Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag

Hej!
Ska ut och tälta på Fulufjället nästa vecka. Är mest ett test inför min längre vandring i Abisko i höst. Syftet med köpen av sovsäck och liggunderlag är att jag ska kunna använda den när jag tältar på vandringar, kortare och längre. Jag har inte tältat vintertid utan tänker mig i första hand en sovsäck som håller för vår, sommar och en del av hösten. Jag har tyvärr förlorat den enda sovsäck jag hade och har nu fått låna en av mina föräldrar. Den är skön men alldeles för stor och otymplig. Jag har även fått låna ett liggunderlag i skumplast men då jag är känslig så vill jag investera i ett självuppblåsbart liggunderlag. Är 1.74 lång.
Jag vill gärna köpa grejer som håller men har begränsad ekonomi just nu. Jag bor i Falun och här finns det några sportaffärer, hinner inte åka till Borlänge och handla innan jag drar. Så jag har att välja mellan Stadium, Intersport och Team Sportia. Finns även Cykel & fjällbutiken här men sovsäckarna är mycket dyrare där. Dyrt behöver ju inte alltid vara bäst tror jag men en sovsäck från Clas Ohlson är nog inte så bra. Jag vet att dunsovsäck isolerar värme bättre men att syntet håller fukten borta. Jag fryser ibland väldigt lätt om det är fuktigt ute men kan inte sova om det är exempelvis över 23 grader i ett rum. Jag hittade en lista över recenserade sovsäckar men dessa fanns inte med här. Tacksam för hjälp, måste köpa idag eller senast i morgon!

Jag har att välja mellan följande modeller i sovsäcksväg:
North Bend Walkabout Windlite 299 kr
Fauna Slumra 1000 för 399 kr
Fauna Dvala 1400 för 599 kr
Falk sleepingbag Tenson 299 kr (nedsatt från 599 kr)
Everest U MFN Light SLB för 399 kr
Haglöfs Moonlite +7 för 699 kr
Revolution sleepingbag för 249 kr
McKinley Dalton Trek 5 för 499 kr
McKinley Dalton Trek 10 för 399 kr
McKinley X-reme Light 600 för 649 kr
MckKinley Healy för 699 kr

Jag hittade bara en modell att välja på i liggunderlagsväg, vad tror ni?
North Bend WALKABOUT CAMP 25 för 349 kr

Tack för hjälpen!
 
Senast ändrad:
Hade tagit Haglöfsen av de du listade eftersom de är sköna och bra. Om du bor i Falun kanske du kan hitta nåt på Haglöfs outlet i Avesta? Inte så långt att åka

Som liggunderlag duger vad som helst i cellplastunderlag. Finns billiga på ÖB, men helst hade jag även tagit ett uppblåsbart Exped också efter ekonomin, så får man skönare sömn
 
Ska du vandra i höst bör du nog ha en sovsäck som klarar av minst -5 kanske till o med -8 som kvinna..

En -8 säck från billigaste ändan lär nog väga 2kg el mer o tar mkt volym från ryggsäcken..

Satsa på en bra sovsäck på rea så du sover bekvämt o varmt
 
svar

Kavring: Ok, Haglöfs sovsäcken verkar ju bra då! Jag hinner som sagt inte ens ta mig till Borlänge så jag hinner då inte heller ta mig till Avesta. Men jag hittar nog något. Tack för tipset dock!


Tundraman: Ah jo, men det är inte helt lätt att hitta reaprodukter på sovsäckar hur som helst. Hade gärna köpt en bra sovsäck på rea men vet inte alls när den rean kommer att vara.... Oki, då vet jag lite hur jag ska tänka rent temperaturmässigt! Tack för tipset!

Nån mer som har nåt tips eller vet nåt om de sovsäckar jag har föreslagit?
 
Du får tydligen 20% rabatt hos Outnorth just nu (för att registrera dig för deras marknadsförningsmejl)
- det kan öka dina valmöjligheter?
 
svar

Hej Polar300 (Odd Hedberg)! Det låter kanon men jag behöver köpa en sovsäck redan idag och i Falun finns ingen Outnorthbutik. Så blir lite svårt med den biten, det är väl hade lätt kollat där annars! Dessutom är det bra att kolla i en butik för att få känna lite på sovsäcken också, det blir svårt med en nätbutik. Tack ändå för tipset!
 
kör med det du har nu...

som du lånat av dina föräldrar och köp sedan ny sovsäck och liggunderlag till din vandring uppe i abisko. köper du något halvdant nu så blir det förmodligen inte mycket bättre än det du redan har.
Så försök bit ihop under testturen och köp något rejält när du kommit hem igen.
 
"Ska du vandra i höst bör du nog ha en sovsäck som klarar av minst -5 kanske till o med -8 som kvinna..

En -8 säck från billigaste ändan lär nog väga 2kg el mer o tar mkt volym från ryggsäcken.. "
+1

En riktigt billig 0 graderssäck funkar nu i sommar och till hösten bör du köpa en bättre i lätt material som klarar Tcomf -5 eller kallare.
 
Säger som Tobias här under......
Kör på det du har och köp något bättre inför hösten.
Nu bränner du bara mer av din ekonomi ifall köper i panik och inte kan använda det till hösten.
 
Själv fastnade jag för Carinthia Brenta syntet 1850 gr.
Om du redan har en mer sommar säck , kan du kanske komplettera med en till som man stoppar i den ena tex en Carinthia Tropen .Inspiration sök på Carinthia så ser du priser & mått.
Liggunderlag jag har Ridgerest SOLite regular .Har även ett Exped synmat lite 5 M men föredrar Ridgerest att lita på.Inte kul med punktering då blir det hårt.Därför förmodligen klokt även ha något s.k. cellplast underlag med också speciellt om man har långt tillbaka.Så tänker jag..
 
svar

Hej!

Trodde att jag hade svarat men icke. Well, svarar nu. Tack för ert engagemang! Det blev ingen vandring på Fulufjället pga en liten olycka, men jag vandrade på Siljansleden och tältade där!

TobiasWiklund: Ja, jag får bita ihop och köpa något rejält inför Abisko! Bra tankar!


KimE (Kimmo Engman): Aha, ok, då ska jag tänka på det! Tack för tipsen!

Morgan (Morgan Göteborg): Yes, jag kör på det! Inte bra att köpa något i panik nej!


Christofer Bruhn; Jag har en sommarsäck men den är som sagt alldeles för klumpig och tung, Tror inte att jag har råd att köpa både sommarsäck och sedan något ytterligare. Men jag får kika på sovsäckar som tål både kyla och är av bra kvalité! Ah, då ska jag ta med liggunderlag i cellplast också, för som du säger är det inte kul med punka! Tack för tipsen!
 
Om du inte känner till så finns mycket att se vad Röda Stjärnan har nytt /begagnat.
Inspirerande tidsfördriv kanske
http://rodastjarnan.com/

Har inte varit där uppe på fulufjället men det är ganska nära kan nog bli av någon gång.Vill man testa känna på kan även fjällstationen Grövelsjön vara bra tex slå upp tältet på Salsfjället med utsikt över grövelsjön .Finns bussförbindelse.
Lycka till ! Roligt höra hur det går sen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.