Dermizax vs gore tex

Någon som har erfarenhet av dermizaxmembranet, som Bergans använder i många av sina plagg. Andning jämfört med exempelvis gtx?

Och en fråga som inte har med ämnet att göra. Ska man satsa på 2-lagers eller 3-lagers? Är 3-lagers "driftsäkrare" utan att andas sämre? Synpunkter på fördelar/nackdelar mottages tacksamt!

Mvh
Kristian
 
Stoppar man dit ett lager tyg till så "andas" det naturligtvis sämre, även om membranet skyddas bättre mot nötning. Vad man väljer beror nog mycket hur man använder kläderna. Klarar man att gå i membrankläder även när det inte regnar, så kanske man bör välja 3-lagers, använder man främst membrankläderna när det regnar så kan 2-lagers vara bättre.
 
Hustruns

Dermizak trelagers jacka är hon inte nöjd med. Plåtig och inte regntät.

thure
 

Bilagor

  • pic_17339.jpg
    pic_17339.jpg
    89.7 KB · Visningar: 4,242
Ett trelagers tyg är tjockare tyngre och har större packvolym, men är mer tåligt mot nötning. Vad som andas bäst vet jag inte, 3lagers bör vara varmare men ventilation är nog nyckeln.
 
Stoppar man dit ett lager tyg till så "andas" det naturligtvis sämre...

Det påståendet ställer jag mig tveksam till. Fukttransporten genom själva membranet är det som är begränsande för ett tygs förmåga att andas. Fukttransport genom det glest vävda tyg som det 3:e lagret utgörs bör rimligtvis ha enbart en försumbar påverkan på den totala fukttransporten genom tyget.
Möjligtvis kan man kanske till och med tänka sig att det 3:e lagret har en positiv effekt på förmågan att andas genom att vattendroppar sprids över en större yta av kapilläreffekten och därigenom förångas lättare, men det är enbart spekulationer.

/ Morgan
 
Det påståendet ställer jag mig tveksam till. Fukttransporten genom själva membranet är det som är begränsande för ett tygs förmåga att andas. Fukttransport genom det glest vävda tyg som det 3:e lagret utgörs bör rimligtvis ha enbart en försumbar påverkan på den totala fukttransporten genom tyget.
Möjligtvis kan man kanske till och med tänka sig att det 3:e lagret har en positiv effekt på förmågan att andas genom att vattendroppar sprids över en större yta av kapilläreffekten och därigenom förångas lättare, men det är enbart spekulationer.

/ Morgan

Jag minns att när Gore-Tex XCR var det stora så angav Gore 4.5 RET för 2-lagers GT och 6 för 3-lagers. Alltså andas 3-lagers GT (XCR iaf) sämre än 2-lagers. Jag har för mig att jag läst detta både i en sån lapp som sitter på GT-plaggen och i Tierras katalog för ett par år sedan.

Edit: här kan man läsa lite om dessa tyger: http://www.ellis-brigham.com/performance-fabrics-glossary.htm
 
Ett trelagers tyg är tjockare tyngre och har större packvolym, men är mer tåligt mot nötning. Vad som andas bäst vet jag inte, 3lagers bör vara varmare men ventilation är nog nyckeln.

Jag tror snarare att tvålagers är varmare, eftersom det finns plats för luft att bindas mellan ytterlaminatet och fodret. Tvålagers ger också ett mjukare plagg.
"Andningen" kan väl nästan kvitta, men om man ser till hela plagget är det antagligen bättre med tvålagers - det bli helt enkelt färre lager med membran och tyg över fickor och sånt.
 
2-lags Dermizax eller Gore-tex 3 lagers

Jag tror snarare att tvålagers är varmare, eftersom det finns plats för luft att bindas mellan ytterlaminatet och fodret. Tvålagers ger också ett mjukare plagg.
"Andningen" kan väl nästan kvitta, men om man ser till hela plagget är det antagligen bättre med tvålagers - det bli helt enkelt färre lager med membran och tyg över fickor och sånt.

Martin, ditt inlägg sätter fingret på en av mina frågor.
Efter att ha dammsugit forum och googlat så är det nog så att jag mest känner att det handlar om förtroende och subjektiva bedömmningar - efter att man gjort dom avvägningar som har med utseende och passform att göra.

Jag väljer just nu Jacka/Byxa mellan:
Bergans Breheimen 2 med 2-lags Dermizax™ ca 3000-/1600-
och
Norrøna Recon (står under jakt på deras hemsida) Gore-Tex XCR 3 lagers ca 4200-/3300-

Jag vill ha: En skaljacka som går ner en liten bit på stussen och skyddar bra. Den ska ha gott om fickor både på in och utsidan. Den ska ha bra luva-krage-ärmavslut och alla dragkedjor-fickor täckta med lock. Den ska vara vind och vattentät även vid belstning av tyget-membranet, t ex vid ryggsäcksbärande, samtidigt som den andas okej via membran och ventilationsöppningar under armar etc. Helst vill jag inte ha en mossgrön. Att det sitter fickor fungerar bra med avbärarbälte om man tömmer dom. Det är suveränt med valfriheten där
Vikten får vara runt kilot men inte mindre än ca 800 gram för då tendrerar det att bli fladdrigt.
Jag tror att skaljackor/kläder/membrankläder ska ha gott om luft under för att andas och ventilera sig-det obehagliga draget ska man kunna justera genom dragskor på olika ställen - höften-midjan - handleder - hals .....

Har ni erfarenheter av dessa modeller eller andra likvärdiga
, eller har ni erfarenhet av Dermizax?

Åsikterna kring 2-lags Dermizax är varierande.
När det gäller täthet mot väta utifrån så tror jag möjligtvis att bägge är säkra om sammanfogningen och konstruktionen om plagget är rätt.
Jag har Gore-Tex grejer som är perfekta efter över 25 år och andra har läckt in vatten - en gång vid första turen och ett par gånger vid 1-2 års användning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
Johan123 Tvätta Dermizax i 40 grader? Kläder 8
Mathew Hur regntät är Dermizax egentligen? (Bergans Anatomic) Kläder 14
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
thureb Dermizax™ någon som testat? Kläder 4
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Almgren Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp Kläder 14
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
aksello Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart? Kläder 5
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.