Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier?

Har planerat att cykla genom Eu- ner genom mellanöstern- till Mongoliet- Kina- Vietnam- Indien.

Så jag behöver ett tält!

Jag hittar inget som uppfyller mina krav så jag testar eran kunskap här på forumet.

KRAV:

-Hälst tält för två, men solo funkar också
-lätt
-tåligt, vill ha tältet i flera år
-tillräckligt rymligt för att få platts med packning
-självstadgande (kan kompromissa på denna punkten, även om man aldrig vet var man måste sätta upp tältet nästa natt!)
-tåla alla klimatzoner jag ska vistas i (kallt på natten i Irans öken? kallt långt uppe i bergen? :p )
-möjlighet att öppna upp två stora ingångar så frisk luft kan dra igenom tältet.
-Kunna stänga till alla ventilationen ordentligt! så jag slipper sand i tältet.
-så billig som möjligt, är 19, har kass lön och vill plugga.

så vad föreslår ni?

själv har jag kickat lite på dessa (även om de är lite väääl dyra för mig):

http://www.outnet.se/msr/hubba-hubba.php?group=prod_prod_grp-s1/373
http://www.outnet.se/vaude/power-lizard-ultralight.php?group=prod_prod_grp-s1/373
 
Senast ändrad:
snip
KRAV:

-Hälst tält för två, men solo funkar också
-lätt
-tåligt, vill ha tältet i flera år
-tillräckligt rymligt för att få platts med packning
-självstadgande (kan kompromissa på denna punkten, även om man aldrig vet var man måste sätta upp tältet nästa natt!)
-tåla alla klimatzoner jag ska vistas i (kallt på natten i Irans öken? kallt långt uppe i bergen? :p )
-möjlighet att öppna upp två stora ingångar så frisk luft kan dra igenom tältet.
-Kunna stänga till alla ventilationen ordentligt! så jag slipper sand i tältet.
-så billig som möjligt, är 19, har kass lön och vill plugga.

snip

Dina krav är motsägelsefulla.
2p är bäst när man håller på ett tag, 1p blir trångt i längden, men bäst om man bär.
Starka tält som håller och är små samt lätta är tyvärr kostsamma. Men det finns bot även för det.
De flesta kedjor rear utgående modeller med 50% eller mer, var uppmärksam eller köp av någon som lagt av, pruta hårt!
Sand lär du få när det är sandstorm. Köp inte för billigt tält! Alla tält man inte eldar i antar omgivninges temperatur så är det -35° ute så blir det det inne oxså, skaffa dig ett bra sovsystem, det är det enda som isolerar.
Go tur!
Go tur.
 
Du behöver en sponsor! Ta ett allvarligt och vänligt snack med Hilleberg (trodde aldrig jag skulle skriva det), och be om hjälp på dina bara knän. Erbjud motprestation. Var öppen för olika typer av hjälp. Du kanske kommer långt med "förköpsrätt" på outleten? Lycka till! Anna
 
Hillebergs

Stalon hade bra ventilationsmöjligheter med långsidor mot absider på bägge sidor. Men det kanske har utgått? Möjligen tillgängligt som begagnat?

Thure
 
. Erbjud motprestation. Var öppen för olika typer av hjälp. Du kanske kommer långt med "förköpsrätt" på outleten? Lycka till! Anna

vad är "förköpsrätt" :p

Alla tält man inte eldar i antar omgivninges temperatur så är det -35° ute så blir det det inne oxså, skaffa dig ett bra sovsystem, det är det enda som isolerar.
.

Fast det stämmer inte riktigt. är det sol/varmt ute så fungerar tältet som en ugn och då vaknar man genomsvettig så fort solen varit upp i någon timma. detta jag vill kunna undvika med två stora öppningar.


EDIT: om man inte tänker på priset, vilka/vilket tält ska jag kika på då?

btw, tack för alla svaren!
 
Senast ändrad:
Förköpsrätt är att du får möjlighet att köpa det tält du vill ha, och som ska till outleten, innan det läggs ut där. I det här fallet skulle det innebära att när det tält du valt, eller låtit företaget välja, finns tillgängligt (exv. ett visningstält), får du chansen att köpa det innan det läggs till i listan där alla kan handla. Anna
 
Stalon hade bra ventilationsmöjligheter med långsidor mot absider på bägge sidor. Men det kanske har utgått? Möjligen tillgängligt som begagnat?

Thure

Och väger 4.1 kg. :)
Samt att det är jävla enormt.. 110 i takhöjd och iom att man sover på tvären är absiderna över 2 meter breda, och rejält tilltanga i längd pga den höga takhöjden..

Edit: Annars uppfyller det tältet mitt val föll på (men jag ska inte ut på några sånna äventyr) iaf en del av kraven.. Msr Skinny Too, stort myggfönster som även funkar som ventilations i ena änden, absiden är inte jättestor men jag får plats med en 70liters ryggsäck och ändå kunna kliva in och ut utan att behöva trängas, iaf ensam... Regnskyddat om man vill det dessutom.

Fick hem det från moontrail inkl frakt moms och tull + saker för 35 bonuspoäng (jag tog ett helt gäng vattentäta packpåsar) för 2300 kronor..
http://www.moontrail.com/msr-skinny-too.php

Vikten på sidan stämmer dock inte.. "3 lbs 14 oz (1.75 kg)" ska snarare vara 2.1 kg som tillverkaren själv specar det till. Och det håller dom iaf på mitt tält.
 
Grattis till tullfritt!

Fri tull blir det när tullen missar att sköta om handelshindren med USA... Sådana missar har du jag och alla andra stor nytta av. Vi har däremot ingen nytta att att frihandel stoppas genom att tull tas ut... tull är dåligt och det är bara att gratulera om något av misstag slipper igenom de orättmätiga, ineffektiva, skadliga och rentut sagt onda handelshindren som vår kära riksdag småaktigt beslutat att vi skall ha mot våra vänner i väst...
 
Frågan är om Du inte skulle ha nytta av att kunna stoppa in cykeln i tältet under vissa etapper? (Ja, i absiden givetvis.) Skulle väl inte kännas så bra att krypa ur tältet på morgonen och vara utan hoj? Fast rånrisken kanske är mindre än jag föreställer mig. Anna
 
Frågan är om Du inte skulle ha nytta av att kunna stoppa in cykeln i tältet under vissa etapper? (Ja, i absiden givetvis.) Skulle väl inte kännas så bra att krypa ur tältet på morgonen och vara utan hoj? Fast rånrisken kanske är mindre än jag föreställer mig. Anna

haha, nä jag har faktiskt ingen aning om hur stor rånrisken är, så då är det bästa nog att anta att den är stor. Jag vill verkligen ha ett tält som inte sviker när jag behöver den. kvalitet helt enkelt. Och eftersom ingen hävdar att tex Vaude, marmot eller någon av de billigare märkena är lika bra som hilleberg eller fjällräven så kanske jag bara borde satsa på hilleberg, fjällräven, fast att jag kommer bli luspank efteråt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
dmitrij Någon som testat? Bo och sova 1
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
M-J-B Nostalgitrip: Någon som känner igen tältmärket iglu? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
erito Tentsile, någon som provat? Bo och sova 0
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Skipper_ Någon som fälttestat Warbonett Blackbird och DD Frontline? Bo och sova 9
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Daumas TomCat tält, någon som vet? Bo och sova 0
flygare69 Halti DL Hiker någon? Bo och sova 3
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Kristoffer82 Hogan Ultralight någon? Bo och sova 2
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
fiskematte Tältåta: Bergans Lavvo? någon kollat in den? Bo och sova 0
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
flunkan vet någon 2:a handsvärde på fjällräven AKKA 3 (-97) Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.