Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell?

Har inte köpt goretex-jacka på ett tag (då paclite var nytt) och ser nu att det verkar finnas två high-end varianter - active shell och pro shell?

Vad är likheter och skillnader?

Jag kan gissa att active har högre ånggenomsläpp men lite mindre vattenpelare?
Kan man lite raljant säga att active är en blank windstopper fleece medan proshell är regnjackan?

Varkar var lite så enligt
http://www.gore-tex.se/remote/Satellite/content/ytterplaggstekniker#sec-outerwear-technologies

Finns båda i 3 lagers-variant? Jag gillar inte löst hängande nätfoder som följer med ut i ärmsluten.

/Patrik
 
Det finns en hel del skillnader. Precis som du säger har Active shell högre ånggenomsläpp (RET-värde på 3 om jag inte missminner mig) än Pro shell (RET-värde på 6 om jag inte missminner mig). Pro shell är betydligt slittåligare då den är en trelagers medan Active shell är så kallad 2,5 lagers dvs att innernätet är laminerat mot membranet och alltså inte följer med ut i ärmslutet. Vattenpelarmässigt så ligger Active shell på 23000 mm och Pro shell på 28000 mm alltså är både långt över tillräckligt. Därför skulle jag klassa båda som regnjackor men Active shell är inte lika slitstark som Pro shell.
 
Och för att förvirra ytterligare tyckte man i Backpacker att fleecetillverkaren polartecs neoshell andades bättre än gores active shell när de jämförde båda i ett litet test häromåret. Event är ett annat membran som har sagts andas bättre än de vanliga goretexarna men nog inte neoshell. Det brukar ju behöva bli som ett våtvarmt omslag innuti skaljackorna innan de börjar andas alls, därför kan det vara intressant med de där nya materialen.
 
Neoshell

Polartec Neoshell är inte helt vindtätt utan andningen utnyttjar både konvektion och diffusion till skillnad från alla andra andas-membran som endast använder diffusion. Ju mer det blåser ju bättre fungerar andningen i Neoshell.
 
Och Event, som Mountain hardwear nu använder under ett eget namn, är av ett material som tål kroppsfetter och därmed inte, som GT, behöver skyddas av ett poröst lager, och därmed 'andas' det direkt, fukten behöver inte pressas/osmosa genom skkyddslagret.
Tekniken, om än inte marknadskrafterna, har sprungit ifrån GT.
 
Och Event, som Mountain hardwear nu använder under ett eget namn, är av ett material som tål kroppsfetter och därmed inte, som GT, behöver skyddas av ett poröst lager, och därmed 'andas' det direkt, fukten behöver inte pressas/osmosa genom skkyddslagret.
Tekniken, om än inte marknadskrafterna, har sprungit ifrån GT.

Kan du utveckal det där lite mera. Jag trodde att alla ventilerande matrial anvädne samma princip - dvs ett finmaskigt nät som har mindre hål än vattendroppar men större än vattenmolekyler i ångform och pga naturen strävan att utjämna så gick fukt och värme från innanför membranen (där det är varmare och fuktigare) till utsidan som är kallare och torrare.
Hur kan event tåla kroppsfett bättre - sätts in "nätet"/membranet i event igen?
Varför behöver GT något poröst utanpå för att funka?
Jag kan förstå att man behöver ett slitlaget som skyddar mot mekansik nötnig men annars begriper jag inte.

Jag vill gärna lära mera så förklara gärna!

/Patrik
 
Event:
http://eventfabrics.com/technology/
Mountain hardwear använder som sagt eventlaminatet med egenfunna tyger, hittade inte en länk till just det så lite videoreklam:
http://www.mountainhardwear.com/Dry.Q-Elite/DryQ_Elite,default,pg.html

Klättermusens Peter Askulv i en gammal utsidan-tråd 2002-2003):
"Svar från klättermusen
...
Några korta fakta om våra material.

Cutan: Pu laminat använt fram till 2000. REt 6-8
cutan II: ny version av pu laminatet som vi använder i stretchversion idag RET ca 6.
e-VENT teflonlaminat med ny teknik som ger den lägsta RET värdet som finns idag RET 4 Finns dock ej i stretch..."
 
Själva GT-laminatet tål alltså inte kroppsfetter utan behöver ett skyddande lager utanför, genom detta måste ångan 'tryckas' eller vandra genom osmos, det betyder att det måste vara varmare och fuktigare på insidan för att fukttransport ska ske. Vilket betyder att du alltid är fuktig i det. Dessutom behåller det skyddande lagret fukt i sig.
Event är det jag läst mest om (och köpt jacka i så fort jag hittade en) så det är det jag läst mest om, det laminatet tål helt enkelt kroppsfett och behöver inte skyddas så det laminatet är bokstavligen den plastpåse med hål i vi alltid föreställt oss GT vara men inte är (eftersom det alltså är en plaståse med hål i som målats med skyddsfärg.)
Men jag tror att även andra barriärer är bättre än GT.

Jag har alltså en Event-jacka från HH som jag köpte 2005. Har inte använt den så mycket eftersom jag inte använder vattetäta plagg så mycket överhuvudtaget. Men jag HAR använt den, mest extremt en dag när jag klättrade is när det var nån plugrad. Det rann dessutom massor av vatten från fallen. Men jag var både torr och komfortabel innanför. Jag hade säkert varit torr från isfallen, men inte från svett, i min GT-jacka.
Men min HH har pit-zips och det är jag glad för. allt vattentätt har begränsad fukttransport! (Vilket är anledningen till att jag föredrar vindkläder så länge som möjligt.)
 
Hittade detta om eVent:

"eVent is slightly different. You still have a DWR-treated face and an ePTFE membrane, but rather than use a separate, polyurethane-based coating to protect the membrane, eVent infuses it with polyacrylate, among other ingredients, which allegedly makes it more breathable but, according to some fabric experts, less durable than Gore-Tex.

NeoShell, not unlike the many house-brand fabrics currently found in lower-priced jackets by manufacturers big and small, ditches the ePTFE membrane altogether, instead using a polyurethane membrane. Yet, as with eVent, NeoShell’s protective ingredients are infused into the membrane, not glued over it as a separate layer, the way it typically is in Gore-Tex.

Further complicating things is the issue of convection, or what’s now known as air permeability. Not to be confused with breathability, air permeability refers to whether a fabric allows a cold breeze to come in from the outside or the hot air that builds up inside the jacket during exertion—not just the vapor from sweat—to escape, cooling you down. In theory, virtually all waterproof-breathable hard shells are windproof—meaning they’re not air permeable and that hot air thus has no way of escaping. But ask Columbia or NeoShell or eVent and they’ll tell you that those little poofs of air billowing around beneath your jacket can miraculously escape through their membranes. You need not open pit zips or unzip your jacket, they insist; the fabric does it for you."


Det är från en ganska lång men mycket intressant artikel om andasplagg som tar upp både teknologi och marknadsföring: Insane in the Membrain
 
Ledsen att jag spammar :)

Här är en artikel som tar upp den tekniska utvecklingen och lite om tester för andasplagg: Waterproof Breathable Fabric - Explained

De tar också upp tät vävda plagg som Ventile:
"Ventile is the best known fabric of this type. It's been up Everest, has been to both Poles, and has been around for about seventy years. It is an Egyptian cotton woven very tightly so that its pores are very small, making it hard for water to penetrate its structure. When it gets wet the cotton swells, further reducing the size of the pores to about 3 microns (a micron is a millionth of a metre).

Tightly woven fabrics are air permeable, which greatly increases their ability to transport moisture vapour. However, because water can slowly work its way through the pores, these garments can leak in prolonged wet weather and take a long time to dry. Ventile is arguably the original softshell.
"
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sandwichman "Softshell"-tyger. Skillnader??? Kläder 4
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.