Hittar inte rätt tält

Kollat på Everest Flexible Hexagon 3? Visserligen stort och blytungt (3,9 kg) men eftersom det är mc:n som bär så spelar tyngden kanske mindre roll. 1600 spänn. På bilden ser det faktisk ut som att det inte skulle behövas några extra pinnar, om man nu envisas med att låta tältet försvinna upp i trädkronorna vid blåst. ;)
051044.jpg


Hållbarhet, uppsättnigslätthet, vindtålighet och allt annat har jag ingen som helst koll på.
 
Låt oss analysera de förslag jag fått. Samtliga tält är endast 210cm som störst(förutom marmot som är 88"?), men det kanske inte gör något om duken håller sig torr, vilket jag förutsätter att den skall göra.

OZ Trail 2:
Billigast med sina 595:-. 3000mm vattenpelare på yttertält. Golv?

Marmot Earlylight 2P: Golv 5000mm vattenpelare. Yttertält? Är det 88" långt? Ser välventilerat ut.

SALEWA DENALI II: Golv 5000mm vattenpelare, ytterduk 4000. Diskret färg smälter bra in.

EVEREST FLEXIBLE HEXAGON 3: Störst? Ventilation?


Vad tror ni om dessa tält?
 
Myhre; sa:
Låt oss analysera de förslag jag fått. Samtliga tält är endast 210cm som störst(förutom marmot som är 88"?), men det kanske inte gör något om duken håller sig torr, vilket jag förutsätter att den skall göra.

OZ Trail 2:
Billigast med sina 595:-. 3000mm vattenpelare på yttertält. Golv?
Ser inget vidare ut men jag har inte hittat information nog för att vare sig såga eller prisa det.
Marmot Earlylight 2P: Golv 5000mm vattenpelare. Yttertält? Är det 88" långt? Ser välventilerat ut.
Ytterväven klarar 1800 mm vattenpelare vilket inte är fantastiskt men inte mycket att gråta åt heller.
Innermåtten verkar vara 223 x 137 x 106 cm fick jag reda på efter lite surfning. Detta är det som jag skulle ha valt av dessa tält, möjligen undantaget Everesttältet som jag inte har lyckats få tag på någon information om. Det verkar vara hyfsat välventilerat, det är lätt och har vävar som borde stå emot dom flesta regn. Du kan säkert få en del fladder i absiden vid starka vindar men om du ska ha det vid motorcykelsemestrar så kommer det förmodligen inte bli så utsatt.
Vill du däremot tälta på klippor i skärgården eller uppe på kalfjället så skulle jag nog lagt på någon tusenlapp och köpt ett annat tält.
Du skriver om Salewa Denali II att det har en färg som smälter in bra, det är som jag ser det en nackdel. Det finns inget trevligare än ljuset i ett orange tält då man vaknar på morgonen.
En annan fördel med det här tältet är vikten på 2,4 kg och måtten på det packade tältet 45 x 18 cm vilket borde vara bra på en motorcykel.

SALEWA DENALI II: Golv 5000mm vattenpelare, ytterduk 4000. Diskret färg smälter bra in.
Ser ut att vara ett helt OK tält med en bra konstuktion. Vikten och måtten är OK. Dock ser jag färgen som en nackdel
EVEREST FLEXIBLE HEXAGON 3: Störst? Ventilation?
Har tyvärr inte hittat någon info om detta tält


Vad tror ni om dessa tält? [/QUOTE] Jag anser att det inte finns några skäl att betala för mer en man behöver och alla tälten ovan duger nog bra för motorcykelsemester och tältning i skog och på andra ställen också så länge det inte är något extremväder.
Lycka till med inköpet

/Peter
 
Marmot tältet var det jag kände verkade bäst.

Hursomhelst har jag nu fått låna ett McKinley Denali. Verkar vara ett rejält tält, 5000mm vattenpelare på ytterduken och 10000 på golvet. Kupoltält med 4 pinnar. 205cm invändigt men kändes helt ok längd. Har använts på kanotresor i skärgården och skall tydligen klara ordentliga stormar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
strang3 Hittar inget liggunderlag med mina preferenser!? Bo och sova 7
Gamling Var hittar jag den smartaste stolen? Bo och sova 8
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
gundj Jag blir galen, förlåt, hittar inte länk Bo och sova 3
Avslutatmedlemskapx Var hittar jag Bo och sova 2
bekkis Tältet hittar du här! Bo och sova 3
tommy_b Var hittar jag Karrimat? Bo och sova 3
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.