Gore Tex PacLite = blöt

Hehe... det skulle nog vara århundradets vetenskapliga upptäckt :).

Diffunsionen. Vad nu det är ;)

Jag menade att diffusionen går åt andra hållet än vad det var tänkt. Ångan går från högre till lägre ångtryck. Goretex är alltså inte som en diod som bara släpper igenom åt ena hållet.
 
Impregneringen har ju inget med vattentätheten hos goretex att göra utan enbart med fuktgenomsläppligheten. Det som händer när yttertyget är dåligt impregnerat är att det bildas en en vattenfilm på utsidan av membranet vilket effektivt blockerar fukttransporten genom membranet.

/ Morgan
 
pengarna tillbaka.

Har tidigare i denna tråd klagat över min Gore tex paclite som jag inhandlade på Femman sport i Göteborg i sommras. Jackan var av det enklare märket Colombia, men det var ju ändå Gore tex vilket man har hört ska vara kanon.
Då jag tröttnade på att närmast omgående bli blöt, trots impregnering och mindre intensiv aktivitet, reklamerade jag den nu innan jul. De sa då att de skulle skicka in den till gore tex för provtryckning, men att det mycket sällan det var något fel, utan oftast hade man som användare för höga förväntningar på andningförmågan.
Idag fick jag pengarna tillbaka för jackan då det inte fanns någon motsvarande modell de kunde erbjuda mig. Jag tolkar det som att Gore tex inte alltid är så fantastiskt eller att affären helt enkelt tyckte det var enklast att ge mig pengarna tillbaka.
Två jackor inhandlades samtidigt, reklamerades för samma fel och vi båda fick pengarna tillbaka. Kanske någon mer som har gjort ett dåligt köp?
 
Jag är av åsikten att skalplagg är omodernt. :)

Vad är anledningen att ha vattentäta plagg när det inte regnar?
Och regnställ är betydligt billigare! och kanske även bättre till användningsområdet? :)

Min softshell från Patagonia är skön att svetas i (klart det kan bli varmt, men det blir det i fleecetröja också), och klarade 2 timmar ihållande stadigt regn under en liten nedstigning på en liten utflykt på en vandring förra sommaren, då med dunväst under och den hade små små vattenfläckar på nått ställe, men var absolut inte blöt.

Har även ett idefixteko packawayställ som jag tycker om, men det används nog bara när det regnar mycket, eller som förstärkningsplagg när jag fryser och är stilla.
Ser inte riktigt anledningen att köpa nått jättedyrt allt-i-ett-plagg :)

Edit: Men det här kanske var lite offtopic? Jag är osäker.
 
Senast ändrad:
Med skalplagg syftade jag väl mer på att springa runt med goretexställ hela dagen snarare än just tunn skal i allmänhet, ursäkta otydligheten!

Edit: Typ att vandra eller åka skidor i vattentätt skal när det är fint väder, exempelvis :p

Otydligheten gick mig förbi helt obemärkt,det var bara det att ett skal är ett skal är ett skal.Membran eller inte. :)


peter
 
Har reklammerat två norröna paclite samt en haglöfs, alla gick igenom rekllammationen. Den haglöfs som jag har nu verkar läcka lite vid armsluten men jag orkar snart inte bry mig längre. Har en marmot klätterjacka med xcr och den läcker inte. Slutsats? paclite funkar dåligt.
 
det var bara det att ett skal är ett skal är ett skal.Membran eller inte. :)

Jupp.
Alla regnplagg är skalplagg, men alla skalplagg är inte regnplagg. Tex är ju mjuka skal bara undantagsvis regntäta.

Förresten: konstruktionsskillnaden mellan en Paclite-jacka i och en Packaway-jacka är väl i det närmaste akademisk? Båda är skalplagg, båda är regnplagg.
 
Har ägt en Marmot Minimalist Packlite i några månader och vet inte vad jag ska tro... Vid göteborgskt vinterväder(3-4 plusgrader och intensivt duggregn) blir insidan så fuktig att man blir blöt på handen om drar den över. Ställer jag mig duschen med jackan på och maxstråle håller den vätan ute. Kondens? Läckage? Jag tänkte slita den till våren innan jag reklamerar....
 
Jag att jag missförstods lite, så jag ska försöka ta det igen, pedagogiskt.

Jag tycker att viljan att ha på sig vattentäta kläder när det inte behövs är konstig!

Jag ser massor av fördelar med att dela sitt "jag har minsann ett skal som funkar till allt"-jackan till två, ett lager som skyddar hyffsat mot väder (softshell, som ju faktiskt ofta håller regnet ute en stund), samt ett rent regnställ.
Jag skulle påstå att det väger ungefär lika mycket, efterssom softshellen även funkar som lager under rägnjackan och ersätter typ en fleecetröja eller dyl.

Istället för att springa runt i sin prasslande jacka överallt och va glad att den är vattentät men klaga över att den andas dåligt.

Så.. jag anser att typ en skaljacka i *tex som skryter med att vara vattentät och andas bra och va anpassad till aktivitet, är omodern.
Jag personligen tycker mest det låter som ett argument för högre pris på nått.

Kan ni förstå vad jag menar?

Edit: Men det här är nog offtopic.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
Gore-Tex Paclite Kläder 11
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.