lättast möjliga kastrull

ala; sa:
Leder det värme sämre? Jag upplever att titangrytan blir hetare på kanterna och så än alu-grytan. Är det bara för att grytan är tunnare? I många moderna stekpannor (för hemmabruk) är det ju titan.

Bara som beståndsdel i PTFE-ytbeläggningen, för att "trimma" den så att den inte slits lika snabbt. Själva pannan brukar vara aluminium eller stål.

---

Vilka aluminiumkastruller är lättast då? Ska man sikta på att köpa typ Biltemas stormkök och hoppas att de har riktigt snålat på godset?
Eller är det lika bra att köra med svenne-Trangiakärl och spara vikt på sånt som märks istället?

26-491_l.jpg

Ett helt kök till priset av en halv titantamoj!
 
Nordesjö; sa:
Vilka aluminiumkastruller är lättast då? Ska man sikta på att köpa typ Biltemas stormkök och hoppas att de har riktigt snålat på godset?
Eller är det lika bra att köra med svenne-Trangiakärl och spara vikt på sånt som märks istället?

Diska med stålull. Det är ett långsiktigt viktminskningsprojekt. Eller försök att få tag på begagnade välslitna kastruller kanske. Nja, där börjar det nog bli marginella skillnader.
 
Nordesjö; sa:
Vilka aluminiumkastruller är lättast då? Ska man sikta på att köpa typ Biltemas stormkök och hoppas att de har riktigt snålat på godset?
Primus Litech ligger bra till när det gäller vikt och funktion, t.ex. värmeledning och tålighet.
 
Lock...

Sedan jag dissade Trangian till förmån för en fickraket så har steklocket varit för stort, jag har ju inget vindskydd längre. Nyligen gjorde jag ett nytt. 0.6 mm zinkad plåt. Zinket måste bort, eldades bort med acetylenlåga. Sedan skar jag ut slitsar i plåten, böjde, hamrade ihop och TIG-svetsade på 15-20 ampere. Gnugga rent och jag hade ett lättviktslock med rätt dimentioner.
 
Om jag skulle köra lättlätt så skulle jag nog använda mitt hembyggda skärbräde/durkslag som lock också. Det är klippt från Clas Ohlsons vikbara skärbrädor som även finns på Ikea, tror jag. Formen är ungefär som Trangias "multi-disk" men med tamojsurtag förskjutet 90 grader för enklare hällning.
16 gram väger det.
Möjligen är det inte supereffektivt eftersom det är så tunt, men det är nog bättre än inget. Fast det kanske mjuknar... har inte testat.

multidisk.jpg

Multi-disk
 
Nordesjö; sa:
Om jag skulle köra lättlätt så skulle jag nog använda mitt hembyggda skärbräde/durkslag som lock också. Det är klippt från Clas Ohlsons vikbara skärbrädor som även finns på Ikea, tror jag. Formen är ungefär som Trangias "multi-disk" men med tamojsurtag förskjutet 90 grader för enklare hällning.
16 gram väger det.
Möjligen är det inte supereffektivt eftersom det är så tunt, men det är nog bättre än inget. Fast det kanske mjuknar... har inte testat.

multidisk.jpg

Multi-disk
Det är det som är felet med multidisken! Är ju en jättebra uppfinning, men man skållar händern aav ångan
 
hanspers; sa:
Nordesjö; sa:
Om jag skulle köra lättlätt så skulle jag nog använda mitt hembyggda skärbräde/durkslag som lock också. Det är klippt från Clas Ohlsons vikbara skärbrädor som även finns på Ikea, tror jag. Formen är ungefär som Trangias "multi-disk" men med tamojsurtag förskjutet 90 grader för enklare hällning.
16 gram väger det.
Möjligen är det inte supereffektivt eftersom det är så tunt, men det är nog bättre än inget. Fast det kanske mjuknar... har inte testat.

multidisk.jpg

Multi-disk
Det är det som är felet med multidisken! Är ju en jättebra uppfinning, men man skållar händern aav ångan

Du använder väl tamojen?
 
öringen; sa:
hanspers; sa:
Nordesjö; sa:
Om jag skulle köra lättlätt så skulle jag nog använda mitt hembyggda skärbräde/durkslag som lock också. Det är klippt från Clas Ohlsons vikbara skärbrädor som även finns på Ikea, tror jag. Formen är ungefär som Trangias "multi-disk" men med tamojsurtag förskjutet 90 grader för enklare hällning.
16 gram väger det.
Möjligen är det inte supereffektivt eftersom det är så tunt, men det är nog bättre än inget. Fast det kanske mjuknar... har inte testat.

multidisk.jpg

Multi-disk
Det är det som är felet med multidisken! Är ju en jättebra uppfinning, men man skållar händern aav ångan

Du använder väl tamojen?

Det är möjligt att någon skrivit om detta förut. Om man gör ett nytt hål för tamojen 90 grader mot hålen (hällriktningen) så får man inte så mycket vattenånga på händerna. Som konstruktör så frågar jag mig i likhet med många andra användare har dom på Trangia aldrig provat detta, innan dom satte igång produktionen.

durkslag.jpg


Edit: Bild


Per

[Ändrat av Brune 2006-03-11 kl 09:53]
 
Brune; sa:
Om man gör ett nytt hål för tamojen 90 grader mot hålen (hällriktningen) så får man inte så mycket vattenånga på händerna. Som konstruktör så frågar jag mig i likhet med många andra användare har dom på Trangia aldrig provat detta, innan dom satte igång produktionen.
Hålens placering är nog en eftergift för att få tyst på det eviga gnället från alla vänsterhänta. Nu får alla ca 60 (vinkel-)grader med användbara hål. Inte perfekt för någon, men duger nog för de allra flesta.
 
Absolut lättaste kittel-substitutet jag hört talas om är en vanlig ölburk av aluminium. Kan man få tag på sådana som är större än 0,5 l så är det naturligtvis bra. De innehåller enligt uppgift en beläggning på insidan som tål kokning väl och är hygienisk samt skyddande mot elaka alu-partiklar som kan blanda sig med maten. Så länge man har vätska bakom beläggningen lär den skulla hålla. Man skär av överkanten och viker det hela några mm för att inte skära sig.

Som ni märker har jag inte prövat själv.
Tror dock att det kan funka bra för matlagning av typen värma vatten-blötlägga i plastpåse eller annat kärl. Men om man har annat kärl får man väl fundera över vikten på detta, som alternativ till en kittel man kan äta ur.

Jag är skeptisk till användningen av olika konservburkar, eftersom plåtvarianterna inte är så mycket lättare än de lättaste kokkärlen och jag är lite orolig för vilka skojiga tungmetaller som kan tänkas flyta runt om man börjar koka i dem. Men jag kanske är onödigt paranoid, de är ju avsedda för livsmedel.

Själv har jag svårt att se att fördelen med ett titankärl och de extra gram man kan vinna uppväger kostnaden jämfört med ett alukokkärl, men vill man verkligen banta vikt på varenda detalj så måste man givetvis titta även på detta. Men om man bär runt på en ryggsäck som väger 2-4 kg känns det lite sila mygg och svälja kameler att bekymra sig om några tiotals gram på kitteln :)

Mitt för närvarande lättaste kokkärl är ett 40-år gammalt kärl från arméns jägarkök, vikt ca 100 g för 1 liter. Det är 20-30 g lättare än lilla Trangiakärlet från stora Trangiaköket. Jag har också en aluburk på 60 g som tillhört någon leksak. Jag hittade den på någon soptipp, men har inte lagat mat i den. Funderar även där på om materialet verkligen är livsmedelssäkert.

Den procentuellt största viktvinst jag någonsin gjort var nog när jag vägde stekpannan till Trangiaköket och landade på 220 g. Eftersom jag aldrig steker något (och när jag gör det så går det ju hyfsat att steka i en kastrull också) så bytte jag mot en pajform av folie på 5 g. Denna funkar då som lock.

Jörgen
 
haskell; sa:
Nordesjö; sa:
Vilka aluminiumkastruller är lättast då? Ska man sikta på att köpa typ Biltemas stormkök och hoppas att de har riktigt snålat på godset?
Primus Litech ligger bra till när det gäller vikt och funktion, t.ex. värmeledning och tålighet.

Jag bläddrade lite i gamla Utemagasinet.
I deras test för ett par år sedan var Litech det tyngsta och långsammaste av alla!
Dessutom var det dyrt, hade plastbeläggning som slets på en gång och ett handtag som vek sig...

Men de kan ju såklart ha förbättrat grejerna sen dess.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apaapa Minsta möjliga flerbränslekök? Kök och brännare 25
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.