Frågor ifrån en nybörjare!

Ja, jag inbillar mig inte att det är som att turista i Europa... Att vara på helspänn är väl överdrivet, men att nyttja sunt förnuft gällandes vägval och att tänka på hur man beter sig känns inte främmande. Sedan ska man inte glömma bort att det är stora områden det handlar om (oroligheter i en region innefattar inte hela landet).

Men visst kan det bli bussresor istället för cykel ibland. Funderar faktiskt på en annorlunda rutt om det skulle visa sig vara "omöjligt" (Turkmenistan, Uzbekistan, Tadzjikistan, etc. ifall Kina är slutmålet, annars blir det södra Pakistan till västra Indien). Hur som helst är det nästan ett år kvar innan man står och väljer landsgränser. Mycket kan förändras under den tiden.

Det är väl ändå inte militären som man får fly ifrån? :)

Svårt att ta sig från Pakistan till Indien? Har svårt att tro att det ska drabba svenskt pass och visum särskilt svårt. Hoppas jag i alla fall, är bäst att tillägga.

//Fredrik
 

Här står en del bra också http://wikitravel.org/en/Pakistan

Det som du sagt står även där, att man ska gärna undvika Swat Valley då läget där blivit "extremely dangerous over the last couple of years".

Den svenska versionen av wikitravel avråder en helt enkelt från att resa till Pakistan, utöver den varningen så finns det ingen information alls om landet. Så det är nog mer informativt att hålla sig till den engelska. Speciellt eftersom det står såhär på den svenska om Iran, hehe:

"Vissa tror att Iran är ett land med krig och bara en massa muslimer, men det är inte sant. Folk blandar ihop det med Irak, som är ett farligt land att resa i. Iran är säkert och det är även ett mycket spännande land som också är tryggt att resa i. Iran har funnits i alla tider och har en spännande, gammal historia till skillnad från Sveriges historia."


Den engelskspråkiga versionen av wikitravel verkar ge en mer nyanserad bild och bekräftar det som basti sagt också:

"Try not to travel in the southeastern area of Iran, meaning the province of Sistan va Baluchistan. The drug trade thrives based on smuggling heroin from Afghanistan. There is plenty of associated robbery, kidnapping and murder. Some cities as Zahedan, Zabol and Mirjaveh are particularly dangerous but that doesn't mean that every place in this area of Iran is dangerous. Chahbahar, which is close to the Pakistani border, is a very calm and friendly city."

Men man får ju uppdatera sig om läget när man kommer i närheten antar jag, snacka med svenska ambassaden i turkiet och så. Man kan inte cykla ut i världen och vara helt säker, men man kan ju förbättra utsikten för en trevlig resa förmodar jag :)
 
"Vissa tror att Iran är ett land med krig och bara en massa muslimer, men det är inte sant. Folk blandar ihop det med Irak, som är ett farligt land att resa i. Iran är säkert och det är även ett mycket spännande land som också är tryggt att resa i. Iran har funnits i alla tider och har en spännande, gammal historia till skillnad från Sveriges historia."

Bergis på att han som skrivit det är iranier, 16 år gammal, samt har lite svårt att formulera fakta på ett smidigt sätt utan att låta partisk:p

/Basti
 
Att enbart basera sina beslut på vad medierna pumpar ut är nog inte så bra. Då riskerar man att inte våga lämna sänghalmen. Det är bättre att kolla upp fakta och färska erfarenheter från de man möter/träffar, samt lokalbefolkning, polis, etc. Jag skulle visserligen inte vilja åka till Swat nu (jag var där 1994), men dit kommer man inte oavsett om man åker Karakorum Highway eller tar sig till indiska gränsen. Iran ser jag inte något skäl att oroa sig över (cyklade och reste där 1999). Polisen kan vara lite paranoid över turister utanför turistfällor, men det brukar ju ordna sig.

Har skrivit om erfarenheter med polisen etc på min sajt: http://tallabomba.ambiprospect.com/journals/ [klicka på 'Alien in Iran' etc]

Om Taftan - Quetta är "för farligt" att cykla om ett år lär man ju få reda på i Taftan (fråga polisen/tullen - inte busschaffisen ;) ) ...om ett år. :) Är det inte tryggt tar man tåg eller buss/minibuss den sträckan (eller den farliga delen av sträckan).
 
För att då återgå till trådskaparens syfte med tråden så kan jag passa på att fråga lite jag här också om utrustning :)

Ska inhandla lite kläder som fungerar under flera månader i olika typer av väder. Funderar på dessa byxor, men jag vet inte hur bekväma dom skulle vara att cykla i: http://www.outdoorexperten.se/p-12020-lundhags-traverse-pants.aspx

Tänkte mig sen en kombinerad vindjacka / regnjacka, denna verkar vara bra och billig nu: http://www.outdoorexperten.se/p-11821-vaude-spin-off-smock-jacka.aspx

Men sedan ha en go fleece under och köra den kombon istället för en superjacka.


Har inte lagt ner någon fundering kring skor, men det kanske är väldigt dumt? Tänkte köra på ett par adidas sommarskor med ett par dr martens i ryggan till Polen iaf och kanske hitta några billiga skor där om jag skulle känna att det är behövligt. Vad tros om detta?
 
Först och främst. Tack till alla er för era svar! De har varit till stor hjälp. Vi har nu kommit fram till att köra genom norra Iran och sedan bestämma oss för vägvalet därifrån till Indien på plats. Antingen blir det båt, eller att cykla genom pakistan eller runda de länderna som är över Afganistan.

Vidare har vi börjat fundera lite över hur man ska göra med pengarna rent praktiskt. Det bästa är väl att använda kontanter för alla köp, dvs att man alltid har en viss summa pengar på fickan. Så får man ta ut pengar där det finns möjlighet till det.
Men ni får gärna berätta lite om hur ni har löst saken. Så som vi har tänkt att göra just nu är att ha ett bankomatkort kopplat till ett konto där en viss del utav våra pengar finns. Sedan ha ett separat konto med resebudgeten som man i sin tur kan föra över pengar ifrån till de konto som är kopplat till kortet genom tex en internetbank.

Vi har även tänkt att ha med en "råneplånbok" där bilder, några kort och ett gammalt kreditkort finns.

Men finns det verkligen inget annat alternativ än att medbringa kredit/bankkort?



Vidare har vi även börjat fundera lite över reseförsäkringar. Vad har ni för reseförsäkring när ni är ute och trampar i den stora världen och hur dem fungerat?



//ALBIN
 
Hejsan

Er budget räcker gott och väl om jag säger så, just cykel har jag inget att tillägga på utan tror du fått gott om svar på denna biten. Tänkte däremot föredra BOB cykelkärror som jag själv använt mig av vid resan "www.toppcyklisterna.se". Kärrorna är på ett hjul och är mycket praktiska, mycket smidigare än att ha väskor hängandes i framhjul och på pakethållare och hela köret.

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/bob-yak-plus.html

hade två sådana och sedan hade vi en med dämpare som jag använde och var mycket nöjd med denna men tror ni klarar er utan de.

mvh// Simon Johansson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Andreas123 Trött i underarmarna (nybörjare) Långcykling 3
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
axeisi Nybörjare genom världen! Långcykling 7
Bohak Utrustningsfrågor från en entusiastisk nybörjare =) Långcykling 18
Fandango Korsa USA för nybörjare. Långcykling 4
WesternWin Nybörjare med stora planer Långcykling 33
rab Nybörjare undrar om Shimanos olika växeltyper? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
Banankontakt Flyg, cykel och nybörjare Långcykling 8
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.