Frågor ifrån en nybörjare!

Sam Borombon

En mycket bra tanke! Jag har funderat utöver det, men jag har aldrig cyklat med ett bockstyre förut så jag vet faktiskt inte. Jag kan föreställa mig att man får hålla ryggen lite mer böjd än om man har ett traditionellt styre. Ett alternativ är ju att byta styre på cykeln. Men då uppstår ett annat problem, nämligen att Surlys växlar är anpassade för bockstyret. Men det problemet borde gå att lösa på något sätt.

Hmm.. Intressant. Det är helt klart ett förslag som är mer intressant rent ekonomiskt. Men det första jag reagera på är att det är en aluminium ram. Inte för att jag egentligen räknar med att ramen kommer att gå sönder, men det kan ske. Men jag förmodligen tänkt att ha kvar cykeln inför eventuellt kommande resor och då tycker jag det kan vara värt att kosta på cykeln lite. Men det är intressant förslag och jag ska inte bara sålla bort det utan fundera utöver det.

Tack för förslag!

//ALBIN
 
Ett bockstyre låter ju en flytta runt händerna mycket mer, vilket är bättre för långcykling. Hur sittpositionen är i övrigt bestämmer man ju med styrstam och ramgeometri.
 
Ang expeditions cykel

Surly LHT är den bästa expeditions ramen som finns att tillgå över disk men ring Anders på Veloform eller och innan och kolla vad han kan erbjuda för modeller/pris innan ni bestämmer er. Han är även mycket duktig hjulbyggare och den enda jag vet som lämnar livstids garanti! Möjligen har Cykelnetto någon modell från Marin i Cro-Mo stål som passar.

Har använt alla möjliga typer av raka och böjda styren men föredrar Nitto 177 Noodle bockstyre, gärna i lite bredare modell med styrändsreglage. Finns ett fäste så de även passar på rakt styre. Prova olika sittställningar/höjd på styrstammen innan ni kapar styrröret på gaffeln. Shimsa upp med en rör stump innan så slipper ni köpa en massa aheadset distanser i onödan, och låt gärna en bit sticka upp ovanför styrstammen för det är svårt att ändra i efterskott! Bäst brukar det bli med en höjd så att du sitter bekvämt både i bocken och med händerna tätt samman på övre greppet.

Ang pakethållare är Tubus (finns i silver att beställa!) och Nitto starkare, har mindre detaljer som kan strula och billigare än Surly's egna.

Ortlieb Classic är billigare och mer slitstarkt än deras dyrare/aningen lättare Plus modell (gäller även motsvarande Vaude). Kolla med Swima som är importör för grupprabatt och reservdelar. De har ofta även nedsatta priser på fjolårets modeller.

Tycker ni gör helt rätt i att stanna på platser på vägen ett tag och ta in den lokala kulturen. En sådan resa gör man inte många ggr i livet så njut!
(Mycket av de du undrar har varit uppe många ggr förut så prova även sökfunktionen. ;) )
 
Senast ändrad:
Någonting man däremot kan tänka sig byta ut är förstås däcken... Schwalbe Marathon XR och sedan Surly Nice Rack som pakethållare, i fortsatt anda à la Lars Bengtsson kanske? Lite dyrare, men riktigt hållbart i längden.

Låter klokt. Skaffa hyfsat lätta prylar - så gör det inte lika mycket att man har fler. Vad det gäller kök har i alla fall jag något riktigt enkelt och billigt; finns därmed i de flesta delarna av världen. Klart att det kan vara svårare att få tag i det man vill ha längre söderut: beror förstås på hur kräsen du är - men eftersom det inte verkar vara någon tidsbrist borde det inte vara något större problem. Ens utrustning kan ju de facto havera ändå.

Ett år är ganska kort tid. Hade egentligen inte tänkt hela resan under den perioden. Funderar dock på att revidera planerna något. I och med att Karakoram Highway (omtalat passage mellan Pakistan - Kina) verkar ha stängt vintertid, tänkte jag möjligen istället ta det riktigt lugnt och vara på plats i Maj. Mer tid att titta runt.

Läget i Pakistan var väl mer pressat för två år sedan. Har för mig att det lugnade sig något efter valet förra året. Båt? Nja, lite spänning måste det ju vara.

//Fredrik
 
Rekommenderar nog inte att köra genom Pakistan för tillfället och för den delen kommande året! Ska det tvunget vara så bör ni studera noga gällandes vägval! Karakorum går genom den mest oroliga delen, som förövrigt infört Sharia-lagar. talibanstyrt och extremt ogästvänligt för västern-turister!
Hade nog istället valt en lite mer nordlig rutt istället! Utanför Pakistanska gränsen. Den södra rutten genom landet från iranska staden Bam och södra Iran rent generellt ligger på samma nivå som Pakistan nästan rent riskmässigt. Extremt farligt område som är totalt laglöst, existerar inte poliser öst om staden Bam! Även kallat talibanområde och allmänt känt i Iran som det farligaste området även för moderna iranier!
Som sagt, inte nån charterklass på området :p
 
honkydory

Som det ser ut nu så verkar det med största säkerhet bli en Surlys LHT. Men jag ska defenitivt ta och ringa Anders och se vad han har att erbjuda.

Prova olika sittställningar/höjd på styrstammen innan ni kapar styrröret på gaffeln. Shimsa upp med en rör stump innan så slipper ni köpa en massa aheadset distanser i onödan, och låt gärna en bit sticka upp ovanför styrstammen för det är svårt att ändra i efterskott! Bäst brukar det bli med en höjd så att du sitter bekvämt både i bocken och med händerna tätt samman på övre greppet.

Om jag ska vara helt ärligt så hänger jag faktiskt inte riktigt med. Kapa styrröret på gaffeln? Är det någon man alltid gör på en cykel? Är styrröret det rör som går genom fästet i ramen för framgaffeln? Och det skall alltså kapas för att reglera hur högt upp styret hamnar?

Jag får verkligen tacka för ditt väldigt hjälpsamma svar!

(Hehe, men ivrig som man är vill man ju gärna samla alla frågor på ett och samma ställe)
 
Senast ändrad:
Fredrik_E

Någonting man däremot kan tänka sig byta ut är förstås däcken... Schwalbe Marathon XR och sedan Surly Nice Rack som pakethållare, i fortsatt anda à la Lars Bengtsson kanske? Lite dyrare, men riktigt hållbart i längden.

Okej. Det var nog det jag funderar mest över. Däcken och slang är väl de två saker på cykeln som slits ut först och därmed kan väl det väl vara värt att lägga ned en extra slant på.

Ett år är ganska kort tid. Hade egentligen inte tänkt hela resan under den perioden. Funderar dock på att revidera planerna något. I och med att Karakoram Highway (omtalat passage mellan Pakistan - Kina) verkar ha stängt vintertid, tänkte jag möjligen istället ta det riktigt lugnt och vara på plats i Maj. Mer tid att titta runt.

Läget i Pakistan var väl mer pressat för två år sedan. Har för mig att det lugnade sig något efter valet förra året. Båt? Nja, lite spänning måste det ju vara.

Ditt vägval är väldigt intressant och jag är faktiskt mycket sugen på att köra samma väg. Men efter att ha forskat lite och med tanke på bastis inlägg så börjar jag fundera lite på hur pass säkert det egentligen är? Iran och Irak är väl fortfarande i krig? Men det kanske mest är där de länderna gränsar med varandra som det är mest riskabelt? Och pakistan och indien är väl inte heller bästa kompisar? Borde det inte då vara ganska svårt att passera gränsen där emellan?

Det är väldigt svårt att få klarhet i hur situationerna ser ut i de länderna. Men jag vill helt klart igenom de länderna men jag är inte sugen på att behöva fly för mitt liv ifrån en blodtörstig militär.

basti

Rekommenderar nog inte att köra genom Pakistan för tillfället och för den delen kommande året! Ska det tvunget vara så bör ni studera noga gällandes vägval! Karakorum går genom den mest oroliga delen, som förövrigt infört Sharia-lagar. talibanstyrt och extremt ogästvänligt för västern-turister!
Hade nog istället valt en lite mer nordlig rutt istället! Utanför Pakistanska gränsen. Den södra rutten genom landet från iranska staden Bam och södra Iran rent generellt ligger på samma nivå som Pakistan nästan rent riskmässigt. Extremt farligt område som är totalt laglöst, existerar inte poliser öst om staden Bam! Även kallat talibanområde och allmänt känt i Iran som det farligaste området även för moderna iranier!
Som sagt, inte nån charterklass på området :p

Hm! Jag tycker inte om att läsa ditt inlägg egentligen då det får mig att tveka både på Iran och Pakistan. Men om det du säger är sant så är jag såklart väldigt tacksam för informationen. Men det verkar ju som om ganska många cyklister ändå har tagit sig igenom många länder i mellanöstern med Iran och Pakistan inkluderat.

Jag menar inte att vara respektlös emot dig nu; men har du själv varit nede i de länderna? Och om det finns någon som kan hävda något annat så gör det! Jag vill bli övertalad (baserad på någon form utav fakta) om att faktiskt cykla igenom Iran och eventuellt Pakistan!

Stora tack till er för era svar Fredrik och Basti!

//ALBIN
 
the_tnt

Ett bockstyre låter ju en flytta runt händerna mycket mer, vilket är bättre för långcykling. Hur sittpositionen är i övrigt bestämmer man ju med styrstam och ramgeometri.

Haha, nu när man läser det. Så låter det ju mer logiskt än något annat. ^^
 
Dawes

hej där.

jag var inne på en surly lht ganska länge.

hittade dock dawes galaxy. det blev billigare. köpte 2008 års modell via evanscycles.com och det gick på 8000:- ungefär. nu finns den inte i så många storlekar kvar och det skiljer ju lite på komponenter och så.
ett tips dock. nu när dollarn är dyr.

/hannes
 
Intressant projekt ni verkar ha tagit er för!

Jag var i Pakistan (jobb, så inget frilufsande) i slutet av förra året senaste gången, och min uppfattning är att det är relativt säkert i de södra delarna av landet. Och med de södra delarna i landet menar jag kusten och en bit innåt land. Kommer man uppåt Quetta så bör man vara försiktig som västerländning. Dock så är det här ett just nu mycket instabilt land, så man bör följa nyhetsrapporteringen mycket noga. Svensk media har generellt sett undermålig rapportering av södra asien. BBC har nog en bästa västerländska rapporteringen, men det kan vara bra att kolla lokala medier också så som dawn.com eller nation.com.pk
Dessutom måste det ju finnas folk som varit runt på cykel/dyl i de delarna ganska nyligen. Sök på engelskspråkiga forum så kan det nog ge bättre resultat.

Vad gäller gränsövergång mellan Indien och Pakistan finns det mig veterligen bara en sådan och den ligger långt norrut (150 mil från kusten?)
 
Kapa styrröret på gaffeln? Är det någon man alltid gör på en cykel?

Styrröret är mycket riktigt det rör på framgaffeln som går genom ramen och fäster i styrstammen. På nya framgafflar är detta rör väl tilltaget så det ska passa på flera olika ramar (som kan vara olika långa i sitt framrör), olika styrlager "bygger" olika mycket och detsamma gäller styrstammar som är olika tjocka. Lägg sen till att man vill kunna flytta styret upp eller ned med spacers. Alltså behöver man nästan alltid kapa ned röret när man väl hittat sin optimala sittpostition. Enklast med en billig rörkap men även bågfil eller vinkelslip med kapskiva funkar fint. Se dock till att mäta tre gånger innan du kapar (varav minst en där du monterat allting och drar ett streck på rätt ställe) - ett för kort styrrör innebär normalt skroten...
 
hej igen!
Som sagt tidigare i tråden, så ska inte södra Pakistan medföra några större problem! Läget har annars förvärrats mer sen i julas och då längst upp i Norr (OBS! Swat, och det är här Karakoum highway har många fina vägar passerande), detta är baserat på mediabevakning, bevakar flera olika kanaler, både arabiska Al Jazeera samt amerikanska, plus internet och en vän som kommer från Afganistan (han har bra koll)!
Läget i södra i Iran har varit så ett tag men det är ju inget vi känner till särskilt mycket av här i Europa. Känner en kille från Iran som kom till Sverige för 1 år sen och han har förklarat hela situationen där för mig, i sydvästra har han aldrig vågat åka till pga att taliban liknande falanger styr regionen i ett hjärngrepp. Här får polisen inte vistas och precis innan han kom till Sverige var det 50 poliser som blev mördade på en polisstation i regionen av "tablibaner" (och jo det finns sånna i Iran också)
Så hur man ska kombinera södra Pakistan med Norra Iran som sägs vara supertrevligt, ja det vet jag inte men en sak är säker och det är att jag inte skulle sätta min fot i Norra Pakistan (det förekommer även kadnapningar av västerlänningar i Swat-dalen)

Jag ska kanske inte uttala mig för mycket eftersom jag inte varit här men utifrån min faktakunskap och mina intryck och folk och media jag pratat och hört ifrån så är det min uppfattning!


/Sebastian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Andreas123 Trött i underarmarna (nybörjare) Långcykling 3
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
axeisi Nybörjare genom världen! Långcykling 7
Bohak Utrustningsfrågor från en entusiastisk nybörjare =) Långcykling 18
Fandango Korsa USA för nybörjare. Långcykling 4
WesternWin Nybörjare med stora planer Långcykling 33
rab Nybörjare undrar om Shimanos olika växeltyper? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
Banankontakt Flyg, cykel och nybörjare Långcykling 8
ölle nybörjare som skall köpa pedaler Långcykling 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.