Vintertältning i tältkåta

Jag funderar lite på hur ni brukar bära er åt då ni tältar i tältkåta under vintern då det är rikligt med snö och ni tänkt elda med kamin. Brukar ni trampa till snön med tex skidor eller snöskor innan ni reser tältet eller tycker ni att det är nödvändigt att skotta ner tältet till backen. När man använder golv reflekteras väl ändå den mesta av värmen och smältningen under golvet blir väl försumbar. Kaminen borde dock smälta snabbt ner i snön!?
En annan fråga som jag har är hur väl man måste isolera rökröret för att inte riskera att bränna duken. Har en helsport finnmark med lättviktsväv som jag flitigt använt på fjällen under alla möjliga förhållanden men nu har jag tänkt börja elda med en diselkamin (glembring I92 för 1000 kr.. :) ). Är lite orolig att rökröret är för grovt då det är 120 mm utan isolering och isoleringen borde väl ge minst ca 3 cm extra i diameter? Vad är bästa isoleringen om man inte tänkt bära på sakerna, ska man ha skyddsgaller som typ tentipi har på sin kamin eller är det bättre med någon typ av isoleringull som man plåtar in?

Hoppas någon kan hjälpa mig med alla dessa funderingar då jag inte hittat svar på detta någon annan stans på forumet. :)
 
www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28644&highlight=t%E4ltk%E5ta
Sista 10-15 sidorna innehåller mycket om isolering av rökrör.

Det fungerar bra att packa snön och resa kåtan ovanpå. Trampa och låt sätta sig nån timme så blir det stenhårt.
Ska man stanna mer än ett par nätter (eller om det bara är ett litet snötäcke) kan det nog vara en idé att skotta ner till marken, men annars är det bara onödigt arbete. Du slipper dessutom driva ner spikarna i tjälad mark om du ställer den ovanpå snön.

Kaminen bör ställas på något. Lämpligen tar man två stycken störar av trä (ca 1-2m långa). Man kan även ställa mittstången på dessa. Något icke eldfängt under kaminen minskar smältningen.
 
Tältning i snölandskap

Undvik att gräva ner tältet!
Om det blåser upp och börjar snöa, då har du inte roligt, då drevsnön tenderar att lägga sig mot tältduken och trycka ner den. Är tältet då i en grop så kan du ju föreställa dig vad du har att göra utanför tältet i dåligt väder. Skönare att då kunna sitta inne i tältet.

Ett tips, du ska förse dig med några björkruskor, som du fäster några stadiga snören/rep i.
Gräv ner ruskorna horisontellt, så att bara repen sticker upp genom snön, trampa fast snön ovanpå.
Vänta ca. en halvtimme och du har perfekta förankringar för ditt tält.
 
okej, tack för värdefull information! Brukar förankra tältet på det sättet och det blir verkligen bra. Anledningen till min fundering var just att jag ska använda kamin och var därför nyfiken på hur mycket snö som smälter vid kamineldning men bäst måste ju vara att ha något som reflekterar värmen mot snön.

Har lite problem med kaminen, är osäker på hur mycket isolering som ska användas trots att jag läst igenom allt om isoleringen på Utsidan. Någon som har erfarenhet av stenullsisolering och hur tjockt lager stenull som behövs för att inte bränna duken. Är det någon som vet hur tjockt rökrör man får igenom i finnmarken? Mitt rökrör är redan 120 mm och är lite rädd att det kan bli lite tajt om ni förstår vad jag menar. ;)

// Jakob
 
Har lite problem med kaminen, är osäker på hur mycket isolering som ska användas trots att jag läst igenom allt om isoleringen på Utsidan. Någon som har erfarenhet av stenullsisolering och hur tjockt lager stenull som behövs för att inte bränna duken. Är det någon som vet hur tjockt rökrör man får igenom i finnmarken? Mitt rökrör är redan 120 mm och är lite rädd att det kan bli lite tajt om ni förstår vad jag menar. ;)

// Jakob
Måste du köra isolering?

En luftspalt på 2-4cm vet vi fungerar, och den värme som försvinner genom luftspalten är försumbar i förhållande till värmen som försvinner genom duken. Möjligen märker man av detta när kaminen slocknat och man vill bevara eftervärmen, men isf kan du ju bara knöla in en trasa i luftspalten när röret är nog kallt.

På tentipi är rökrörsgenomföringen 17cm, men på din vet jag inte. Däremot kan jag tänka mig att det krävs extra isolering/luftspalt när du har så pass grovt rökrör. Normalt är ju dessa rökrör 100mm eller mindre.

Är du fortfarande inne på isolering är det ju bara att prova. Isolera rökröret vid genomföringens höjd och kör kaminen stenhårt utan kåta. Knyt en textilremsa av samma material som duken runt isoleringen och se vad som händer. Så gjorde jag.
 
Skottar ner till marken

Har en Moskoselskåta som används under många vinterturer (skogslandet) och eldat med både elspis och kamin. Har alltid grävt ner till marken för att kunna fästa pinnar och ställa mittpinnen direkt på marken, kanske fungerar det ovanpå snön...

Gällande isoloering, vintertid (när det är minusgrader och jag har pulka) brukar jag linda "kaminisolering", det med isolering-papp-hönsnät. Tråcklar ihop nätet med narjtråd. Detta fungerar perfekt och ger ordentligt med avstånd mellan kaminröret och tälduken samt att det är lätt att få tätt runt röret.
 
Golv i "Vinter-Kåta"

Betongtäckmatta direkt på snön funkar utmärkt, ex. vis denna
http://www.wurth.se/Produkter/Produ...71275067397&p=1&s=NameAscending&r=False&ps=21

Mittstången ställs på en träskiva/Bräda etc. som kan placeras ovanpå betongtäckmattan, alt. eldar du i kamin så har du givetvis inte betongtäckmatta under kaminen.
Renskinn/liggunderlag ovanpå mattan höjer komfort och trivsel ytterliggare

Har du innertält, så har du mattan under golvet på detta.
 
Ska se till att resa kåtan någon dag och se hur grovt rör jag kan ha genom toppen och därefter bestämma typ av isolering. Låter väldigt billigt och smidigt om man bara behöver en luftspalt på 2-4 cm. Ett spirorör borde nog göra jobbet enkelt? Röret kommer dock behöva en totaldiameter på ca 180-200 mm så vi får se vad tältet "sväljer". Återkommer då jag testat och kollat upp hur grovt rör man får igenom i finnmarken!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
Davva2 Klymit X frame vid vintertältning? Bo och sova 2
BrittMarie Vintertältning Bo och sova 30
Spinspider Reflexgolv vid vintertältning? Bo och sova 7
anton_karlsson_78_yahoo.se Vintertältning, hur tusan gör man? Bo och sova 11
Allsport Vintertältning Bo och sova 8
qpg Utrustning för vintertältning? Bo och sova 17
sture vintertältning Bo och sova 3
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
RonnieByström Tältkåta vintertid Bo och sova 8
olastefan Tältkåta Bo och sova 6
Lalle222 Tentipi olivin 2 combi tältkåta Bo och sova 0
Gregorius Dieselkamin i tältkåta Bo och sova 9
Gregorius Elda i tältkåta Bo och sova 18
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
bävis tältkåta Bo och sova 0
Gun-valld Tentipi tältkåta Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
flojohan Golvet i en lavvu tältkåta på vintern? Bo och sova 1
Vindskydd Hyra tältkåta Bo och sova 0
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
2691 Tältkåta på berghäll ?? Bo och sova 5
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
never Tältkåta ved eller T-sprit Bo och sova 3
Cherokee Bison Tältkåta Bo och sova 7
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
muminfar material i tältkåta? Bo och sova 37
Kung Stalle Tältkåta med mittstång; eldning? Bo och sova 4
tobielis Tältkåta från frisport Bo och sova 0
johanniska Tältkåta - övertyga mig Bo och sova 5
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
chinerunner Tältkåta Bo och sova 1433
backpacker8 tältkåta Bo och sova 2
uthyrning av tältkåta ?? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.