Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken

Hej alla glada människor här på forumet. Jag hoppas ni kan hjälpa mig att skaffa en full garderob med kläder :) Pris spelar absolut ingen roll, jag vill köpa saker som har väldigt lång hållbarhet och som kan underhållas på egen hand så långt det är möjligt. Hållbarhet är alltså det som sätts i främsta rum, estetik, och sköna att använda i nästa och i tredje hand ska det så långt det är möjligt vara "no-name" saker, och med det menar jag att det inte ska vara stora fula namn på företag. Jag kommer alltså betala för kläderna och vill därför så långt det är möjligt inte göra reklam för företaget/märket. Går det att ta bort märkerna utan större påverkan är det okej.

Det jag behöver är då följande.

- Skor
- Sockar
- Långkalsonger
- Kalsonger
- Byxor
- T-shirt
- Tröja
- Jacka
- Mössa/Kepa

Alltså en full garderob från topp till tå. Jag tänker ull, men samtidigt kanske det inte är lika hållbart? Tar tacksamt emot tips om du har några! Tack på förhand.
 
Har en M65-jacka från Alpha. Den är väl inne på sitt femtonde år ungefär. Omilt användande. Är fortfarande hel. Väger förhållandevis mycket, men slitstark som tusan.

Randsydda dojor av bra läder håller i en evighet om de sköts och får en ny slitsula när det behövs. Har både gamla militärkängor, Wolverine 1000 mile, och ”finskor” (Loake 1880). Välj din stil och ta hand om dem, så räcker de livet ut.

Bra t-tröjor är svåra att hitta. Säg till om du huttar ett pålitligt märke.

Alpacka-sockor är svinbra. Brukar vara blandade med en smula syntet för extra hållbarhet.

Underställ i syntet håller längre än sådana i ylle, men är inte alls lika trevliga att ha på sig. Har testat lite olika märken, Janus och Icebreaker har varit bra.

Byxor är svårt, men själv är jag sugen på Patagonias arbetsbyxor i hampa. Är nog inte så lämpliga för friluftsliv dock, för de är tunga och suger förmodligen åt sig en del fukt. Men de är förhållandevis rimligt prissatta och lär vara väldigt slitstarka.
 
Har en M65-jacka från Alpha. Den är väl inne på sitt femtonde år ungefär. Omilt användande. Är fortfarande hel. Väger förhållandevis mycket, men slitstark som tusan.

Randsydda dojor av bra läder håller i en evighet om de sköts och får en ny slitsula när det behövs. Har både gamla militärkängor, Wolverine 1000 mile, och ”finskor” (Loake 1880). Välj din stil och ta hand om dem, så räcker de livet ut.

Bra t-tröjor är svåra att hitta. Säg till om du huttar ett pålitligt märke.

Alpacka-sockor är svinbra. Brukar vara blandade med en smula syntet för extra hållbarhet.

Underställ i syntet håller längre än sådana i ylle, men är inte alls lika trevliga att ha på sig. Har testat lite olika märken, Janus och Icebreaker har varit bra.

Byxor är svårt, men själv är jag sugen på Patagonias arbetsbyxor i hampa. Är nog inte så lämpliga för friluftsliv dock, för de är tunga och suger förmodligen åt sig en del fukt. Men de är förhållandevis rimligt prissatta och lär vara väldigt slitstarka.

Tackar så hjärtligt för dina förslag. Ska kolla upp närmare det du skrivit och får återkomma :)
 
Eftersom jag är en "snål jävel" enligt min sambo så rekommenderar jag dig att titta på engelssons och idefixtekos urval. Jag har (såklart) kläder av mera "namnkunniga" (och liiite dyrarae) märken men de senaste byxorna jag köpte var engelssons helagsbyxor och en visuell inspektion av sömmarna ger tummen upp. Det innebär såklart inte att tyget/tråden är slitstarka utan det får tiden utvisa. Eller Race Revolution som är klassen upp prismässigt men ändå inte i samma prisklass som de "namnkunniga.

Och nej. Ull är inte lika slitstarkt som syntet (och dessutom dyrare) men jag skulle aldrig vandra i något annat än ull numera. Svettiga syntetunderkläder luktar urk på riktigt efter några dagar.
 
Söker du hållbart och struntar i vikt hade jag gått till en byggshopp och tittat på bygg-kläder. Skrikgula är de oftast och gjorda för att jobbas i, slittåliga och oöma.
Blaklader (hette blådläder förr) är ett märke, men det finsn got tom flera. Är man bered att betala finns de även med ventilerande matrial. Inte självklart billiga.

VIll då ha billigt och hållbart hade jag tittat på militärt överskott, även detta är ju arbetskläder för skogsbruk.

Vill du själv underhålla och laga så skaffa en rejäl symaskin som klarar tjocka tyger, i detta fall är min erfarenhet att äldre maskiner klarar mer men är ingen expert. Men min gamla ärvda Singer klarar en hel del.

/Patrik
 
Svårt att konsekvent kombinera alla de där egenskaperna tycker jag. Dessutom har jag i vissa fall råkat ut för att varumärken har både bra och dåliga plagg i sitt sortiment, så en fungerande kundtjänst tycker jag kan vara lika viktig.
Tre positiva erfarenheter:
Spännena på min nu 15 år gamla Klättermusenryggsäck hade till slut gett upp. De var inte av den vanliga typ man hittar på sybehörsbutiken. Jag mejlade Klättermusen och frågade om jag kunde köpa rätt sort av dem. De skickade nya spännen gratis. Loggan går dock inte att ta bort.
Vattentätt blixtlås på en Patagoniajacka gick sönder. Jag hittade inte någon ny i rätt färg så jag mejlade och frågade om det gick att köpa en. Fick veta att Patagonia erbjuder gratis reparation. Tog nog två -tre veckor men de bytte ut blixtlåset utan några ytterligare frågor. Dessutom bytte de en bit tyg som jag lappat ihop själv, en lagning jag var helt nöjd med, men deras blev förstås snyggare. Inte heller den loggan går att ta bort.
Woolpower-tröja där blixtlåset också gick sönder. Frågade om de hade någon reparationstjänst (eftersom jag bor nära fabriken) och var helt inställd på att betala för den. Tyvärr fanns inte den möjligheten men ett nytt blixtlås fick jag gratis (plus tips på hur jag skulle byta det med hjälp av en vanlig symaskin eftersom jag inte äger någon overlockmaskin) Loggan är broderad på vissa plagg men vissa saknar helt logga.
Utöver det har jag bra erfarenheter av:
Fjällrävens (visserligen för dyra) G1000-byxor. Lätt att sprätta bort den lilla läderräven.
Engelsons billigare (tror modellen heter Helags), broderad logga.
Lundhags kängor (också alldeles för dyra numera men de håller bättre än annat jag provat) Diskret logga på kängorna.
 
Jag har själv köpte grejjer från Revolution Race och jag gillar dom. Varför tycker inte du om dom för?
Därför att de ägnar sig åt greenwashing av grövsta sort, och för att de gjort reklam av skadegörelse av naturreservat (de skickade ut en influencer för att elda på en klippa i Nackareservatet). När tilltaget uppmärksammades tog de ner filmen, men det var också allt de gjorde.
 
Vad hände med den där killen som hade några artiklar här på utsidan om hur han startade ett eget "outdoormärke"?
 
Byxor m90
Jacka "smock" från helikon-tex. Väger mindre än m65, ventilerar bättre, har bättre fickor, bättre stängning och bättre luva. Slitstyrkan är lägre men efter fem års snvändning som både skogs och vardagsjacka börjar min bli synligt sliten på vissa ställen vilket är skapligt.
Underställ, försvaeets tröja . Yllelångkalsonger slits men ack så sköna.
Skor/kängor/stövlar spelar ingen roll hur slitstarka dw är om de inte passar.
Varm tröja blir en fleece.

Fast hela uppställningen är skum för ingen skaffar allt utan att testa sig fram om de inte gar oerhörd tur.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.