Tältkåta - övertyga mig

Vet inte vilken bild på alla de sidor jag gått igenom den senste veckan som har sått detta frö, men helt plötsligt känns det som att jag vill prova en tältkåta. Jag vet inte om det är värmen av elden som drar min nyfikenhet, men någon slags mystik ligger det över boendeformen som gör mig intresserad.

Hur är det, går det att elda i alla tältkåtor? Finns det inte risk för glödsprätt på sovsäckar etc? Finns det inte en risk att man vaknar med någon del av kroppen för nära kaminen när man sover? De är ju trots allt avsevärt mindre än de tält som brukas med kamin inom tex försvaret.

Blött på backen, är det ett problem med kåta?

Om man ser till vikt och volym, skiljer de sig mycket mellan tex tunneltält för två personer och är det värt besväret att släpa på? Bör man vara ett minimun av deltagare för att kunna nyttja det (dvs en bär kåta och lite packning, de andra bär dennes övriga packning)?
 
I synnerhet den första länken jag ger nedan, dvs. chinerunners tråd "Tältkåta", ger mycket info om kåtalivet. Övriga trådar innehåller också en hel del info. Finns fler trådar om du söker på kåta, tältkåta, moskoselkåta osv. Föreslår att du går igenom dem och sedan ställer eventuella frågor i nämnda övre Tältkåtatråden, så får vi en fin tråd om tältkåtor med mycket samlat på ett ställe:)

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28644

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25703
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28839
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19424&pagenumber=1
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24268

Angående vikt. Vi går som standard två stycken med en Moskoselkåta av typen Tåpp Jakt 5 i bomull/poly (föregångaren till Varrie), inklusive golv och eldspis. Vi bär då c.a. 3-3,5 kg mer per gubbe med den lösningen relativt ett tremans tunneltält. Om man tycker det är värt det eller inte beror på ens personliga avvägning mellan glädjen och nyttan med en tältkåta, och det extra slitet att bära på den samt merarbetet. Eftersom jag valt att vandra med kåtan förstår du nog att för mig personligen är det värt det.

Raskesven
 
Ah, tackar för tipset. Nu har jag lite att förkovra mig i medan min öroninflammation läker. Ja, jag har förstått att vikt och volym vägs upp av kåtalivet. Annars, som du säger, skulle man inte bära med sig det.
 
det jag tycker verkar trist är att en kåta för nästan 10 000:- inte är klar, man måste lägga så mycket tid att modda den innan den är riktigt användbar, det var det faktumet som fick mig att backa..
 
Jag har oxå en Moskoselkåta av typen Tåpp Jakt 5 i bomull/poly (föregångaren till Tentipi Varrie) som jag haft i ca 10 år nu. De stora fördelarna är:

1) Möjligheten till eld för värme, matlagning och torkning,
2) Gott om plats. vi har sovit 6 vuxna i den fast då fick vi lämna några packningar ute,
3) Ståhöjden, tänk att få byta byxor utan att ligga på golvet och slingra som en orm!

mvh
/p-a
 
Hej!

-Patric-; sa:
det jag tycker verkar trist är att en kåta för nästan 10 000:- inte är klar, man måste lägga så mycket tid att modda den innan den är riktigt användbar, det var det faktumet som fick mig att backa..

På Tentipis Varrie 5 b/p är det så vitt jag kan bedöma hittills inget som behöver moddas, men då har jag bara använt kåtan 5 dygn sen i april. Bland annat ska kaffeknekt införskaffas, men det är ju snarare extrautrustning och tillval snarare än modd.

Jag återkommer om saker jag ev. skulle vara missnöjd med efter sommarens hårdtestning i finska lappmarken.

Som basecamp för fiske är den alldeles ypperlig, det fick jag erfara under midsommarhelgen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
RonnieByström Tältkåta vintertid Bo och sova 8
olastefan Tältkåta Bo och sova 6
Lalle222 Tentipi olivin 2 combi tältkåta Bo och sova 0
Gregorius Dieselkamin i tältkåta Bo och sova 9
Gregorius Elda i tältkåta Bo och sova 18
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
bävis tältkåta Bo och sova 0
Gun-valld Tentipi tältkåta Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Friggan Vintertältning i tältkåta Bo och sova 7
flojohan Golvet i en lavvu tältkåta på vintern? Bo och sova 1
Vindskydd Hyra tältkåta Bo och sova 0
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
2691 Tältkåta på berghäll ?? Bo och sova 5
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
never Tältkåta ved eller T-sprit Bo och sova 3
Cherokee Bison Tältkåta Bo och sova 7
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
muminfar material i tältkåta? Bo och sova 37
Kung Stalle Tältkåta med mittstång; eldning? Bo och sova 4
tobielis Tältkåta från frisport Bo och sova 0
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
chinerunner Tältkåta Bo och sova 1433
backpacker8 tältkåta Bo och sova 2
uthyrning av tältkåta ?? Bo och sova 2
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Eleanor Mammut Kompakt MTI. Håller den mig varm? Bo och sova 8
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
Jones Tält för mig som är 190 cm Bo och sova 40
vandrafjäll Hade bestämt mig för oppland-3-lw Bo och sova 0
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Tiran Sovsäck som passar mig? Bo och sova 43
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
nordmannen ett telt for mig? Bo och sova 1
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
zne klarar jag mig inatt? Bo och sova 20
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.