Tältkåta

Kaminen är nu kommen och skall testas nu till semestern.
Funkar det att linda några varv avgasbandage runt rökröret vid tältgenomföringen?

Nja. Man måste ha ganska tjock isolering, och luftspalt fungerar bättre.
Ta en dryg halvmeter spirorör och sätt bultar som distanser. Sätt bultarna så att de fastnar i lämplig rörskarv.
Finns bilder på olika lösningar några sidor bak i tråden.
 
Det får bli spirorörlösnigen. enkelt och lätt.
Ingen som har idé om vad det kan vara på bilderna?
Den ena ser ut som en topphatt men ändå inte, den har annan form och är mycket mindre
äna den topp hatt jag har på kåtan.
 
Sådärja! Nu är man redo för vintern.

Jag är mycket sugen på att väga mitt förra ekipage. Det nya kaminekipaget skall, enligt uppgift, väga 26kg. Mellan tummen och pekfingret tror jag att det förra vägde åtminstone 10kg mer. Pulkan kommer gå som en skållad råtta =)
Nackdelen är såklart att jag får en sämre värmebuffert, men det byter jag gärna till.

Min förra kamin var som sagt kort, och när jag installerat baffelplåten i den var det 30 centimetersved som gällde. Nu har jag 60cm att leka med. Blir något trängre i kåtan, men det brukar ändå bara rymmas en person på "eldvaktsidan".

Nya kaminens rökrör är knappa halvmetern längre. Jag skulle nog kunna skippa sista sektionen, men det är ju trevligt med litet extra drag =)

Ett annat lyft är att jag nu rymmer hela rökröret inuti kaminen. Tyvärr inte värmeskyddet, men det får jag leva med.
 

Bilagor

  • 2013-08-14 11.20.34_liten.jpg
    2013-08-14 11.20.34_liten.jpg
    91.2 KB · Visningar: 1,718
  • 2013-08-14 11.20.19_liten.jpg
    2013-08-14 11.20.19_liten.jpg
    86.5 KB · Visningar: 1,850
  • 2013-08-14 11.20.24_liten.jpg
    2013-08-14 11.20.24_liten.jpg
    88.8 KB · Visningar: 1,755
  • 2013-08-14 12.06.35_liten.jpg
    2013-08-14 12.06.35_liten.jpg
    87.3 KB · Visningar: 1,656
Kåtor och blixtnedslag

Hej,

Igår och idag har det åskat där jag bor och igår slog blixten ned i hustaket bredvid restaurangen jag var på, vilket var väldigt effektfullt. Hursomhelst fick det mig att fundera på hur riskabelt det är att vara i en kåta när det åskar?

Jag har en Nordcraft-kåta med en 3.3 meters mittstång av stål. Nu letar jag efter en plats där den kan stå en längre tid, men det känns som att det kunde vara dumt att inte trygga sig för risken. Jag såg att Raskesven slängde ut frågan om åskledare i form av metspö för några år sen, jag såg inget svar. Är det någon som har löst detta?

Att använda en träpinne tillyxad på plats fungerar förstås, skorstenen kan man ju lätt plocka ned om det verkar bli åskväder..
 
Hej,

Igår och idag har det åskat där jag bor och igår slog blixten ned i hustaket bredvid restaurangen jag var på, vilket var väldigt effektfullt. Hursomhelst fick det mig att fundera på hur riskabelt det är att vara i en kåta när det åskar?

Jag har en Nordcraft-kåta med en 3.3 meters mittstång av stål. Nu letar jag efter en plats där den kan stå en längre tid, men det känns som att det kunde vara dumt att inte trygga sig för risken. Jag såg att Raskesven slängde ut frågan om åskledare i form av metspö för några år sen, jag såg inget svar. Är det någon som har löst detta?

Att använda en träpinne tillyxad på plats fungerar förstås, skorstenen kan man ju lätt plocka ned om det verkar bli åskväder..

Jag har lekt med tanken.
PANG, och sen står den halvt smälta mittstången kvar ensam ett par sekunder innan den trillar omkull.

Frågan är om det är något man kan göra åt det i praktien. Man kan ju alltid välja sin plats men på kalfjället är man alltid högsta punkt, även om blixten inte alltid slår ned på högsta punkten.


Risken är trots allt ganska liten =)
 
Hej,

Igår och idag har det åskat där jag bor och igår slog blixten ned i hustaket bredvid restaurangen jag var på, vilket var väldigt effektfullt. Hursomhelst fick det mig att fundera på hur riskabelt det är att vara i en kåta när det åskar?

Jag har en Nordcraft-kåta med en 3.3 meters mittstång av stål. Nu letar jag efter en plats där den kan stå en längre tid, men det känns som att det kunde vara dumt att inte trygga sig för risken. Jag såg att Raskesven slängde ut frågan om åskledare i form av metspö för några år sen, jag såg inget svar. Är det någon som har löst detta?

Att använda en träpinne tillyxad på plats fungerar förstås, skorstenen kan man ju lätt plocka ned om det verkar bli åskväder..

För att förtydliga så skulle träpinnen ersätta mittstången, inte fungera som åskledare :)
 
Kaminen är nu kommen och skall testas nu till semestern.
Funkar det att linda några varv avgasbandage runt rökröret vid tältgenomföringen?

Jag har även börjat kolla igenom alla sakerna jag fick med till kåtan jag köpte och insåg att
jag har endel prylar jag har noll kolla vad det kan vara. Ni får hjälpa till och lösa detta :)

Jag har nästan legat sömnlös över detta =D


Tredje bilden, det är fästlinor till tentipis torkställning.
http://www.tentipi.se/produkter/adventure-taeltkaator/adventure-tillbehoer/torkstaellningar/

Första och andra bilden.
Ser exakt ut som lilla topphatten ut-och-in. De där små öglorna finns på insidan av lilla topphatten och däri löper reglersnörena som man reglerar hatten med.
 
Haha

Det var inte meningen att hålla dig sömnlös :)
Jag mailade tentipi och frågade och dom ville mer än gärna svara!
Här är deras svar på sakerna:
Bild 1 och 2 är en extra så kallad toppmössa som finns längst upp i toppen. Den ska täcka myggnätet på den större mössan. På bilden är den avig (alltså vikt ut och in, Hålbandet med två o-ringar är till den invändiga regleringen av mössan).



Bild 3 och 4 är två äldre varianter på fästband till torkringar där bild 3 är en nyare variant och bild 4 är den första modell vi hade. Den vi använder idag ser lite annorlunda ut, men liknar den på bild 3. Du bör ha 8st av vardera för att det ska vara kompletta satser.



Bild 5 är utsträckare som ska sitta i små kanaler insydda i hålband i toppen för att hålla ut rököppningen så mössan sluter mer tätt. Du behöver 8st av dessa men jag ser bara 4st på bilden, hör av dig ifall du vill/behöver komplettera.



Bild 6 är:

De gula snörena är stormlinor som fästs på utsidan av duken i hålband. Används vid kraftig vind när man befarar att de ordinarie spikarna inte räcker till. Numera sitter dessa förmonterade på duken och kan rullas upp och hållas på plats genom en elastisk cord. Tidigare modeller hade dock inte dessa monterade på tältet, utan de levererades i en plastpåse så kunden fick montera dom när så önskades. Beroende på vilken storlek du har så ska du ha antingen 8st linor i samma längd eller 16st linor fördelade på 8 kortare och 8 längre. De kortare fästs i så fall i den undre raden av fästen och de längre i den övre raden. Den gulaktiga aluminiumbiten med tre hål används för att kunna reglera längden på stormlinan exempelvis ifall det är en sten precis där man vill sätta spiken till stormlinan.

Den gröna fyrkantiga tygbiten med en vit spolknapp är en innerficka som hängs upp i ett hålband (senare modeller i en o-ring) på insidan av tältduken exempelvis för glasögon, mobiltelefon etc..



De gröna banden med en vit spolknapp är så kallade ”Bandknappar” som följde med kåtan förr. De kortare (8st) användes för att kunna snörpa ihop förstärkningskanten i hörnen så den viks inåt och kan läggas under ett eventuellt golv (det ska finnas hålband på vardera sida en dryg decimeter från hörnet/sömmen längst ner på den gröna förstärkningskanten). De längre (2st) användes för att kunna fästa upp dörren. Man rullar ihop dörren och fäster bandknapparna i hålbanden på ut och insidan så dörren hålls på plats.

Fick även veta att Kåtan är av modellen Topp Bas 9 (TB9).

Den är färdigställd den 29:e september 1998 och syddes av Doris som för övrigt fortfarande jobbar hos oss på Tentipi
 
Då kan jag andas ut ;)

Ett par till bilder på nya kaminen. Notera gnist/flam-dämparen vilken sitter i andra rörsektionen nerifrån räknat.
 

Bilagor

  • 2013-08-15 09.14.17_liten.jpg
    2013-08-15 09.14.17_liten.jpg
    69.9 KB · Visningar: 1,596
  • 2013-08-15 09.14.34_liten.jpg
    2013-08-15 09.14.34_liten.jpg
    70.8 KB · Visningar: 1,673
  • 2013-08-15 09.14.49_liten.jpg
    2013-08-15 09.14.49_liten.jpg
    80.8 KB · Visningar: 1,483
En helg i kåtan ger bra grund för arbetsveckan. Måste ut snart igen. Kaminen värmer så skönt och kaffet puttrar härligt på eldfellens ovansida. Mer sånt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.