Snyggtröjan i skogen ?

Jag har ett par vanliga V-ringade merinoulltröjor som inte längre håller måttet för att ha på kontoret. De är helt enkelt lite för slitna för att det ska se tillräckligt snyggt ut.
Men, varför inte nöta på dem ett tag till i skogen ? Jag gillar återvinning och tänkte ta med en nästa gång det bär av till skogen.
Bortsett från att passformen inte är underställstight och stickningen kanske inte optimerad utifrån friluftskrav borde det ju funka rent materialmässigt. Om inte är det en mindre förlust.
Någon som testat ?

Inser att "Rookien" som namn kan leda tankarna fel i det här sammanhanget, men jag är inte en total nybörjare. Ser det snarare som att inför moder natur är vi nog alla nybörjare en rätt lång (oändlig ?) tid...
Frågan är i alla fall seriöst menad.
 
Viktigaste ylletröjan IMHO är just den tunna, för lite värme utanpå, för mera värme under en tätvävd skjorta. Tycker du tänker helt rätt, mina snyggtröjor brukar klara flera säsoner som friluftströjor innan det är dax för bingen.
 
V-ringade? Plocka upp någon gammal merinoullströja med krage på secondhandbutik, storlek spelar mindre roll, bara den går att dra över huvudet, klipp av kragen och komplettera med när lite kyligt så har du bra tröjor att slita på.

Raskesven
 
Jag använder mina tröjor lite hursom helst. Tycker att det funka bra med en "vanlig" tunn ylletröja underst eller ylleunderställströjan som tröja på kontoret (underställströjorna i ull blir ju ändå aldrig så tajta jag egentligen vill att de ska vara), valet beror mest på hur rena och otrasiga tröjorna är.
 
En av mina favorittröjor är just en tunn merinotröja, dock inte v-ringad. Köpt för några tior på second hand. Funkar kalasbra vintertid med bara en tunn ullunderställströja under och vindtätt utanpå.
 
Så trodde jag alla gjorde.. Använde sina ulltröjor tills de blev utnötta alltså.. Jag har helt slutet köpa dedikerade ute tröjor då de är så galet prissatta. hm har ju kanon fina ulltröjor som de brukar sälja för 199spänn.
 
Så trodde jag alla gjorde.. Använde sina ulltröjor tills de blev utnötta alltså.. Jag har helt slutet köpa dedikerade ute tröjor då de är så galet prissatta. hm har ju kanon fina ulltröjor som de brukar sälja för 199spänn.

+1 på den. alla ylletröjor som inte håller kontorsmåttet hamnar på hyllan för friluftskläder. Oavsett om det står HM-märke eller dyr-märke.

BZ/
 
Nu blir jag riktigt rädd.

Har vi kommit till den punkten när friluftslivet har blivit något så specialicerat så att man inte kan gå i naturen utan att ha en viss sorts kläder? Alla kläder funkar som friluftskläder!!!!
Vissa bättre än andra visserligen, men....
När jag jag tog mina första trevande steg i friluftslivet (och det är inte jättelänge sedan) så fanns det inte några speciella friluftskläder. De kläder man använde i naturen var de som man av någon anledning inte behövde vara så jätterädd om. T ex eftersom de började bli slitna och inte längre var så trevliga att visa upp i mer civiliserade sammanhang. Och går vi ännu längre tillbaka och tittar på gamla bilder från 30- och 40-talen så idkade man friluftsliv i förra säsongens kostym.
Givetvis får man ta hänsyn till vilken typ av friluftsliv det handlar om. Det är kanske inte nån bra idé att paddla havskajak till Åland iklädd jeans och gammal täckjacka men för en helgvandring på Sörmlandsleden skulle det faktiskt fungera hur bra som helst.
Låt mig vända på frågeställningen - Finns det någon som helst anledning att en merinotröja inte skulle gå att använda i naturen? Ska bli väldigt intressant om någon kan motivera ett jakande svar på detta.

Go tur!
 
Har vi kommit till den punkten när friluftslivet har blivit något så specialicerat så att man inte kan gå i naturen utan att ha en viss sorts kläder? Alla kläder funkar som friluftskläder!!!!

För att börja med att svara på frågan, som kanske är lika retorisk som min var avsedd att vara, MÅSTE man verkligen inte ha en viss sorts kläder för att vistas i naturen. Det är ju en absolut "no brainer".

Vi behöver heller inte krydda mat för att bli mätta. Vi behöver inte ha luftkonditionering i bilen för att ta oss från A till B. Vi behöver inte inreda våra hus med fondväggar och mysbelysning för att hålla oss varma och torra. Goda viner, god öl och andra drycker behövs inte heller då vatten räcker gott som dryck för att vi ska överleva.

Hela min poäng med ett visst prylnörderi handlar inte om överlevnad utan istället att det kan (men måste inte) göra livet lite roligare, vare sig det handlar om vilket vin som bäst matchar en viss maträtt eller om det ska vara ull eller syntet i underställströjan.

Jag tror att jag vandrar över hela skalan från att vara helt ointresserad till att nörda in mig lite för mycket på vissa detaljer. Detta gäller inom flera olika områden. Ibland kan det vara kul att fundera på vilken trallskruv som kommer att funka bästa och ibland funkar det bara att ta första bästa spik, skruv eller vad som nu finns i närheten för att få två träbitar att fästa ihop. Det beror helt på vilket humör jag är på.

Jag tycker gott att det finns utrymme att fortsätta med att diskutera allt möjligt, både nödvändigt och sådant som är ren lyx. Det är en klar skillnad på "nice to have" och "need to have". Men om det aldrig får vara "nice" blir det inte särskilt kul.

Det viktigaste i fallet med kläder i naturen är ju trots allt (för mig i alla fall) att det blir av. Sedan kan det vara en bonus att känna att just ett visst plagg eller en viss pryl förhöjer upplevelsen en liten, liten aning.
 
Har vi kommit till den punkten när friluftslivet har blivit något så specialicerat så att man inte kan gå i naturen utan att ha en viss sorts kläder? Alla kläder funkar som friluftskläder!!!!

Jag ser det tvärtom: alla friluftskläder funkar som vardagskläder. Eller rättare sagt: jag köper inga friluftskläder som jag inte också kan ha till vardags.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.