Vilken kastrull till MSR XGK EX..??

Har just beställt ett MSR XGK EX till min kommande vintertur och funderar på vilken kastrull jag ska investera i. Jag kommer enbart att smälta snö och koka vatten.

Vad jag främst undrar är om någon testat Primus Eta Power Pot till XGK EX och vad ni i så fall har för erfarenheter av detta. Tex vilken storlek passar bäst i förhållande till kärlstödens utformning, lågans vidd och grytans värmeväxlare?? Non-stickbeläggningen känns dock lite onödig för mitt användningsområde.

MSR har en egen variant på värmeväxlare men deras kastruller (titan) är ju ruggigt dyra.

Fler tips, vad använder ni??


//Björn
 
Jag har använt MSR XGK EX sedan några år och är nöjd med det. Funkar med de flesta bränsle och är relativt driftsäkert. Det finns några packningar inne i pumpen som brukar gå sönder efter ett tag´.

Jag fick tag i kastruller från BILTEMA:s spritkök på en loppmarknad och de funkar fint till köket. Jag betalde 10 kr för hela spritköket men använder bara kastrullerna. Har lagat närmare 3000 måltider med dessa kastruller och är fortfarande nöjd.

/Stellan
 
MSR:s värmeväxlare funkar men Primus Eta-kastruller är effektivare och enklare att hantera enligt min uppfattning.

Jag kör med Primus 1,7 bytta och är nöjd :). Håller med om att beläggningen är onödig vid snösmältning men jag är glad att den finns de ggr jag lagar mat ;)..,

...har ca 12 års erfarenhet med XGK-serien och MSR värmeväxlare...Primus använder jag sedan förra vintern...
 
Tack för tips och synpunkter!

Stellan: Klart prisvärt, blir inte många öre per måltid där inte...!

Joru: Ja, jag tycker också Primus variant verkar väldigt enkel. Tror det kan vara vettigt med värmeväxlare när det blir långa turer med mycket snösmältning.


//Björn
 
Lösa MSR-värmeväxlaren är ganska rejält tung (170g), även etapowergrytorna väger en hel del mer i jämförelse med simpla aluminiumgrytor, så det här med ökad verkningsgrad kostar också i vikt.

etapowergrytorna verkar också vara gjorda för ganska smala brännare då lågan behöver luft och sträcka under botten för att hinna brinna ut innan den går in i flänsdelen - annars så minskar man effektivitet iom. oförbrända gaser samt ökar emissionen av kolmonoxid av samma orsak (ytterdelen av lågan är till stor del just en kolmonoxid-brand)

jag har inte provat men gissar att dom smalare etapowergrytorna förmodligen inte är så lämpliga för kök med stor brännarring/hatt
 
Tänkvärda synpunkter!

Lösa MSR-värmeväxlaren är ganska rejält tung (170g), även etapowergrytorna väger en hel del mer i jämförelse med simpla aluminiumgrytor, så det här med ökad verkningsgrad kostar också i vikt.

etapowergrytorna verkar också vara gjorda för ganska smala brännare då lågan behöver luft och sträcka under botten för att hinna brinna ut innan den går in i flänsdelen - annars så minskar man effektivitet iom. oförbrända gaser samt ökar emissionen av kolmonoxid av samma orsak (ytterdelen av lågan är till stor del just en kolmonoxid-brand)

jag har inte provat men gissar att dom smalare etapowergrytorna förmodligen inte är så lämpliga för kök med stor brännarring/hatt


Jo, visst väger värmeväxlaren. För min kommande tur kommer jag dock att dra pulka och då spelar inte ett par hundra gram hit eller dit så stor roll. Vad jag mest är ute efter är att kunna smälta snö så fort som möjligt, alltså verkningsgrad prioriteras före vikt. Andra gånger kanske man optimerar annorlunda.

Ska ta med brännaren till butiken och prova lite olika grytstorlekar och se till att värmeväxlaren med marginal går fri från lågan.

//B
 
Lösa MSR-värmeväxlaren är ganska rejält tung (170g), även etapowergrytorna väger en hel del mer i jämförelse med simpla aluminiumgrytor, så det här med ökad verkningsgrad kostar också i vikt.

etapowergrytorna verkar också vara gjorda för ganska smala brännare då lågan behöver luft och sträcka under botten för att hinna brinna ut innan den går in i flänsdelen - annars så minskar man effektivitet iom. oförbrända gaser samt ökar emissionen av kolmonoxid av samma orsak (ytterdelen av lågan är till stor del just en kolmonoxid-brand)

jag har inte provat men gissar att dom smalare etapowergrytorna förmodligen inte är så lämpliga för kök med stor brännarring/hatt

Jag har hittills inte märkt av några negativa effekter med mitt nyinförskaffade MSR Simmerlite (bred brännare) och 2,1 + 1,7 liter Eta Pot. I och för sig har jag inte hunnit testa Simmerlite med några andra grytor ännu, så jag har inget att jämföra med.

En annan finess med Etapots flänsar, är att de ger en distans mellan ett kylande underlag och själva grytskålen. Har man t.ex. smällt snö och kokat upp någon liter vatten, känns det ganska olustigt att sätta ner denna vattenfyllda gryta direkt mot den iskalla snön ifall man t.ex. vill koka gröt i en annan gryta. Det smälta vattnet ska ju räcka till mer än bara själva gröten.
/Niklas
 
2.1 och 1.7 är ju lite större grytor med lite mer anständig bottendiameter, det jag tänkte på är etapower pot 1 liter och etapower 1.2 liter är nog också gränsfall om man har kök med vid brännare.

vanliga grytor så har det mindre betydelse då hög pådrag gör att lågan går över grytbottenkanten
och bränner av det mesta av kolmonxiden - men eld kan inte gå in och brinna i kylande galler och metallnät - det är så flamskydd fungerar - och förbränningen avbryts abrupt och giftiga gaser som skulle ha brunnit går istället vidare ut i avgasplymen.

Man får helt enkelt inte elda så hårt att lågtopparna klipps av för tidigt av kylflänsen - lagar man mat i absiden eller inne i tältet (kanske för att man inte har något val pga. hårt väder) så skulle jag i allafall ta lite lungt med pådraget om man inte kan försäkra god ventilation.

I många fall så har det räckt att höja grytan ett par cm mot orginal-hållaren för att kolmonoxidbildningen skall minska rejält (dock gäller det inte alla kök...)
 
fälttest...

...på senaste påskturen för ett par veckor sedan tog jag med min minsta eta-kastrull, 1,2L och använde den under en vecka tillsammans med XGK EX för snösmältning.

Funkade klockrent, normalt tog det ca 15 minuter från snö till 1L kokande vatten. Körde på kemiskt ren bensin.

När jag testade hemma så fann jag att tiden att koka 1L krankallt vatten var i princip likadan mellan 1,7 kastrullen och 1,2 kastrullen. Visserligen har 1,7 större diameter, men värmeväxlarna är lika stora på de olika byttorna och det verkar vara en viktigare faktor än diametern på byttorna. Utan VV är det dock min erfarenhet att byttans bottendiameter betyder mycket för koktiden...

Så i fortsättningen blir det 1,2-byttan på soloturerna.

...när jag inte tar med mitt Kap-Arktic av nostalgiska skäl ;)...
 
...på senaste påskturen för ett par veckor sedan tog jag med min minsta eta-kastrull, 1,2L och använde den under en vecka tillsammans med XGK EX för snösmältning.

Jag kom också nyligen hem från min påsktur i Padjelanta och Sarek. Det blev 2,9-liters Eta-byttan för min del. Precis som du säger så noterade jag i butiken att värmeväxlaren är lika stor på samtliga modeller (jag jämförde 1,7 l med 2,9 l). Även för mig fungerade det klockrent att smälta is och snö tillsammans med mitt MSR XGK EX.

//Björn
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
Johan111 lättast möjliga kastrull Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 9
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.