Tältkåta

Jag har investerat i ett Exped synmat 7. Det är klassat till -17C, och det håller vad dem lovar. Har sovit på det i -25C utan att det blev kallt. Dessutom är det otroligt komfortabelt =)
Mycket pengar, men jag ångrar absolut inte köpet.
Annars funkar det ju med dubbla cellplast och gärna risbädd inunder.

Jag kryper ner i sovsäcken och låter kaminen brinna ut. Problemet om man stoppar kaminen full är att man kommer slarva med att stänga sovsäcken då det blir för varmt. Sen vaknar man mitt i natten och måste elda. Tricket är att krypa in i säcken och stänga den ordentligt så snart man kan göra det utan att svettas (eller ännu hellre - när man är på gränsen och känner att man börjar bli litet fuktig). Det gäller att ta med sig så mycket värme som möjligt, för man får ingen mer.
Man ordnar naturligtvis en hög med tändved så att man snabbt kan få värme när man tvingas krypa ur säcken =)

Alternativet är att ha någon slags eldvakt, eller att ställa klockan på varannan timme och slänga i ett par klabbar.
Jag väljer hellre en hel natts sömn, för jag vet att det går om man är noga med säcken.


Jag har tidigare nämnt dessa jättepellets på ca en liter styck, vilka finns att köpa på bla biltema. Dessa brinner sakta och jämnt och lämnar en stor och fluffig glödbädd efter sig, och håller på så vis värmen väldigt länge. Jag tycker dessa är helt idealiska att börja elda en stund innan man går och lägger sig.

Tack för tipset!

Jag känner själv att det är nog värt att lägga dom pengarnapå liggunderlaget så att man inte fryser hela natten. Så har man rätt direkt ! Vad har du för sovsäck? Har du några tips på prisvärda?

Det där med Pellets låter som en väldigt bra ide så det ska jag ta och leta upp.

Hur gör det med ventilation i kåtan när du ska sova?
 
Tack för tipset!

Jag känner själv att det är nog värt att lägga dom pengarnapå liggunderlaget så att man inte fryser hela natten. Så har man rätt direkt ! Vad har du för sovsäck? Har du några tips på prisvärda?

Det där med Pellets låter som en väldigt bra ide så det ska jag ta och leta upp.

Hur gör det med ventilation i kåtan när du ska sova?

Om du köper ett uppblåsbart.....
Tänk på att bevaka liggunderlaget om du använder kamin. Pumpar du det med luft som är tjugo minusgrader och tänder kaminen kan du spräcka det. Vice versa när man ska sova. Då måste man pumpa litet extra för att kompensera för den kommande nattkylan då liggunderlaget krymper igen.

Jättepelletsen heter värmelogs har jag för mig.

Har en säck på -10 komfort/-18 limit.
Eller så kombinerar jag en på -8 limit + en sommarsäck. Beror litet på.
Det viktiga är att det är en vintersäck, dvs att man kan snöra åt runt bröst/axlar samt stänga runt ansiktet ordentligt. Alla märkessäckar för vinterbruk brukar ha dessa funktioner.

Har alltid en liten öppning när jag eldar.
Vid kaminbruk använder jag en bit ventilationsslang (sån där i plast med metallspiral som brukar gå till köksfläkten) på ca 1,5m som jag lägger under duken och drar in till kaminen. På så vis kommer inluften in direkt till kaminen, och man slipper kalldrag. Den väger i princip inget och går att trycka ihop till ingenting.
 
Om du köper ett uppblåsbart.....
Tänk på att bevaka liggunderlaget om du använder kamin. Pumpar du det med luft som är tjugo minusgrader och tänder kaminen kan du spräcka det. Vice versa när man ska sova. Då måste man pumpa litet extra för att kompensera för den kommande nattkylan då liggunderlaget krymper igen.

Jättepelletsen heter värmelogs har jag för mig.

Har en säck på -10 komfort/-18 limit.
Eller så kombinerar jag en på -8 limit + en sommarsäck. Beror litet på.
Det viktiga är att det är en vintersäck, dvs att man kan snöra åt runt bröst/axlar samt stänga runt ansiktet ordentligt. Alla märkessäckar för vinterbruk brukar ha dessa funktioner.

Har alltid en liten öppning när jag eldar.
Vid kaminbruk använder jag en bit ventilationsslang (sån där i plast med metallspiral som brukar gå till köksfläkten) på ca 1,5m som jag lägger under duken och drar in till kaminen. På så vis kommer inluften in direkt till kaminen, och man slipper kalldrag. Den väger i princip inget och går att trycka ihop till ingenting.


Ja en bättre säck och liggunderlag känns som vinterns inköp.
Tänkte fråga om dessa pellets för jag hittade dom inte men nu ska jag leta efter värme loggs!

Tack igen för tipsen!

Snart redo för första turen med kaminen!
 
Hemmasnickrat

Provar lägga upp bild på premiären av den egenhändigt sydda tältkåtan. Blev en lättvikts variant, under 2 kilo inklusive mittstång och golv.

Topphatt i lättvikts Etaproof och förstärkt med alubelagd glasfiberväv vid rökrörets genomföring. Värmeskydd runt kaminrör i samma väv laminerat med hönsnät.

Mycket funktionellt koncept tillsammans med titankamin från seekoutside. Mycket hög komfort/vikt ratio.

Några mindre modifieringar väntar dock.
 

Bilagor

  • tmp_20131121_0800472015328841.jpg
    tmp_20131121_0800472015328841.jpg
    63.6 KB · Visningar: 1,921
Provar lägga upp bild på premiären av den egenhändigt sydda tältkåtan. Blev en lättvikts variant, under 2 kilo inklusive mittstång och golv.

Topphatt i lättvikts Etaproof och förstärkt med alubelagd glasfiberväv vid rökrörets genomföring. Värmeskydd runt kaminrör i samma väv laminerat med hönsnät.

Mycket funktionellt koncept tillsammans med titankamin från seekoutside. Mycket hög komfort/vikt ratio.

Några mindre modifieringar väntar dock.

Det var sannerligen inget dåligt bygge. Tummen upp!
 
Tack för det Tomas!

Tyckte att min ändå relativt lilla Helsport Varanger 4-6 var onödigt stor ibland.
Sedan blir det betydligt mer utdelning av kaminen i och med den minskade volymen som landade på 6,75 m2 i detta fallet.

Välkomnar härmed en riktigt bister vinter.
 
Provar lägga upp bild på premiären av den egenhändigt sydda tältkåtan. Blev en lättvikts variant, under 2 kilo inklusive mittstång och golv.

Topphatt i lättvikts Etaproof och förstärkt med alubelagd glasfiberväv vid rökrörets genomföring. Värmeskydd runt kaminrör i samma väv laminerat med hönsnät.

Mycket funktionellt koncept tillsammans med titankamin från seekoutside. Mycket hög komfort/vikt ratio.

Några mindre modifieringar väntar dock.

Riktigt häftigt. Vad är det för material på övriga kåtan?
 
Förlänga rökrör till en Varrie 9 bp

Jag har investerat i en tältkåta, en tentipi Varrie 9 bp, och har också fått tag på en militärkamin med rökrör och tillhörande ställning. Vad jag läst mig till är Varrie en äldre variant av Safir. http://www.tentipi.se/produkter/adventure-taeltkaator/safir/safir-9-bp/

Jag funderar nu hur mycket jag behöver förlänga rökröret för att det skall passa. Militärkaminen med rökrör är 220 cm, medan passande orginalkamin (Eldfell) har en brukslängd på 360 cm. http://www.tentipi.se/produkter/vaerme-och-ljus/eldfell-kaminer/eldfell-pro-379/

Är det så enkelt att jag kan låta en plåtslagare förlänga rökröret med 140 cm?

Jag har också försökt klura ut var isoleringssrör och gnistsläckare ska placeras. Jag har jag inte haft möjlighet att resa kåtan och har svårt att uppskatta och gissa men om jag fattat rätt är rökrör inklusive isoleringsrör 25 cm i diameter och då förutsätter jag att öppningen i kåtans topp är något större så att det passar. I specifikationen för kåtan framgår det att brukshöjden är 310 cm. Är brukshöjden högsta punkt på kåtan eller avses något annat? Det ser också ut som att själva gnistsläckaren är ca 30 cm och att den del av rökröret som är isolerad (med isoleringsrör) är ca 60 cm (se bifogad bild från Tentipis hemsida). Då är alltså rökröret isolerat från 270 cm upp till 330 cm?

Låter detta rätta eller missar jag något?

/ Jan
 

Bilagor

  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    34 KB · Visningar: 2,627
  • kamin.jpg
    kamin.jpg
    96.7 KB · Visningar: 1,834
Tror det finns info om mått några sidor bak, men du får leta själv för jag sitter på mobilen =)

Min 7:a är 270cm, och det är upp till toppen. (Om jag inte minns fel).

60 cm värmeskydd fungerar. Du vill att det ska täcka genomföringen samt gå en bit nedanför "kanten" på stora öppningen. Alltså där själva huvudduken börjar.
Sen vill man ha litet marginal. Kaminen kan ju hamna i grop/kulle, och vintertid kan den smälta ned något i snön.

Ett spirorör med diametern 125mm använder jag. Bultar som distanser, placerade så att de hänger spiroröret på en utav rökrörets skarvar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.