler. Anpassningen sker med grövre mittstång och fler stormlinor placerade en bit ovanför de befintliga på femman. Då lämnas inte en stor dukyta som vinden kan få fäste i med "spinnakereffekt" som resultat. .Anpassas kåtan så blr det "något vidare";-) Få saker jag inte moddar, anpassar och förbättrar, över huvud taget.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lalle222 Tentipi olivin 2 combi tältkåta Bo och sova 0
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
robinhund Tentipi Olivin 2 Bo och sova 1
Knall Tentipi håller materialegenskaper hemliga Bo och sova 12
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Maud SH Sätta upp Tentipi Bo och sova 1
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
silly Tentipi-tält Bo och sova 3
mindful Vilket Tentipi? Bo och sova 11
Askel Erfarenheter av Tentipi Olivin Bo och sova 0
silly Tentipi olivin combi Bo och sova 0
Dixico Tentipi Safir -funderingar kring storleken Bo och sova 6
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
eyck Tentipi Olivin Bo och sova 15
RonnieByström Tentipi Bo och sova 2
mekelund Tentipi, snöar in. Bo och sova 0
FilipB Tentipi zirkon 5 lätt Bo och sova 11
mattias_altin Skydd for kamin i Tentipi? Bo och sova 1
sla Tentipi och värmekälla? Bo och sova 2
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
Matto Tentipi eller annat märke..... Bo och sova 0
never Tentipi vs. Finnmark Bo och sova 16
BKD Kladdigt nerfall på Tentipi Bo och sova 10
1145 Hyra av Tentipi? Bo och sova 3
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
RonnieByström Tältkåta vintertid Bo och sova 8
olastefan Tältkåta Bo och sova 6
Gregorius Dieselkamin i tältkåta Bo och sova 9
Gregorius Elda i tältkåta Bo och sova 18
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
bävis tältkåta Bo och sova 0
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Friggan Vintertältning i tältkåta Bo och sova 7
flojohan Golvet i en lavvu tältkåta på vintern? Bo och sova 1
Vindskydd Hyra tältkåta Bo och sova 0
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
2691 Tältkåta på berghäll ?? Bo och sova 5
never Tältkåta ved eller T-sprit Bo och sova 3
Cherokee Bison Tältkåta Bo och sova 7
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
muminfar material i tältkåta? Bo och sova 37
Kung Stalle Tältkåta med mittstång; eldning? Bo och sova 4
tobielis Tältkåta från frisport Bo och sova 0
johanniska Tältkåta - övertyga mig Bo och sova 5
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
chinerunner Tältkåta Bo och sova 1433
backpacker8 tältkåta Bo och sova 2
uthyrning av tältkåta ?? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.