Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök?

Hej!

Jag skulle vilja veta vilket kök som är säkrast av sprit och gasol.

Vet ej om det är en konstig fråga kanske men... anledningen är att jag var med om en olycka som barn (med spritkök) så jag är rädd för att använda friluftskök, klarar med nöd och näppe av att använda gasolköket i husvagnen, men jag skulle gärna vilja våga mig på att tälta men då är det ju trevligt med varm mat ibland...

Ursäkta min feghet men olyckan satte verkligen sina spår, jag skadades ej men såg en kamrat bli skadad (ganska lindrigt tack och lov) och blev chockad av det m.m. Har inte vågat använda någon form av friluftskök (förutom det i husvagnen då, även om jag tycker det oxå är obehagligt).

Tack på förhand!

ps. tipsa gärna även om ett säkert, hyffsat lätt och smidigt kök som inte är svindyrt helst ds.

Mvh/Chinesecrestedlover
 
Det är i stort sett omöjligt att säga vilket bränsle som är bäst, då vi alla har olika värderingar och användningsområden. Min syn på saken är dock att vad som helst är bättre än T-sprit. Visst, ett Trangiakök med originalbrännare är mer eller mindre idiotsäkert, och kan knappast gå sönder. Men det tar lång tid att koka maten och lång tid att rengöra kastrullerna efteråt.

Då är det klart bättre med en gasbrännare till Trangiaköket: kökets vindskyddande egenskaper är helt underbara, och med en gasbrännare blir det mycket mer effekt (det går snabbare att värma maten) och långt mindre (om ens något) sot på grytorna. En nackdel med gas är att du inte kan fylla på behållaren när den är nästan tom. Och använder du de lite större gasflaskorna (tänk husvagn/båt) brukar de vara fyllda med en gas som kan döda dig om något börjar läcka när alla sover. (Gasen är tyngre än luft, och i en båt/husvagn med stängd dörr tränger gasen undan all luft.)

Min personliga favorit vad gäller bränslen och kök är fotogen. Optimus hade för flera år sedan en brännare som du kunde montera in i Trangiaköken, och den gick på fotogen/diesel/bensin och liknande bränslen. Med fotogen kunde jag få ut mer energi ur den än ur spisen där hemma. Och lågan var steglöst reglerbar från stilla puttrande till vrålande raketmotor.

En nackdel är att brännaren måste förvärmas, till vilket jag tyckte att det var smidigast att använda T-sprit, så jag var tvungen att ha två bränslen med mig. Dessutom var man tvungen att ha en speciell bränsleflaska med en monterad pump (pumpen ingick som del i brännarpaketet jag köpte). När jag skulle använda köket hällde jag lite T-sprit på brännaren och tände på. Medan det brann kunde jag pumpa upp tryck i bränsleflaskan, och sedan laga min mat. Bränsleflaskan jag använde var i någon metall, och därmed tyngre än Trangias bränsleflaska i plast.

Optimus lade ner tillverkningen av denna lysande brännare för flera år sedan, men Trangia själva verkar ha börjat tillverka något liknande.

Säkerhetsmässigt tycker jag ett flytande bränsle är säkrare än gas: du har ingen trycksatt behållare som kan punkteras och ställa till med problem. Fotogenbrännaren jag har kräver iofs en trycksatt behållare, men den är bara trycksatt medan man använder brännaren, inte annars. Annars är det väl en fråga om hur du hanterar din bränsle: om du slarvar med hanteringen är det inte otänkbart att det kommer i maten, och då är det bättre med ett bränsle som smakar pyton, så du märker det med första tuggan.

Dessutom torde det vara säkrare med ett bränsle som är svårt att tända av misstag. Då blir min favorit (fotogen) "bättre" än T-sprit då den knappast brinner utan veke eller uppvärmning i förväg.

Om du funderar på ett nytt kök att användas när du vandrar föreslår jag ett Trangiakök. Du kan köpa en gasbrännare till, om du vill. Det fungerar ganska bra. Eller så köper du Trangias nya fotogen/diesel/bensin-brännare. Skall du använda köket till annat än vandring har du lite fler möjligheter, då du (gissningsvis) inte är lika bunden av att minimera vikten.
 
Har du tänkt att använda köket i kyla?

Jag finner gas lite angenämare än bensin eftersom man slipper söla med bensin men ska du använda köket i sträng kyla så är det bensin som gäller i alla fall.

Jag upplever gasen som ganska säker när det gäller lekgage eftersom gasen är så pass lätt flyktig, stinker gör den oxå så man känner om det sipprar. Har du en gasbrännare med slang så kan du hålla flaskan en bit bort från brännaren riskerar inte överhettning den vägen.

Här finner du exempel på sådana:
http://www.getout.se/sv/artiklar/gaskok-spindel-mm/index.html

Jag använder nått liknande som ett påhäng till mitt Trangia.
 
Relativ säkerhet

T-röd har den lilla nackdelen förutom alla tidigare nänmda att när den är nästan slut i brännare vare sig syns eller känns den den sista lilla lågan, vid tidpunkten då det behövs mer sprit för att maten skall bli färdig. Obra då det kan förstöra mer än den dagen. T-röd förstör mat då den är förgiftad för få säljas utan spritskatt. Tillgängligheten ute i buschen är lite si och så.
Gas, innehållet i en engångs cigaretttändare, räcker för att bränna hela dig vid rätt omständigheter!
Gas må vara mycket bekvämt men man bör definitivt veta vad det är man hanterar. Gas brukar även finnas i främmande länder, ibland i andra behållare än man är van vid och med andra gängor på anslutningen.....
Fotogen, luktar, känns, kan som ovan nämt brinna om det finns veke och antändningstemperatur. Även läckande fotogen förstör livsmedel. Bra fotogenkök har hattbrännare vilket är tystast, kan regleras från såskokning till het wookning.
Bensin, brinner direkt även vid mycket låg temperatur, gasen i lagom blandning exploderar vid minsta gnista, läckande bensin förstör mat. Bensin dunstar snabbt och kan förorsaka köldskador. Bensin brukar finnas runt städer även ute i världen, medan mackar på landet kan ha bara diesel och fotogen till försäljning.
Så mycket talar för fotogen samtidigt som den är energitätare än rödspriten. Ytterligare en säkerhet med den är att även ute i buschen brukar det gå att köpa fotogen, annars får man tigga lite av någon vänlig helikopterpilot. Det är bra med egen dunk.
 
Numera finns det ju dock så kallade säkerhetskorkar till T-spritflaskan, som gör att det inte blir en eldkvast om man skulle råka fylla på en brinnande brännare.

Men annars är ju grundregeln att aldrig fylla brännaren på plats i köket utan att alltid vänta tills den är så sval att man kan lyfta ur den och fylla den bredvid.


Men gasol är ju bekvämare på många sätt och vis, enklare att reglera lågan, bara att stänga av när man är klar osv.

Främsta nackdelen (om man bortser från vinterbruk) gentemot sprit är alla halvfulla flaskor man får.
 
alla eldfängda bränslen är farliga, på olika sätt.. jag tycker personligen att det är svårt att rangordna, för mig är valet enkelt och jag anser nog inte att något bränsle är mer eller mindre farligt, korkad hantering av kök och bränsle är livsfarlig.. jag tycker nog att det är viktigare att välja ett bränsle som passar den aktivitet man ska utföra, sedan ser du till att skaffa ett kök av hög kvalitet med bra säkerhetsfunktioner som stabilitet med mera..

Tänk på:
Stabilt kök som inte välter
Monteringen är bra, inget som riskerar att gå isär
Se till att alltid ha med extra packningar, använd aldrig något bränsle med dåliga packningar
Se till att slangar är hela och kontrakteringen är hel
Sätt ett "bäst före" på alla tryckkärl, oavsett om det är gas eller vätska

Det finns säkert massa mer tips..

Själv kör jag 3 säsonger gas och 1 säsong bensin, skulle helst vilja gå över till gas på 4 säsonger..

( ett kök ingen nämnt är esbit.. esbit är ett snällt bränsle, fortfarande ett eldfängt bränsle http://www.pinal.se/esbit-kok-p-1007.html )
 
De där engelsmännen är märkliga, kokar te, småpratar, kan en massa om skogsnisseliv, trots att de nästan inte har några egna riktiga skogar kvar. Och definitivt ingen allemansrätt.
Men kombinationen Metamugg och stor engelsk metatablett är packningsvänlig och förvånansvärt brukbar, tyst och diskret.
Hitintills har leveranserna kommit oöppnade med posten. Crusadermuggen och vindskyddet är inte dumma, men Meta är lättare och med lock. I lä av ryggsäcken gäller som alltid.
 
Hitintills har leveranserna kommit oöppnade med posten. Crusadermuggen och vindskyddet är inte dumma, men Meta är lättare och med lock. I lä av ryggsäcken gäller som alltid.

har du några länkar till det här.. vi kanske har hittat en lösning till trådskaparen, säkrare blir det väl inte?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Kök och brännare 6
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
nils73 Primus Ominfuel bäst i norskt test Kök och brännare 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.