Vilken sprit använder ni?

Ja, rubriken säger väl det mesta.

Själv använder jag Tenol, tycker det är vida överlägset T-röd och butiernas dyra "special"-bränsle.

Via en kompis kommer jag någon gång då och då också över en 50/50 blandning metanol och etanol. Vilken otrolig skillnad! Ytterst lite sot (knappt märkbart) och det går säkert på halva tiden att koka upp. Drygare är det också.

Om inte folk envisades med att dricka den så skulle vi kunna ha en otroligt billig och överlägset effektiv sprit till våra kök! Och kunna slippa den där miljövidriga gasen också.

Men som sagt; vilken sprit använder ni till era kök och varför??
 
hegeland; sa:
Själv använder jag Tenol, tycker det är vida överlägset T-röd och butiernas dyra "special"-bränsle.

Via en kompis kommer jag någon gång då och då också över en 50/50 blandning metanol och etanol. Vilken otrolig skillnad! Ytterst lite sot (knappt märkbart) och det går säkert på halva tiden att koka upp. Drygare är det också.

Jag använde Tenol back in the days innan jag upptäckt gasens välsignelser.

Intressant däremot att du nämner att en annan metanol-etanol-blandning, än den i Tenol, är mer effektiv. På Tenol-tillverkarens hemsida: http://www.kemetyl.se , anges att Tenol, som innehåller ca 75% etanol och mindre än 10 % metanol (resten består av något som kallas meyletylketon och metyl-t-butyleter), ger "den unika sammansättningen av metanol och etanol ... optimal effekt med ett minimum av sot".

Möjligen är Kemetyl försiktiga i sin blandning, men anledningen till att Tenol innehåller mindre än 10% metanol går nog att tillskriva dess giftighet. Av denna anledning skulle jag vara försiktig med att blanda i mer metanol i mitt bränsle.
[Ändrat av tjonsson 2005-08-14 kl 09:26]
 
tjonsson; sa:
På Tenol-tillverkarens hemsida: http://www.kemetyl.se , anges att Tenol, som innehåller ca 75% etanol och mindre än 10 % metanol (resten består av något som kallas meyletylketon och metyl-t-butyleter), ger "den unika sammansättningen av metanol och etanol ... optimal effekt med ett minimum av sot".

Möjligen är Kemetyl försiktiga i sin blandning, men anledningen till att Tenol innehåller mindre än 10% metanol går nog att tillskriva dess giftighet. Av denna anledning skulle jag vara försiktig med att blanda i mer metanol i mitt bränsle.
[Ändrat av tjonsson 2005-08-14 kl 09:26]

Helt riktigt är att ju mer metanol (och mindre etanol) du använder, desto bättre effekt, mindre sot osv. Jag har snackat med min kompis och han har provat en blanding med 70 % metanol och att egenskaperna då förbättras ytterligare. Att Kemtyl pratar om "optimal effekt" har säkret med att göra att de inte vågar ha större andel metanol i sitt bränsle, tänk om några skulle få för sig att dricka den och bli blinda. Jag tycker att det är mycket synd, för folk vet verkligen inte vad de går miste om i fråga om effekt och sotighet. Jag har svårt att tro att gasen skulle fått så stort fäste om det hade varit så... tänk så skönt det skulle vara om makaronerna blev färdiga på halva tiden med (nästan) sotfria kastruller på köpet.
 
hegeland; sa:
Helt riktigt är att ju mer metanol (och mindre etanol) du använder, desto bättre effekt, mindre sot osv. Jag har snackat med min kompis och han har provat en blanding med 70 % metanol och att egenskaperna då förbättras ytterligare. Att Kemtyl pratar om "optimal effekt" har säkret med att göra att de inte vågar ha större andel metanol i sitt bränsle, tänk om några skulle få för sig att dricka den och bli blinda. Jag tycker att det är mycket synd, för folk vet verkligen inte vad de går miste om i fråga om effekt och sotighet. Jag har svårt att tro att gasen skulle fått så stort fäste om det hade varit så... tänk så skönt det skulle vara om makaronerna blev färdiga på halva tiden med (nästan) sotfria kastruller på köpet.

Men bortser du inte också från att metanol även är giftigt vid inandning, inte bara vid förtäring?
 
hegeland; sa:
Helt riktigt är att ju mer metanol (och mindre etanol) du använder, desto bättre effekt, mindre sot osv.

Nope!

Metanol ~ 23 MJ/kg
Etanol ~ 63 MJ/kg

Rena alkoholer sotar i princip inte alls, de brinner med en knappt synlig, aningen blåaktig låga. Dock innehåller T-röd och andra typer av etanolblandningar kräkmedeltillsatser eller är denaturerade så att de inte ska förtäras. Dessa förändringar av alkoholerna skapar sot på pannorna. Vad jag vet behövs det inte några sådana i metanol.

När jag använde sprit körde jag på en ca 30/70 blandning. Dock kräver det lite extra tålamod och går absolut inte att använda på vintern då man behöver extra kräm.
 
brandmansmicke; sa:
hegeland; sa:
Helt riktigt är att ju mer metanol (och mindre etanol) du använder, desto bättre effekt, mindre sot osv.

Nope!

Metanol ~ 23 MJ/kg
Etanol ~ 63 MJ/kg

Rena alkoholer sotar i princip inte alls, de brinner med en knappt synlig, aningen blåaktig låga. Dock innehåller T-röd och andra typer av etanolblandningar kräkmedeltillsatser eller är denaturerade så att de inte ska förtäras. Dessa förändringar av alkoholerna skapar sot på pannorna. Vad jag vet behövs det inte några sådana i metanol.

När jag använde sprit körde jag på en ca 30/70 blandning. Dock kräver det lite extra tålamod och går absolut inte att använda på vintern då man behöver extra kräm.

Mitt fel! Självkklart är det så att det är dentaurentingen som sotar mest, visst är det så. Skall snacka med min kompis om det där med 30/70 blandning, men en 50/50 blanding är i alla fall effektivare tror jag.
 
Vill man inte att t-röd ska sota så kan man ha i lite vatten. Det brinner sämre (inte bra på vintern det heller), men det sotar nästan inte alls.

Personligen kör jag dock på gas, inget sot, inget spill, ingen risk med påfyllning i varm brännare, man stänger av så snart man kokat färdigt vilket också är miljövänligt. Tar dessutom mindre plats att bära.
 
hegeland; sa:
Skall snacka med min kompis om det där med 30/70 blandning, men en 50/50 blanding är i alla fall effektivare tror jag.
Enligt det jag skrev ovan:
0,3*23+0,7*63=51 MJ/kg
0,5*23+0,5*63=43 MJ/kg
Alltså måste jag fortfarande hävda att desto mer etanol, desto större energiinnehåll.

Däremot kan jag hålla med om att det finns många lösningar på sotningsproblematiken, varav gas kanske är den enklaste.

Själv kör jag uteslutande gas eller bensin/fotogen beroende på årstid och typ av tur.
 
Gas miljövidrigt jmf med Etanol?

Och kunna slippa den där miljövidriga gasen också.
---
Hmm... på vilka sätt är gas miljövidrigt jämfört med etanol/metanol med eller utan tillsatser? Jag trodde att gasen förbrändes nära nog fullständigt. Eller menar du i tillverkningsprocessen?
 
Nja, gasen i sig är väl inte särskilt miljövidrig. Syftade mer på alla dessa gasflaskor som förbrukas och sedan slängs.
 
Utanför ämnet....

Borde inte vara så mycket värre än alla konservburkar med krossade tomater som man slänger? Fast det är ju aluminium i gasbehållarna antar jag. Kan man lägga dem i metall återvinningen (lite utanför ämnet) Eller vad skall man göra med dem?
Mer utanför ämnet: Konstigt att det inte finns återfyllbara små lättvikts(kolfiber eller liknande) flaskor för propan. (det är att propan ger för högt tryck som gör att man inte har det i engångsflaskorna) Propan funkar ju även mycket bra på vintern.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
thureb Vilken sorts fotogen Kök och brännare 20
samppa89 vilken trangia? Kök och brännare 9
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
såg vilken skulle passa på ensamvandring Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
The Trooper Vilken soppa till förvärmning? Kök och brännare 27
j_stellan Vilken tillsats i bensinen? Kök och brännare 7
höjdrädd Jetboiler - vilken lyx! Kök och brännare 52
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
adventure_transport Vilken behandling absorberar mest sol? Kök och brännare 12
marcushagg Vilken typ av gasflaskor används i Frankrike Kök och brännare 2
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.