lättast möjliga kastrull

Jag använder mig ut av ett omnifuel som jag är mycket nöjd med. Till det så har jag gamla stålkastruller.
Vill nu försöka gå ner i vikt med ett par nya kastruller.

Vad ska jag köpa?

Det jag har tittat lite på är trangia titan. Men då har jag bara hittat i 27 serien som är för litet. Vill ha i den större 25 serien i titan.

Har någon sett eller t.o.m. har 25 serien titan så säg gärna till.
 
Johan111; sa:
Det jag har tittat lite på är trangia titan.

Jag kör med trangias i Titan. Något lättare än aluminium men den har klart sina begränsningar som kastrull betraktat. Det bränner lätt fast och snösmältning kanb bli svår då snön blir till ånga direkt eftersom den är så tunn.

Ett bra knep för att spara vikt är att borra hål i grytan.

/Andreas
 
Jag har också varit sugen på att kapa vikt genom att hitta lättare kastruller, men jag undrar ändå: Är inte titankastrullerna oproportionerligt dyra, med tanke på de nackdelar de har om man bortser från viktskillnaden?

Kanske finns det något annat i packningen att kapa vikt på? Är det en vinterpackning (som jag antar med tanke på köksvalet) så kanske inte 50-100 gram kastrull hit eller dit spelar så stor roll (allt är tungt, och blir det riktigt tungt kan man ta pulka). Eller är det till någon expedition där det är omöjligt att släpa på en pulka (t ex bestigning). För t ex en multisportare är det ju en annan sak.
 
Strykarräven; sa:
Är inte titankastrullerna oproportionerligt dyra, med tanke på de nackdelar de har om man bortser från viktskillnaden?

Håller helt med. Det finns ingen rimlighet i att köpa dem. De är rejält dyra och sämre. Viktskillnaden var mindre än vad jag trodde den skulle vara. Det handlar om små skillnader. Störst skillnad var det på stekpannan om jag minns rätt. Om man bara har den som lock så kan ju ett byte vara motiverat eftersom man då inte får några större negativa effekter. Men det blir ju å andra sidan ett extremt dyrt lock.

När jag är ute kör jag normalt sett titanlock, stora grytan i titan och lilla i alu. Skälet till att jag köpte titangrejerna var att jag fick dem till ungefär halva priset. Titangrytor är för mig mer en kul grej än rationellt och nödvändigt.

/A
 
ala; sa:
Störst skillnad var det på stekpannan om jag minns rätt. Om man bara har den som lock så kan ju ett byte vara motiverat eftersom man då inte får några större negativa effekter. Men det blir ju å andra sidan ett extremt dyrt lock.
Ja, och inte minst extermt onödigt. Har man med sig mat som måste stekas så kan man inte vara så "on the edge" att man inte kan bära aluminiumstekpannan. Vill man ha ett lätt lock så funkar vanliga pajformar i alu-folie. Billiga och lätta.
 
Johan111; sa:
Det jag har tittat lite på är trangia titan. Men då har jag bara hittat i 27 serien som är för litet. Vill ha i den större 25 serien i titan.

Har någon sett eller t.o.m. har 25 serien titan så säg gärna till.

Om du kollar på trangias hemsida där finns:
Nr 602518 Kittel 1,5 liter. Vikt 120 g.
Nr 602519 Kittel 1,75 liter. Vikt 120 g.

Det står inte, men det borde vara till 25an.

men kanske du skulle prioritera att det är lätt att rengöra istället ?
 
Räkna ut hur mycket bränsle som viktskillnaden mellan en titangryta och en aluminiumgryta motsvarar.

Eftersom aluminium leder värme mycket bättre än titan så torde bränsleförbrukningen bli mindre med aluminiumgryta än titan.
 
Johan111; sa:
Jag använder mig ut av ett omnifuel som jag är mycket nöjd med. Till det så har jag gamla stålkastruller.
Vill nu försöka gå ner i vikt med ett par nya kastruller.

Vad ska jag köpa?

Det jag har tittat lite på är trangia titan. Men då har jag bara hittat i 27 serien som är för litet. Vill ha i den större 25 serien i titan.

Har någon sett eller t.o.m. har 25 serien titan så säg gärna till.

Har själv stora byttan i titan, den är lättare men inte så så lätt att man slår kullerbyttor av glädje. Jag använder den dock gärna eftersom jag gillar titanets hållbarhet - man kan skrapa i den, använda stålull och härja ganska rejält med byttan på olika sätt utan att den skadas.

Eftersom jag använder den både på eld och på kök så passar den egenskapen bra för mig...

//J
 
Jo för kastruller är det ganska onödigt att byta lätta aluminium-kärl mot Ti av viktskäl. Mer en "vill ha"-faktor. Dock som folk redan nämnt är det ett reptåligt material, ingen risk att man får metallflingor i maten för att man skrapar hårt mot botten. Svårt att buckla grytan också. Som jag lagar mat i fält (uppkok vatten->ställ av->i med maten->eftersvällning) fastnar iofs sällan något ändå.

Däremot tycker jag tältpinnar i titanium är snudd på prisvärda, tack vare egenskapen att de fjädrar tillbaka efter överbelastning istället för att böjas (och försvagas vid rätning) som aluminiumpinnar.
 
Koka gröt i Titankastrull är svårare än i aluminium varianten. Det bränner fast lättare. Titankastrullen bucklas lätt i botten vid ev torrkokning. Har båda varianterna men aluminium vinner (med ett lock av en aluminiumform)
 
jamo; sa:
Däremot tycker jag tältpinnar i titanium är snudd på prisvärda, tack vare egenskapen att de fjädrar tillbaka efter överbelastning istället för att böjas (och försvagas vid rätning) som aluminiumpinnar.
Ja, jag skulle inte heller ha något emot t ex fyra Ti-pinnar, att nyttja på de där ställena där det är för stenigt. Ofta kan man ju klämma ned ett par alu-pinnar utan skada, men så kommer den där fläcken där allt bara är storgrus och så chansar man med att trycka till med klacken...

Fler förslag på saker där titan skulle vara bra att ha?


Apropå kastruller, är det någon som vägt de stora konservburkar som t ex storkök använder? UL-sidor i staterna brukar föreslå konservburkar som grytor, fungerar det även i större skala?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apaapa Minsta möjliga flerbränslekök? Kök och brännare 25
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.