Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de?

Jag läser att en del använder GTX-byxor när de cyklar i ruggväder.

En kompis vill sälja sina Haglöfs GTX till mig (billigt, han har inte använt dem på ett år) och jag undrar om den sortens byxor tål sadelnötandet. Både då membranet och själva byxtyget.

Självklart köper jag dem inte som cykelbyxor men när jag skall cykla till jobbet (en dryg mil) kan de vara bra som förstärkningsplagg.

Vilken modell vet jag inte, de allra flesta tillverkare har en förmåga att inte skriva in modellbeteckning i själva plaggen, bara på prislappen. Jag har inte sett dem än men kan vara ett par Alto.
 
Har ingen efarenhet av att cykla med gt... men borde väl kunna jämföras lite med bärandet av en tung ryggsäck... tryck och friktion vid ffa höft håller iaf både min paclite och xcr för.... men det visste du säkert redan..

//Thomas
 
Jag har ett par ultralätta paclitebyxor i ryggan som åker på om det är ruskväder. Har använt dem ett par år till cykelpendling (ca 6 km) och till andra aktiviteter och de ser i princip nya ut. Nu på vintern använder jag dem varje dag.
 
Visst kan de slitas lite mer i bakdelen om man cyklar mycket med tunna membranbyxor. Men det är inget jag skulle bry mig om. Mina Tenson MPC byxor börjar tappa membranet i bakdelens insida nu. Men då har jag använt dem flitigt i fem år, bl a på några tusen mil cykelsemester. Nu används de då och då vid dåligt väder när jag cykelpendlar mina tre mil om dagen. Jag skulle också tro att goretex håller lite bättre, speciellt om det är trelagersvarianten. Själv använder jag inte goretex eftersom de oftast är för tunga och dåligt ventilerade för cykling. De är ofta dåligt utformade helt enkelt. Utformaningen är mycket viktigare än materialet i mina ögon.

Mange
 
Lägg GoreTex byxorna på hyllan och använd i andra sammanhanng. Investera istället i riktiga cykelkläder och ta cyklingen till jobbet som ett träningspass. På benen behäver man inte regnkläder, räcker bra med långa cykelbyxor, kanske dubbla byxor när det är lite kallare.
 
Använder själv gore-tex byxor från 80-talet eller när dom först kom, funkar utmärkt att cykla i fast jag cyklar inte mer än 8km enkel, klär mig lite lättare på överkroppen, efter som täta byxer värmer mer.

Ser nya ut än, har inte märkt att dom slits mera i grenen.

Använder dom när det är skitväder eller inte vill blir snutsig om om dom andra tunna byxorna som jag har under.

go strong helper
 
Kläder

är svårt att råda andra om preferenserna är så olika.

Jag blir alldeles för svettig i Goretex och liknande när jag cyklar om det inte är typ 20 minusgrader. Dessutom ökar luftmotståndet jmfrt med traditionella tighta cykelkläder.

De goretexbyxor jag har har tålt en del slitage men har aldrig cyklat i dem någon längre bit.

Jag föredrar olika tights för mitt cykelpendlande. De senaste från Briko av Long Johan modell med elastisk windstopper framtill och något mer elastisk mer ventierande väv baktill är utmärkta. Regn och blötsnö ramlar av när man cyklar snabbt.

Cyklar året runt 16,5 km enkel till och från jobbet. Uppskattar faktiskt ruskväder då är det mindre trängsel på cykelbanan.

Thure
 
Tack för info från er alla. Jag skall kolla byxorna i helgen, det blir nog inget eftersom de verkar vara mer av skidbyxmodellen = för mycket foder.

Jag har ett par Craft Kryptonit cykelbyxor, långbenta windstopper, som fungerar bra i ruggväder.

Men eftersom jag vill ha ett par GTX ville jag veta om de skulle fungera för cykling.

Vi får se hur det blir.
 
Jag cyklar med ett par Gore bikewear, Woolpower under. Fungerar utmärkt. Hål i dem får man av att vurpa, inte genom slitage (än), så skit för all del i att vurpa ;-P
 
Tierra windstopper

Tjena.

Jag har ett par byxor från Tierra i windstopper köpta 1999 (det som heter shell idag). De är inte vattentäta men håller bra för mindre regn och man blir inte svettig. Har även tillhörande jacka! Dessa brallor har jag använt i 10 års tid ca 150-200 dagar om året, förmodligen mitt bästa köp någonsin. Nu är membranet helt slut i baken, de är även lappade på 2 ställem MEN de håller säker många år till. De har även 3 kardborrband på varje ben för justering så de inte fastnar i kedjan. Mitt råd är KÖP!!!

Ha de, Stiffe
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Jerven fjällduk orginal cykla / jerven fjellduken Kläder 0
månswe cykla 8h om dan, varje dag! (vilken jacka?) Kläder 4
eobet Jacka att cykla i på vintern? Kläder 13
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Almgren Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp Kläder 14
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
aksello Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart? Kläder 5
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
gNuSoftWare Gore-text + Brodyr/tryck + Reflexer Kläder 3
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.