Läckande Gore Tex-kängor

Har ett par Meindl med Gore Tex ( mindre än ett år gamla ). När jag går genom blöta områden blit jag lite våt om fötterna. Detta problem har börjat den senaste tiden. Betyder detta att Gore Tex
-lagret är skadat någonstans?
 
Troligen...

Ett Jägartips!

Använd Plastpåse i kängorna, Voilà, vattentäta kängor! Så gjorde man på fjs, för hundra år sedan.
 
Man skall inte förlita sig på att Gore-texet i kängorna skall hålla för evigt eller egentligen speciellt länge. Jag har hört, men detta är egentligen något obekräftat, att Gore-tex inte garanterar vattentäthet längre än ca 100.000 steg. Vilket är en 3-dagars vandring ungefär.

Har du ett par väl använda kängor så kan det mycket väl vara så att du har ett skadat membran. Du kan ju försöka reklamera dom men skall inte vara säker på att det kommer ske.

//Peter
 
Jag tycker att du ska reklamera de. Min höll iaf i 6 år.

Testa att stoppa i ljust papper/tyg och ställa de i en hink vatten först. På det sättet kan du kontrollera att det verkligen är vatten som tränger in och inte du som svettats (för det kommer de säket fråga om i butiken).
 
Tycker som hannulan att du ska prova reklamera dom, särskilt då dom är såpass nya.
Meindl verkar vara tillmötesgående vid reklamationer, känner dom som fått nya flera gånger för att dom börjat läcka...
 
Reklamera och få pengarna åter och köp skalkängor á la Lundhags eller liknande. Det var ett antal obehagliga vandringar jag fick innan jag gav upp med mina Meindl Island Pro. Höll iofs 6 år men då var jag inte ute jättemycket de åren. Kommer aldrig mer att köpa GTex annat än till skor som jag har hemmavid och bara för korta turer hemmavid. Fodrade kängor går ju aldrig att få torra när man är i fält.
 
Jag hade ett par Salomon kängor och på dessa så lämnade GoreTex två års garanti enl. säljare på Team Sportia. Efter ett år så började de läcka och det var bara att lämna in dem så fick jag ett par nya..! Efter tre par på lika många år så tröttnade jag och tog ett par gummistövlar istället.
Jag har även ett par Meindel Island och det är samma sak där, nåt läck i fodret så dom har jag som stadsdojjor vid finväder...

Idag så är det "ofodrat" som gäller och jag är helnöjd med mina Lundhags Professional.
Jag kommer aldrig att köpa några kängor mer med massa lull-lull.
 
Man skall inte förlita sig på att Gore-texet i kängorna skall hålla för evigt eller egentligen speciellt länge. Jag har hört, men detta är egentligen något obekräftat, att Gore-tex inte garanterar vattentäthet längre än ca 100.000 steg. Vilket är en 3-dagars vandring ungefär.

Har du ett par väl använda kängor så kan det mycket väl vara så att du har ett skadat membran. Du kan ju försöka reklamera dom men skall inte vara säker på att det kommer ske.

//Peter

Just brukskostnaden gör Mextex kängor vådligt dubiösa.
 
Reklamera

När jag köpte min Meindl frågade jag om just detta. Då sa försäljaren till mig att jag hade två års garanti på just detta. Så gå till baka och reklamera dem är mitt råd.
 
Jag måste ha en otrolig tur med mina kängor i gore-tex. Sulorna tar alltid slut innan jag märker av något läckage, dvs efter flera hundra mil..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utesälen Läckande skalvantar - orimligt test? Kläder 9
Tovetjarn Läckande neoprenstövlar? Kläder 10
swed Läckande Membran, åtgärda eller kasta? Kläder 5
glolsson Läckande skaljacka Kläder 2
mekstr Läckande nya Lundhags Kläder 8
eaglerock Läckande kängor Kläder 7
orren86 Läckande söm i regnjackan Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Almgren Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp Kläder 14
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
aksello Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart? Kläder 5
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.