Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka

Hej!

Jag har precis införskaffat en Norrøna Falketind gore-tex jacka som jag var mycket nöjde med i butiken allt stämde tyckte jag.
Dock så poängterade de i butiken att blixtlåsen inte är "vattentäta" med skulle motstå väta. Självklart så var jag tvungen att testa detta i duschen när jag kom hem. I 5-10 minuter sköljde jag med ett lagom stril fram och tillbaka över jacka. dvs inte max sprut rakt på blixtlåsen utan inderekt så det simulerade ett rikligt regn. Huvud-blixtlåset tog inte in något vatten alls men till min stora besvikelse så tog fickorna i fronten in vatten och började fyllas med vatten. Detta gör även insidan av jackan fuktig. Hade jag haft en telefon där så hade den i bästa fall blivit vattenskadad.
Jag har inget stor erfarenhet av skalplagg så jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig. Har jag fått ett måndagsexemplar eller är detta en dålig konstruktion??

Något annat märke som har bättre lösning, Arcteryx kanske?
 
Har inte Falketind men en annan regnjacka från Norröna. Har inte upplevt att det är ett problem i praktiken. Tror Trollveggen har täta dragkedjor men den är dyrare och tyngre. Tycker du tänker fel om att jackan ska skydda mobil etc från vatten. Stoppa grejerna i en plastpåse om känsliga. Alla regnplagg börjar läcka förr eller senare. Jag ser det som förbrukningsvaror. Köp med bra garanti eller billigt så att det inte svider är min åsikt. Jag har fått regnplagg utbytta mot nya från både Norröna och Arcteryx. Norröna direkt över disk i deras egen butik och Arcteryx tog några veckor pga skicka utomlands.

Edit: tror OR också (som Arcteryx, Norröna har fem år) har livstids garanti på sina jackor också men har ingen egen erfarenhet.
 
Hej,

Jag har Falketind och är mycket nöjd med dom, har även en hel del annat från Norröna och har aldrig haft några problem.

Det du får tänka på är dock att Falketind både byxa och jacka är lätta versioner av 3-lagersplagg och det står i "specen" att dragkedjorna är vattenresistenta, dvs inte vattentäta. Nu har jag aldrig upplevt det som något problem men vill du ha vattentätt överallt är det lite dyrare och kraftigare plagg som gäller om du inte bara går på en lätt regnjacka.

Precis som tidigare skribent skrev bör man alltid packa sina känsliga prylar i vattentät påse oavsett.

Jag tror inte det är någon större skillnad tekniskt mellan de större märkena utan det är mer tycke och smak.

Lycka till
 
Tack för svar!!

Tack för svar, ni har förståss rätt båda två. Jag hade nog för höga förväntningar helt enkelt... En lite plastpåse för mobil/bilnyckel kommer man kanske inte undan oavsett hur man gör :/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
erik_odal Erfarenhet av Engellsons dunjacka Stavanger? Kläder 4
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
DoktorGlas Erfarenhet av Luddan Grizzly sökes Kläder 0
Tobias.H Vandra i tights - erfarenhet med mygg? Kläder 13
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
petersvensson Erfarenhet Lundahags Helags jacket? Kläder 1
miaz isolwool erfarenhet? Kläder 0
Gustav_Brogren_yahoo.com Erfarenhet av Haglöfs Couloir? Kläder 4
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
henrich Erfarenhet av jacka i Entrant DT? Kläder 0
avslutatmedlemskap1004 Erfarenhet av Kayland? Kläder 10
donTommazo Tierra Conrad Kain trouser, erfarenhet någon? Kläder 7
zotter Erfarenhet Meindl-kängor Glockner, Island Kläder 5
carro79 Erfarenhet av Haglöfs HeliQ-jacka? Kläder 1
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0
oloff Erfarenhet av Paclite hållbarhet? Kläder 8
Nagy TNF hyvent? bra/dåligt? svara, ni som har erfarenhet Kläder 1
kal nån med stor erfarenhet av mycket sträng kyla!! Kläder 5
Erfarenhet av klättermusens ventilejackor Kläder 3
Någon erfarenhet av activentbyxor? Kläder 1
G-funk Norrøna Norröna Svalbard heavy duty pants Kläder 2
sandor Norrøna Finnskogen hybrid vs Svalbard Flex1 Kläder 3
yakman norrøna fjørå? Kläder 0
Jonas_K4_9596 Norrøna Recon Jacket vs Arc'teryx Theta AR re"tysthet" Kläder 2
Farbror Norrøna, Vestveggen jacka Kläder 0
Kurt Wicke Norrøna-storlekar Kläder 1
Jonatan MJ Haglöfs riot jacket eller Norröna falketind XCR? Kläder 5
Smilou Norröna W's Falketind Paclite® Kläder 0
gost Norrönas Vengetind och Falketind pants Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.