Endast en kastrull till gammalt trangia 27?

Som rubriken lyder. Har nyss ropat in ett trangia 27 på tradera för hela 79 kr :)
Och enligt kartongen som köket ligger i ingår det endast en kastrull. Köket ser ut att vara 70-tal gissar jag. Jag trodde att det alltid ingått två kastruller till köken..?

Går det att komplettera med en extra kastrull om jag skulle vilja? Eller är det nån gammal modell som inte passar?

Se bild nedan
 

Bilagor

  • trangia_2_002.JPG
    trangia_2_002.JPG
    42.9 KB · Visningar: 1,071
  • trangia_2_001.JPG
    trangia_2_001.JPG
    38.7 KB · Visningar: 1,086
Tittar man på bilen på kartongen verkar det faktiskt bara vara en kastrull och de tycker man skall köpa till kaffekitteln. Det kan vara så att man inte får plats med både i 27an. Jag har ett trangia 25 och där får båda kastrullerna och kaffekitteln plats inuti.

Den vanliga ordinarie kitteln kostar runt 45 kronor att köpa till. Teflonen det dubbla och hårdanodiserad aluminium det trippla.
 
Jag har ett Trangia 25 troligen från tidigt 60-tal, funkade fint att köpa en nytillverkad kastrull till det.
Ta med kastrullen till butiken och prova om det passar med en ny.

/Ulf
 
Det ingick bara en kastrull i de gamla 27:eek:rna.
Och kaffekannan man kan köpa till rymmer bara 0,6l istället för 0,9 som till Trangia 25.
 
Kostade 70 kr 1977!

Trangia 27 såldes med endast en kastrull. Har kollat i en gammal Tysklinds-katalog från 1977. Priset för ett komplett Trangia 27 var då 70Kr!
Jag äger själv ett dylikt Trangia från den tiden, men jag har 2 kastruller som passar väl inuti varandra. Ganska säker på att du kan köpa till en extra kastrull om du vill. Kolla bara att den passar inuti den du har.

God tur!
 
Penningvärde...
Vad tjänade en fabriksarbetare eller vanlig tjänsteman på den tiden?
Antagligen inte femtusen i månaden?

Min moppe som jag köpte -77 i "nästan nyskick", kostade 2000 (även så ett år senare då jag sålde den...).

En Saab 99 gick kanske på 30-35 000?
 
Jag har för mig att i den "nygamla 27:an" så var kastrullerna på 1 och 1,1 liter. Nu är båda på en liter enligt Trangias hemsida. De har väl trixat med formen så de passar ihop, men den ena är graderad och den andra ograderad så de är olika i alla fall! Var är då rationaliseringen?

Hur som helst så är det nog bäst att kolla först om de passar.
 
Penningvärde...
Vad tjänade en fabriksarbetare eller vanlig tjänsteman på den tiden?
Antagligen inte femtusen i månaden?

Min moppe som jag köpte -77 i "nästan nyskick", kostade 2000 (även så ett år senare då jag sålde den...).

En Saab 99 gick kanske på 30-35 000?

1977 vill jag minnas att jag som försvarsanställd hade ca 3500:- /mân. Plus lite förmâner.

Mitt T27 är frân tiden 75-77 med teflonbeläggning i stekpannan vilket innebär att stekpannan är oanvändbar :) Men köket har vilat länge till förmân för ett T25 o div andra kök.
Men nu ska det väckas till liv och fixas till sâ att det kan köras pâ gas, hâl för slangen i vindskyddet saknas om jag inte missminner mig.
Ny stekpanna utan beläggning târ pâ listan.
 
Min 27a från tiden

Har kompletterats med extra kastrull och 0,6 kitteln.
Att göra GDS gasgenomföringar är enkelt. Körnare, borr och rundfil samt filkarda räcker länge. Nedre vindskyddet är mjukt och lättarbetat.
Log åt jämförelserna med inkomst och ugiftstbilden vid -70talets slut. Men det var efter bränslekrisen och skatterna började stiga rejält..... I mitten på -60talet var totala skatten under 9%....för ego och många fler.
 
Tackar

Tackar för alla svar.

Nån som vet hur gammalt mer precis hur gammalt mitt trangia kan vara?

Blir nog en extra kastrull och en kaffepanna till. Är det värt att köpa en "ha" kastrull eller vad tycker ni?
 
Tackar för alla svar.

Nån som vet hur gammalt mer precis hur gammalt mitt trangia kan vara?

Blir nog en extra kastrull och en kaffepanna till. Är det värt att köpa en "ha" kastrull eller vad tycker ni?
Om det inte framgår av originalkartongen vilket tillverkningsår ditt kök har så kan väl skicka dina uppgifter om köket via e-mail Trangia och fråga dem.

Lycka till!
 
Vid den tiden

brukade både år och månad stå på en flik i locket. Till mitt passade köpekastrull och panna direkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
Johan111 lättast möjliga kastrull Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 37
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.