Tältkåta vintertid

Har haft min tentipi nu en sommar och tänker göra en vedspis till vintern men jag undrar hur man bäst slår upp det i snön.
Det blir ju ganska mycket drag i pinnarna när man rest mittstången och spännt åt, är det nån som har erfarenhet av kåta på vintern?
 
Gräva ner

De gånger jag gör vintertur med kåtan så gräver jag ner den, jag har uteslutande gjort skogsturer med kåtan. Även om det varit 70-80 cm snö.
 
En utmaning...

Hejsan,

Jo att slå upp en kåta på vintern är ju lite av en utmaning. Om man gör som Jörgen och bara tältar nere i skogen och dessutom gräver ner tältet så är ju risken minimal att den kommer blås omkull, även om det givetvis kan bli lite si och så med spänningen på duken.

Själv har jag använt mig av min Tentipi på en vintertur innan jag gav upp och valde ett Hilleberg Savio kupoltält istället. Den gången var vi uppe i Börgefjell och tältade till största delen uppe på kalfjället. Största problemet visade sig vara att snön på vissa platser var för mjuk trots att vi hade riktigt långa snöpinnar och använde oss av skidorna på de mest kritiska platserna. Och det bar sig inte bättre att mittstången bröts av sista natten i en rejäl vindby.

/ Stefan
 
Hejsan,

Jo att slå upp en kåta på vintern är ju lite av en utmaning. Om man gör som Jörgen och bara tältar nere i skogen och dessutom gräver ner tältet så är ju risken minimal att den kommer blås omkull, även om det givetvis kan bli lite si och så med spänningen på duken.

Själv har jag använt mig av min Tentipi på en vintertur innan jag gav upp och valde ett Hilleberg Savio kupoltält istället. Den gången var vi uppe i Börgefjell och tältade till största delen uppe på kalfjället. Största problemet visade sig vara att snön på vissa platser var för mjuk trots att vi hade riktigt långa snöpinnar och använde oss av skidorna på de mest kritiska platserna. Och det bar sig inte bättre att mittstången bröts av sista natten i en rejäl vindby.

/ Stefan

Hur blev resten av natten utan hel Mitt stång?
 
Tur som en tokig.

Det var bara att packa ihop och skida bort till en renvaktarstuga någon km bort, som faktiskt var öppen. Ibland har man tur!!!!

Annars hade det blivit ett par timmars skidåkning ner till skogen. En mycket trevlig egenskap hos kåtor är ju att de är relativt lätta att laga 😄

/ Stefan
 
Jo visst på kalfjället kör vi hilleberg. Så det är främst skogsturer som är tänkt. Men det är gräva ner och skotta upp då alltså. Behöver man skaffa grövre mittstång kanske?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
olastefan Tältkåta Bo och sova 6
Lalle222 Tentipi olivin 2 combi tältkåta Bo och sova 0
Gregorius Dieselkamin i tältkåta Bo och sova 9
Gregorius Elda i tältkåta Bo och sova 18
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
bävis tältkåta Bo och sova 0
Gun-valld Tentipi tältkåta Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Friggan Vintertältning i tältkåta Bo och sova 7
flojohan Golvet i en lavvu tältkåta på vintern? Bo och sova 1
Vindskydd Hyra tältkåta Bo och sova 0
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
2691 Tältkåta på berghäll ?? Bo och sova 5
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
never Tältkåta ved eller T-sprit Bo och sova 3
Cherokee Bison Tältkåta Bo och sova 7
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
muminfar material i tältkåta? Bo och sova 37
Kung Stalle Tältkåta med mittstång; eldning? Bo och sova 4
tobielis Tältkåta från frisport Bo och sova 0
johanniska Tältkåta - övertyga mig Bo och sova 5
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
chinerunner Tältkåta Bo och sova 1433
backpacker8 tältkåta Bo och sova 2
uthyrning av tältkåta ?? Bo och sova 2
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Vraket 3 säsongstält vintertid? Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
hansthomas Tältuppsättning vintertid Bo och sova 6
zeromaker Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.