Tältuppsättning vintertid

Säg att man har 20 förankringspunkter på tältet. Är det då nödvängigt att införskaffa 20st snötältpinnar för att tältet ska stå stadigt vintertid?
Menar att det börjar kosta en del, 6st av känt märke går på 380:-
Är det rekommendabelt att tillverka pinnar själv eller är det bara att hosta upp dryga tusenlappen för att få bra grejer?
 
Se om du kan hitta snötältpinnar som säljs utan snören och krokar. Det fixar du lätt själv med repsnöre och t.ex. militärens byxkrokar.


Om du åker skidor har du ju bara där fyra "gratis" tältpinnar.

/Per
 
Knappast

Det beror väl på tält och användningsområde. Men under turer i svensk fjällvärld vintertid med ett HB Nammatj 3 GT har jag klarat mig bra med 6-10 pinnar, beroende på om jag har några par skidor att komplettera med. Det går också att använda påsar (gärna nylon eller liknande) som du fyller med snö eller hemmagjorda pinnar av trä eller lättmetall.
 
beställ tältpinnar från globetrotter.de de kostar definitivt inte över 60 kr per styck. Den ockrar butiken som tar 380 kr för 6 st borde du bojkotta... Sen är det ju möjligt att sätta flera stormlinor i samma pinne. Ett par skidor och stavar eliminerar 4 st pinnar.
 
Om man använder skidor och stavar som tältpinnar så har man effektivt stoppat de flesta möjligheter till trevliga kvällsturer.

Jag glömde (!) mina vintertältpinnar en gång. Det gick rätt bra med skogspinnar också, även om det såg ut som om jag bar ved över kalfjället :)

Per
 
Eller gör egna: Rätt antal plywood bitar i storlek ca 30 cm X 8 cm. Borra hål mitt i träbiten. Fäst tältlinan, t ex genom att göra en ögla på densamma, i hålet. Stick ner pinnen i snön samtidigt som du "sågar" den spända linan genom snön. Linan ska hamna en bit under snöytan så att den drar fast pinnen sitället för att dra upp den. Detta brukar funka, billigt och bra.

// Lasse
 
Be beste teltpluggene til vinterbruk er av bambus.

I norge står det brøytestikker langs veiene, og de er ofte av flere meter lange bambusstikker. De er tynne, harde og veier ingen ting. Perfekt å kappe til passende lengde til vinterbruk.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.