lättast möjliga kastrull

Fler förslag på saker där titan skulle vara bra att ha?

Tamojen. Eftersom titan leder värme sämre än aluminium måste det vara ganska perfekt.

Skulle gärna se ett Trangia där själva vindskyddet är titan, men antagligen är det för svårbearbetat.
 
nermander; sa:
Fler förslag på saker där titan skulle vara bra att ha?

Tamojen. Eftersom titan leder värme sämre än aluminium måste det vara ganska perfekt.

Skulle gärna se ett Trangia där själva vindskyddet är titan, men antagligen är det för svårbearbetat.

Leder det värme sämre? Jag upplever att titangrytan blir hetare på kanterna och så än alu-grytan. Är det bara för att grytan är tunnare? I många moderna stekpannor (för hemmabruk) är det ju titan.

Jag trodde att det var just detta (plus att marknaden är ganska smal :) som var skälet till att inte vindskyddet fanns att få i titan. För att det skulle bli för hett helt enkelt.

/A

Edit:

Lite nätsökningar visar att aluminium verkar ha klart mycket bättre värmeledningsförmåga än titan. Så då finns det väl inget skäl för ha vindskyydet och tamojen i titan för att spara vikt så man kan ha aluminiumgrytor istället :)

Hur svårt kan det vara att bygga ett vindskydd i titan? De bygger ju flygplansdelar osv i titan. Ett vindskydd till trangiat måste ju vara relativt basic!?
[Ändrat av ala 2006-03-10 kl 12:08]
 
Håller med joru och jamo. Stora fördelen med en titankastrull är mer att den är oöm än vikten. Bara att trycka in i eldstaden och misshandla som man vill.

Ibland har vi en titankastrull med oss. Jag tycker dock nyttan av min kombinerade kaffepanna och kastrull i titan är min bästa grej i titan. Den kör jag alltid med under solovandringar. Stekpannan används inte så ofta. Under en vandring kanske den används 2-3 gånger per vecka, dels för fläsktärningar, dels för fisk, kanske för svamp. Eftersom den inte används så ofta, men jag ändå vill ha den med (bra att förvara runda rågkakor i också; då håller de ihop i veckor) bidde det en i titan istället för alu.

Raskesven
 
ala; sa:
nermander; sa:
Fler förslag på saker där titan skulle vara bra att ha?

Tamojen. Eftersom titan leder värme sämre än aluminium måste det vara ganska perfekt.

Skulle gärna se ett Trangia där själva vindskyddet är titan, men antagligen är det för svårbearbetat.

Leder det värme sämre? Jag upplever att titangrytan blir hetare på kanterna och så än alu-grytan. Är det bara för att grytan är tunnare? I många moderna stekpannor (för hemmabruk) är det ju titan.

Jag trodde att det var just detta (plus att marknaden är ganska smal :) som var skälet till att inte vindskyddet fanns att få i titan. För att det skulle bli för hett helt enkelt.

/A
Titan leder värme mycket sämre än alu. Blir grytan hetare på kanterna beror det nog på att lågan från ditt kök når/slickar kanterna och, som du säger, för att materialet är så tunt. Har man en brännare med för svetslik låga, dvs. ingen bredd på lågan, blir det hett i mitten där lågan träffar, men inte mycket hetta runt om. Får vara ganska aktiv med en bred titanpanna, flytta den över lågan, för att få mer jämnt spridd värme. Bäst funkar titanpannan över en öppen eld, där det blir lite bredd på elden.

Raskesven
 
Kollade vikten på min T27 titankastrull, den väger 80g. Jag känner inte igen dom nackdelar som många här beskriver..bucklig botten, dålig värmeledning, bränner fast mat? Tycker snarare att det är tvärtom,den håller formen bra och är lätt att diska.

Men det kostar att få dom små fördelar som den ger..
 
gwaihir; sa:
Kollade vikten på min T27 titankastrull, den väger 80g. Jag känner inte igen dom nackdelar som många här beskriver..bucklig botten, dålig värmeledning, bränner fast mat? Tycker snarare att det är tvärtom,den håller formen bra och är lätt att diska.

Men det kostar att få dom små fördelar som den ger..
Det första som hände när min titanstekpanna första gången sattes över en låga var att det sa "sproing" "sproing" och mitten bucklades till. Det gör ingenting, men bucklades till gjorde den, och en fin blåaktig färg fick den. Kanske jag gav för mycket värme första gången?

Raskesven
 
Raskesven; sa:
ala; sa:
nermander; sa:
Fler förslag på saker där titan skulle vara bra att ha?

Tamojen. Eftersom titan leder värme sämre än aluminium måste det vara ganska perfekt.

Skulle gärna se ett Trangia där själva vindskyddet är titan, men antagligen är det för svårbearbetat.

Leder det värme sämre? Jag upplever att titangrytan blir hetare på kanterna och så än alu-grytan. Är det bara för att grytan är tunnare? I många moderna stekpannor (för hemmabruk) är det ju titan.

Jag trodde att det var just detta (plus att marknaden är ganska smal :) som var skälet till att inte vindskyddet fanns att få i titan. För att det skulle bli för hett helt enkelt.

/A
Titan leder värme mycket sämre än alu. Blir grytan hetare på kanterna beror det nog på att lågan från ditt kök når/slickar kanterna och, som du säger, för att materialet är så tunt. Har man en brännare med för svetslik låga, dvs. ingen bredd på lågan, blir det hett i mitten där lågan träffar, men inte mycket hetta runt om. Får vara ganska aktiv med en bred titanpanna, flytta den över lågan, för att få mer jämnt spridd värme. Bäst funkar titanpannan över en öppen eld, där det blir lite bredd på elden.

Raskesven

Jag undrar ändå om ni inte tänker lite fel här.Aluminium leder viseligen värme 10 ggr bättre än titan, men till exempel vattnet som man ska värma upp har bara en bråkdel av värmeledningsförmågan av titan..
Materialet i en trangiakastull är ändå så tunnt, så frågan är om det verkligen har någon betydelse..
 
Raskesven; sa:
gwaihir; sa:
Kollade vikten på min T27 titankastrull, den väger 80g. Jag känner inte igen dom nackdelar som många här beskriver..bucklig botten, dålig värmeledning, bränner fast mat? Tycker snarare att det är tvärtom,den håller formen bra och är lätt att diska.

Men det kostar att få dom små fördelar som den ger..
Det första som hände när min titanstekpanna första gången sattes över en låga var att det sa "sproing" "sproing" och mitten bucklades till. Det gör ingenting, men bucklades till gjorde den, och en fin blåaktig färg fick den. Kanske jag gav för mycket värme första gången?

Raskesven

Det är möjligt att titan bucklas lättare än alu om man överhettar den "torrkokning" eller stekning, jag har iaf klarat min än så länge. Den har dock skiftat färg en aning, så jag väl legat på gränsen.
 
gwaihir; sa:
Raskesven; sa:
ala; sa:
nermander; sa:
Fler förslag på saker där titan skulle vara bra att ha?

Tamojen. Eftersom titan leder värme sämre än aluminium måste det vara ganska perfekt.

Skulle gärna se ett Trangia där själva vindskyddet är titan, men antagligen är det för svårbearbetat.

Leder det värme sämre? Jag upplever att titangrytan blir hetare på kanterna och så än alu-grytan. Är det bara för att grytan är tunnare? I många moderna stekpannor (för hemmabruk) är det ju titan.

Jag trodde att det var just detta (plus att marknaden är ganska smal :) som var skälet till att inte vindskyddet fanns att få i titan. För att det skulle bli för hett helt enkelt.

/A
Titan leder värme mycket sämre än alu. Blir grytan hetare på kanterna beror det nog på att lågan från ditt kök når/slickar kanterna och, som du säger, för att materialet är så tunt. Har man en brännare med för svetslik låga, dvs. ingen bredd på lågan, blir det hett i mitten där lågan träffar, men inte mycket hetta runt om. Får vara ganska aktiv med en bred titanpanna, flytta den över lågan, för att få mer jämnt spridd värme. Bäst funkar titanpannan över en öppen eld, där det blir lite bredd på elden.

Raskesven

Jag undrar ändå om ni inte tänker lite fel här.Aluminium leder viseligen värme 10 ggr bättre än titan, men till exempel vattnet som man ska värma upp har bara en bråkdel av värmeledningsförmågan av titan..
Materialet i en trangiakastull är ändå så tunnt, så frågan är om det verkligen har någon betydelse..
För vatten kanske det spelar noll roll. Svårt att bränna vid vatten;-) Men för matlagning kan jag direkt svara ja, materialet har stor betydelse. En låga värmer snabbt upp titan där lågan träffar eftersom titan görs så tunt. Men spridningen är sämst av alla material jag testat. Lätt att bränna grejer där lågan snabbt ger hög hetta, samtidigt steks inte grejer som ligger väck från mitten. Jag har testat alu, titan, nonstickkastrullen (alu?), duossal, anodiserad alu och stål. Titan som sagt det material som leder värme sämst. Men det beror på brännaren, om öppen eld används, hur man hanterar pannan om det ska bli bra eller inte.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-03-10 kl 12:51]
 
Raskesven; sa:
gwaihir; sa:
Raskesven; sa:
ala; sa:
nermander; sa:
Fler förslag på saker där titan skulle vara bra att ha?

Tamojen. Eftersom titan leder värme sämre än aluminium måste det vara ganska perfekt.

Skulle gärna se ett Trangia där själva vindskyddet är titan, men antagligen är det för svårbearbetat.

Leder det värme sämre? Jag upplever att titangrytan blir hetare på kanterna och så än alu-grytan. Är det bara för att grytan är tunnare? I många moderna stekpannor (för hemmabruk) är det ju titan.

Jag trodde att det var just detta (plus att marknaden är ganska smal :) som var skälet till att inte vindskyddet fanns att få i titan. För att det skulle bli för hett helt enkelt.

/A
Titan leder värme mycket sämre än alu. Blir grytan hetare på kanterna beror det nog på att lågan från ditt kök når/slickar kanterna och, som du säger, för att materialet är så tunt. Har man en brännare med för svetslik låga, dvs. ingen bredd på lågan, blir det hett i mitten där lågan träffar, men inte mycket hetta runt om. Får vara ganska aktiv med en bred titanpanna, flytta den över lågan, för att få mer jämnt spridd värme. Bäst funkar titanpannan över en öppen eld, där det blir lite bredd på elden.

Raskesven

Jag undrar ändå om ni inte tänker lite fel här.Aluminium leder viseligen värme 10 ggr bättre än titan, men till exempel vattnet som man ska värma upp har bara en bråkdel av värmeledningsförmågan av titan..
Materialet i en trangiakastull är ändå så tunnt, så frågan är om det verkligen har någon betydelse..
För vatten kanske det spelar noll roll. Svårt att bränna vid vatten;-) Men för matlagning kan jag direkt svara ja, materialet har stor betydelse. En låga värmer snabbt upp titan där lågan träffar eftersom titan görs så tunt. Men spridningen är sämst av alla material jag testat. Lätt att bränna grejer där lågan snabbt ger hög hetta, samtidigt steks inte grejer som ligger väck från mitten. Jag har testat alu, titan, nonstickkastrullen (alu?), duossal, anodiserad alu och stål. Titan som sagt det material som leder värme sämst. Men det beror på brännaren, om öppen eld används, hur man hanterar pannan om det ska bli bra eller inte.

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-03-10 kl 12:51]

Ok, då kanske det är därför Trangia inte säljer någon titanstekpanna ;) stekpannor har ju tjockare botten dessutom.

Jag använder nonstick stekpanna och titan kokkärl. Det är ju möjligt att min gasbrännare sprider bra,därav att jag är nöjd.
 
gwaihir; sa:
Ok, då kanske det är därför Trangia inte säljer någon titanstekpanna ;) stekpannor har ju tjockare botten dessutom.

Jag har en trangia titanstekpanna så det har i alla fall funnits. Troligen är det den tjockare botten som gjorde att viktskillnaden var störst på stekpannorna, som jag nämnde tidigare.

/A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apaapa Minsta möjliga flerbränslekök? Kök och brännare 25
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.