Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent

Hejsan,

Är det nån som har erfarenhet från North Face eget "Gore tex-material" Hyvent? Jag behöver en smidig skaljacka för paddling, cykling etc.
Har Hyvent andingsförmåga motsvarande Gore? Vattentålighet? Slitstyrka?

Mvh//Martin
 
Hej.

Har ett par North Face resolve (hyvent material) jacka och byxa. Kan bara säga att det är skräp! Man blir sjöblöt så fort det regnar.
 
Hej.

Har ett par North Face resolve (hyvent material) jacka och byxa. Kan bara säga att det är skräp! Man blir sjöblöt så fort det regnar.

Kanske läge för en reklammation,jag äger en Varius Guide Jacket och tycker att den fungerar som vilken membran-jacka som helst.Kanske inte just som PacLite,men ändå.


peter
 
Hejsan!

Hade en Hyvent jacka för ett tag sedan och håller med ovanstående, blev oxå helt sjöblöt när det regnade. Reklamerade jackan och fick pengarna tbx :) Aldrig mer Hyvent för min del!

Kör nu med Montane Smock 180 ist. En riktigt bra och smidig regnjacka (och byxor för den delen)! Säljs bl.a. av Extreme Sports i Danmark: http://www.extreme-sports.dk/
 
Senast ändrad:
Hejsan!

Hade en Hyvent jacka för ett tag sedan och håller med ovanstående, blev oxå helt sjöblöt när det regnade. Reklamerade jackan och fick pengarna tbx :) Aldrig mer Hyvent för min del!

Kör nu med Montane Smock 180 ist. En riktigt bra och smidig regnjacka (och byxor för den delen)! Säljs bl.a. av Extreme Sports i Danmark: http://www.extreme-sports.dk/

Rätt intressant.

Var det inte så att det drällde över av just TNF-kopior för något år sedan,har för mig att det även finns en tråd om det.


peter
 
Rätt intressant.

Var det inte så att det drällde över av just TNF-kopior för något år sedan,har för mig att det även finns en tråd om det.


peter

Överhuvudtaget är den här jämförelsen väldigt intressant eftersom TNF lanserar en ultralätt regnanoroak, Triumph, som slår Haglöfs Oz (Paclite) med c a 25 gram. Så för oss lättpackare är det ju av högsta intresse om anoraken i fråga är regntät. TNF använder HyVent DT till sin anorak.

Finns det några som hållit sig torra i HyVent? Eller är det undermåliga kopior som några drabbats av?

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se;317031 sa:
Överhuvudtaget är den här jämförelsen väldigt intressant eftersom TNF lanserar en ultralätt regnanoroak, Triumph, som slår Haglöfs Oz (Paclite) med c a 25 gram. Så för oss lättpackare är det ju av högsta intresse om anoraken i fråga är regntät. TNF använder HyVent DT till sin anorak.

Finns det några som hållit sig torra i HyVent? Eller är det undermåliga kopior som några drabbats av?

Jörgen

Om du menar torra som i från väta utifrån så ja,men för mig är i stort sett alla membran för täta.Jag är ett riktigt svetto så för mig väger ventilationsmöjligheter tyngre.


peter
 
Motsvarar ungefär GT

Mina gamla hyventbrallor är vare sig bättre eller sämre än mina GT-byxor funktionsmässigt. Fodringen spelar störst roll för bekvämligheten/fukten innifrån tycker jag. Hyventbyxorna är de tyngsta byxorna jag har så jag tror knappast att de är jämförbara med det nya lättviktskonceptet som NF lanserar nu. Med tanke på att jag gav under tusenlappen för byxorna och att de har hållit i fyra säsonger så är de betydligt mer prisvärda än mina GT för 3500.

/Tommy
 
Jag har inte testat någon Jacka eller byxa med Gore-tex Paclite men jag har en TNF Talkeetna Jacket med HyVent membran,och den har alltid hållit sig helt vattentät. Däremot så andas den inte så jättebra,så jag tror att tex Gore-tex Paclite andas nog bättre. Men som sagt, Hyvent membranet har hållit allt regn och snöslask ute. Jag har iofs varit noga med att impregnera jackan med Nikwax TX-Direct Spray-On ganska ofta. Jag köpte min TNF Talkeetna Jacka på Stadium,så jag antar att dom inte säljer kopior där och att min Jacka är äkta!
 
Hej. Gammal tråd men jag vill uppmärksamma att alla andninsmaterial delamineras med tiden men på olika sätt och för Hyvent, som i princip är "påmålad", kan det ofta betyda väldigt kort livslängd hos jackan, kanske 4-6 år. Se här.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
Gore-Tex Paclite Kläder 11
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.