Hittar inte rätt tält

Myhre; sa:
Tack för alla svar!

Angående pris och kvalite. Kvaliten på rustatältet har jag faktiskt inget att klaga på. Inget som har gått sönder, om det är hållbarhet man menar med kvalite.

Hej!

Tänkte bara berätta att jag sovit en månad i ett tält från Rusta, billigaste modellen med två bågar och utan absid. Efter en månad kändes tältet lite slitet. Främst för att myggnätet var i strimlor men jag tror också att en dragkedja krånglande.

Ang behovet av att stå utan fastsättning i marken. Kolla lite på de kupoltält som har en absid, det brukar vara riktigt skönt när det regnar och man ändå kan ha öppet. Oftast kräver de bara fastsättning av absiden, 2-4 linor, och det brukar man kunna lösa med hjälp av stenar o dyl om underlaget är hårt. Jag har ett Mountain Hardwear Lightwedge 2 (se länk nedan) som funkar enkelt och smidigt, och som jag använder på det sättet. Gissar att kedjorna Stadium eller Intersport har liknande modeller som säkert fungerar bra.

http://www.mountainhardwear.com/Product.aspx?top=3&prod=145&cat=27&viewAll=False

Det låter som en kul resa :)

Lycka till med tältköpet!

//Anders
 
Myhre; sa:
Jag har ingen större erfarenhet av en massa olika tält och tror ett budgettält räcker för mig. Förklara varför tex detta tält http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389794 är sämre val än de som föreslagits. Säg inte bara typ "bättre kvalite" utan ge konkreta svar.

Jag orkar inte ge dig en full lektion i tältlära men det tältet du nämner är inte ens vattentät enligt specen. 450 mm är ingenting i vattenpelare, det skall vara minst 2000. Det är nog konkret nog. :)
 
Myhre; sa:
Jag har ingen större erfarenhet av en massa olika tält och tror ett budgettält räcker för mig. Förklara varför tex detta tält http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389794 är sämre val än de som föreslagits. Säg inte bara typ "bättre kvalite" utan ge konkreta svar.

Jag känner inte till Clas Ohlson-tältet närmare men billigare tält har ofta sämre vävar = sämre rivstyrka, sämre "vattentäthet". På de billiga tält jag sovit i har också sömmarna varit dåliga = läker och tältstänger av dålig kvalitét = håller sämre.

Nu vet jag som sagt inget om just detta tältet och det kan ju vara helt okej. Till det priset kan det vara värt att pröva och håller det inte måttet så är det knappast någon katastrof då du inte kommer utsätta dig för fara om tältet går sönder. Det är en annan sak om man ska vintertälta i fjällvärlden.
 
Det finns en grundkonstruktion som jag tror skulle passa dig, det används bla i hilleberg staika och helsport har även en variant (istind tror jag den kallas) med denna konstruktion, det finns dock mycket billigare kopior som jag tror kan vara intresant för dig, tror att någon kallats hex men fabrikatet är jag på det blå om.

Annars är ju denna länken kanske nått för dig om du inte redan har den.

http://www.hojsidan.se/visadok.asp?dokid=9
 
Köp ett frân Stadium, ett kupoltält i tillräcklig kvalitet kostar ca 1000:-
Jag använde ett liknande och före det ett gammalt ryggâstält under mina MC-turer utan bekymmer.
Med MC slipper man bry sig om vikten, och är det extremt skitväder kör man en bit längre o tar in pâ hotell eller vandrarhem.
 
Marmot Earlylight

finns för ungefär 1600 på Addnature, kanske billigare någon annan stans. Det får i alla fall goda omdömen här på utsidan (fast recensionerna står under det äldre namnet Firstlight, men det lär vara samma tält), och verkar allmänt vettigt.
 
Re: Marmot Earlylight

polkovodets; sa:
finns för ungefär 1600 på Addnature, kanske billigare någon annan stans. Det får i alla fall goda omdömen här på utsidan (fast recensionerna står under det äldre namnet Firstlight, men det lär vara samma tält), och verkar allmänt vettigt.

Jag måste instinktsmässigt varna för detta tält, earlylight. När jag först kom i kontakt med det förvånades jag över hur dålig konstruktion det är.
Om jag skull vandra i ett tort område och bara skydda mig för insekter skulle det kanske gå, fast ävenm då har man ett skydsgolv som inte ens täcker hela ytan under innertältet. Inte grort för vårat klimat utan för att vara lätt, Dvs helt fel för någon som ska vara just i vårat klimat men slipper bry sig så mycket om vikten.
 
Clas Ohlson-tältet verkar som sagt vid närmare anblick suga. Mitt råd är att undvika de allra billigaste Clas Ohlson/Jula-tälten. Kolla Stadium och Intersport som har hyfsat billiga egna märken som Everest och McKinley som med marginal klarar det du tänkt dig. För max en tusenlapp kan du nog hitta ett tält som duger långt.
 
Myhre; sa:
Så nu till saken. Jag skulle vilja ha ett tält som uppfyller dessa önskemål: Dubbelduk. Självstagande med bågar(inga spikar eller trådar som måste fästas). Minst 230cm långt. Snabbt att sätta upp. Vikten är mindre viktig även om det är en fördel som det är lätt. Får gärna vara ett budgettält.

Frågan du igentligen skall ställa dig är väl snarare
Hur länge och till vad skall jag använda tältet ?

Skall du bara sticka iväg o tälta denna enda gång och du vet att det finns möjligheter att om tältet inte håller måttet så antingen köper du nytt eller så tar du in på vandrrarhem och köper ett annat dagen efter, så visst köp vilket tält som helst. Det spelar ju ingen roll för du skall ju kasta det efteråt.

Tänkte du däremot använda tältet under de närmsta årens återkommande resor så hade iaf jag inte valt ett slit o släng tält.

Ett tält som är "vattenavvisande" kommer du inte kunna sova i om det regnar utan att bli dyngsur,
hur kul är det att klä på sig nedkyld och blöt ?
nej satsa på lite kvalite och gör den här turen som du nu har tänkt till en tur som du minns inte för att det var jobbigt o struligt utan för att du har haft en härlig och underbar tur.

Som någon annan sade minst 2000 mm vattenpelare för att hålla undan regnet någorlunda samt 5000 i botten.

Gärna en gaslampa för att dels hålla fukt osv ute ur tältet och dels för att ge ljus och mys.

Att ge sig ut i ett tält för mindre än 100kr med den förmodade kvalitet som det skulle ha på en 600 mila tur, det känns som att ge sig ut på en 600 mila tur på en puck alabama, visst kan man få det att funka, men jag tar nog hällre en ordentlig hoj.

Skulle du på festival osv skulle jag inte tveka en sekund att ta ett slit o slängtält för 99kr.
det skall ju ändå slängas sedan och jag skall ju bara använda det i 2-3 dagar. dvs jag klarar mig utan det.

när det gäller att det var blött osv kan det ha med ventilationen att göra.

lycka till
 
Re: Re: Marmot Earlylight

Jag måste instinktsmässigt varna för detta tält, earlylight. När jag först kom i kontakt med det förvånades jag över hur dålig konstruktion det är.
Om jag skull vandra i ett tort område och bara skydda mig för insekter skulle det kanske gå, fast ävenm då har man ett skydsgolv som inte ens täcker hela ytan under innertältet. Inte grort för vårat klimat utan för att vara lätt, Dvs helt fel för någon som ska vara just i vårat klimat men slipper bry sig så mycket om vikten. [/QUOTE]

Tråkigt att du återigen måste såga detta tält utan att ha använt det. Mitt Earlylight funkar utmärkt och botten är definitivt hel! Inget Himalaya-tält kanske, men hittills utan problem för mig. Kanske för dyrt för trådstartaren, men annars ett bra tält!/ Jacob
 
Myhre; sa:
Tack för alla svar!


Jag har ingen större erfarenhet av en massa olika tält och tror ett budgettält räcker för mig. Förklara varför tex detta tält http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389794 är sämre val än de som föreslagits. Säg inte bara typ "bättre kvalite" utan ge konkreta svar.

Om det är ett budgettält du vill ha så är alla tält som inte är budgettält ett sämre val än clasohlsontältet. Det går liksom inte att argumentera emot :)

Men det där tätltet verkar inte vara direkt välventilerat. Finns det ens luftutsläpp upptill? Vidare så verkar innertätltet sakna myggnät (?) Även om du ligger med öppen dörr för yttertältet så blir det nog ganska muggigt och äckligt där inne.

Här är ett annat buget som jag tycker verkar mer genomtänkt:

http://www.pinal.se/product_info.php/cPath/53_38/products_id/147
 
Minst 2000 mm vattenpelare för att hålla sig torr, det var konkret och bra. Då kan vi utesluta tex classetältet.

Någon frågade om jag skulle ha tältet en gång eller flera år. Det är lite det som är problemet, jag har inte tältat mer en handfull nätter senaste 10 åren så jag vet inte riktigt hur jag kommer ställa mig till vad jag tycke var kul för 15 år sen. Därav vill jag inte köpa ett 3-tusenkronors tält som jag kanske bara använder till denna resa. Visse jag däremot att jag kommer använda tältet mycket och länge så givetvis är inte 3000 någon kostnad.

Vad tror ni om ett The North Face Roadrunner 2? Hittar ingen bra information om tältet så jag vet inte riktigt hur det är att sätta upp och så men det jag kunnat hitta så verkar det bra. Skulle matcha min TNF Snowshoe sovsäck. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
strang3 Hittar inget liggunderlag med mina preferenser!? Bo och sova 7
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Avslutatmedlemskapx Var hittar jag Bo och sova 2
bekkis Tältet hittar du här! Bo och sova 3
tommy_b Var hittar jag Karrimat? Bo och sova 3
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.