Minsta möjliga flerbränslekök?

Har kört på ett Primus Multi-Fuel men börjar bli trött på hur otympligt det är ihopfällt. Får förvisso plats i en 1.2L-kastrull men tycker det är för mycket att släpa på för en person.

Har kikat på EtaExpress vilket verkar riktigt bra för mitt ändamål, men jag är lite orolig att det funkar dåligt när det börjar bli kallt.

Finns det några flerbränslekök som är riktigt kompakta?
 
Jodå, jag är medveten om att det nämnda köket är ett gaskök. Dock är jag fortfarande intresserad av ett flerbränslekök då gaskök inte brukar funka så bra när det börjar bli några minusgrader.

Så för att förtydliga frågan. Vilket är det minsta flerbränsleköket man kan hitta?
 
Ställ ett tänt värmeljus under spritbrännaren i en trangia, det ska ha gjort "En jävla massa" som de som följde tippset uttryckte saken under vintereldningar i fjällen för något år sedan. Själv ansåg jag idén både farlig för personerna i närheten samt för utrustningen, visserligen är jag i mälardalen under vintervandringarna, men där funkar det med T-röd året runt.
Men testa och försök att höra av dig, de brukar ha internet på sjukhusen också numera...
 
Nja, tycker idén låter minst sagt olämplig... Hehe

Nä, kanske ska försöka ta bort lite prylar på mitt Multi-Fuel istället. Någon som testat att köra en smal mini-kastrull på detta eller motsvarande kök? Ser problem med att det kanske spiller ut mycket värme runt kärlet men det kanske går att lösa med en annan "fördelare".
 
Har kört på ett Primus Multi-Fuel men börjar bli trött på hur otympligt det är ihopfällt. Får förvisso plats i en 1.2L-kastrull men tycker det är för mycket att släpa på för en person.

Har kikat på EtaExpress vilket verkar riktigt bra för mitt ändamål, men jag är lite orolig att det funkar dåligt när det börjar bli kallt.

Finns det några flerbränslekök som är riktigt kompakta?

Kompakt är Nova men lättaste jag känner tlll är MSR XGK :).
Om du ska smälta snö så är 1,2 L ett minimum tycker i alla fall
jag, tar lång tid att smälta dricksvatten och matvatten med
liten kastrull...

...Har själv 1,7 på vintern just av det skälet...

//J
 
En skvätt T-sprit i brännarlocket som tänds på under trangiabrännaren är en variant på ovan nämnda "värmeljusmetod" som jag praktiserat innan jag skaffade ett MSR Whisperlite.

Just Whisperlite tror jag är ett av de lättare mulitfuelköken. Jag är mycket nöjd med mitt och använder det året runt.

Uffe
 
Optimus 123R Svea och Coleman

Nu är det enbart ett bensinkök och inte ett flerbränsle. På vintern behöver du även pumpen som är ett tillbehör. Effekten är lägre eftersom det är ett självtryckskök men det är riktigt kompakt.

Coleman har också tänkbara alternativ för ditt önskemål men jag har ingen erfarenhet själv av dem.

Lycka till

Tommy
 
Flerbränsle

MSR är svårslaget, XGK tror jag dessutom leder ljudligan.....
SVEA 123 är kompakt och älskat av många men det är ett bensinkök.
För snösmältning är 2,5l inte för stor kastrull, en 1 liters är bra för matlagning för en eller en 1,2 för dito för 2.
 
En skvätt T-sprit i brännarlocket som tänds på under trangiabrännaren är en variant på ovan nämnda "värmeljusmetod" som jag praktiserat innan jag skaffade ett MSR Whisperlite.

Just Whisperlite tror jag är ett av de lättare mulitfuelköken. Jag är mycket nöjd med mitt och använder det året runt.

Uffe

Ta bara bort gummiringen som sitter i locket som tätning innan du gör detta...
 
En skvätt T-sprit i brännarlocket som tänds på under trangiabrännaren är en variant på ovan nämnda "värmeljusmetod" som jag praktiserat innan jag skaffade ett MSR Whisperlite.

Just Whisperlite tror jag är ett av de lättare mulitfuelköken. Jag är mycket nöjd med mitt och använder det året runt.

Uffe

Whisperlite är inte heller ett flerbränslekök, däremot Whisper Lite Internationale, som i alla fall kan ta både bensin och fotogen.
 
Det här med flerbränslekök

är ju en smula missvisande. Sprit som bränsle brinner bra, om än med sitt låga värmevärde, men löser packningar mm d v s den praktiska driftstiden blir synnerligen begränsad.....sen återstår bara brasa.
För att slippa behöva bära med sig hela mekar- och reservdelspåsen rekommenderas starkt att hålla sig till ett bränsle, fotogen eller bensin.
Generande små kastruller saluförs som vandringsoptimala, om ni tittar på vanliga kastrulluppsättningen hemma ser ni vad som är praktiskt optimalt. Ute kan man vintertid behöva en mellanstor kastrull för snösmältningen. När man lagar mat till två vill man ha både stabilitet och tillräcklig volym för att kunna röra utan att spilla. Kök består av mycket mer än en gullig liten brännare, pröva hemom vad ni vill lämna hemma innan ni gör det.
Underlag, vindskydd och lock är lika viktiga som bränsle och pump.
Att elda sprit under en spritbrännare är precis vad som Trangias vintertillsats gör. Det är säkert sålänge som man håller sig till sprit och är försiktig.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.