Dermizax vs gore tex

Jag vet att folk säger det lite så sådär i allmänhet, men varför finns det inga riktiga tester att se? Det måste gå att bevisa med någon form av siffror också. Det är mycket personligt tyckande i branschen.

Kanske det, men hur stor är skillnaden i praktiken mellan jämförbara material? En (1) svettmolekyl i timmen? eVent och Pro-Shell riktar sig till helt olika användare.

Och nej,jag är inte i branschen.Inte i nån faktiskt...:)


peter
 
Det är alltid svårt att kvantifiera t.ex. "andning" hos ett plagg och samma är det med hur vattentätt det är.
Jag kan bara säga att under vissa förhållanden har Dermizax-plagg fungerat bättre än Gores motsvarigheter. Då det varit varit extra märkbart är under kalla dagar på hög höjd. Dermizaxen har "andats" väl och gjort mig mycket nöjd med funktionen. Det använda plagget är Bask Ice Rock, en jacka som varit med mig i fyra och ett halvt år och använts under ca 1000 dagar. Nu är jackan givetvis sliten till max och den är inte vattentät längre, men vad kan man begära ;)
 
Nöjd med Bergans Dermizax

Jag har haft Bergans Dermizax jacka och byxor i 4 år och använt sommar som vinter, på skogs- och fjällvandringar, t.o.m. på paddelturer. Jag är mycket nöjd, stället är fortfarande helt regntätt och med bra funktioner. Med hänsyn till inköpspriset ett bra köp. Jag varit sparsam med att tvätta plaggen för det tror jag sliter på impregneringen.

Hustrun köpte samtidigt en Haglöfs Goretex som inte är regntät längre. Den har varit använd mer, även som vardagsjacka, men tydligen håller inte materialet hur länge som helst.

Den enda nackdelen med Bergansplagget är att det kan kännas för varmt på fjällvandringar sommartid när solen kommer fram. Helst vill man ju inte förlora tempo genom att ta av och ta på sig för ofta. Men som allroundplagg under kyligare årstider har det fungerat över förväntan, i synnerhet när det ösregnat.
 
Många intressanta erfarenheter

Det är nog så att det inte finns någon jämförande vetenskapligt gjort laboratorieundersökning på alla dess membran samt kombinationen tygtyp.....designmodell...membran. Det låter sig helt enkelt inte göras tror jag. Därför att funktionen är helt beronde på materialkombinationer, utförandet och miljön mm.
Så, då återstår antagligen våra sinnen och dom är inte fy skam. Genom detta forum och andra kan man ju dela med sig av erfarenheter och på det sättet skatta funktionerna i produkterna.
Som jag sa tidigare så tror jag att valet av varumärke och t ex membran/tyg/design handlar mest om förtroende och erfarenhet. Sina egna eller andras i nämnd ordning.
Det de flesta verkar uppleva är att ett enkelt membran typ Paclite andas bättre och är smidigare än ett 3-lagers eller ett som tål vattenpelare på 20 000 - 35 000 mm utifrån - bara det en absurd siffra
20 - 30 meters vattenpelare........
Jag äger många olika typer av membranplagg med varierande funktion.
En del av dessa ......-Tex membran säger sig tåla t ex 8000 mm - dyngsur har jag blivit med en jacka bl a , och jag gick inte på botten av sjön här nere.
Itabs regnställ Packaway är inte ett membranställ - dock fungerar det superbra tycker jag. Inte en läcka än så länge...och det är prövat ordenligt. Och designen är suberbra.
Det är ett väldigt lätt och tunnt alternativ sommartid tycker jag.
När kyla-vind och alla naturens krafter vill in på skinnet...då behövs bättre grejer.
Fjällrävens jacka Fält i G-1000 väv är också en variant. Den väger f ö 1006 gram enl Fjällräven.
Dom ska förresten göra om sin hemsida och satsa på mer information.

När det gäller tvätt av membranplagg så rekommenderar Gore-Tex gärna tvätt för att upprätthålla funktionen. Jag undrar jag om samma princip gäller för alla varumärken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
Johan123 Tvätta Dermizax i 40 grader? Kläder 8
Mathew Hur regntät är Dermizax egentligen? (Bergans Anatomic) Kläder 14
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
thureb Dermizax™ någon som testat? Kläder 4
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Almgren Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp Kläder 14
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
aksello Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart? Kläder 5
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.