Forumfrågor - ska man bry sig om att svara?

Ja det är väl kanon om erfarna delar med sig av sina kunskaper. Trist när ursprunglig frågeställare inte ger feedback, men det kan ju som sagt komma andra till nytta ändå.
 
Meningen med forumet är väl ändå att besvara frågor. Och om ingen svarar kommer väl det inte dröja länge innan det slutas fråga heller.
 
Meningen med forumet är väl att diskutera, inte att svara på frågor. Det är därför det kallas diskussionsforum och inte frågeforum.
 
Ny på utsidan... Insåg jag snabbt att tala är silver...tiga är guld....läs och lär...nackdelen är kanske
att dom eventuella erfarenheter jag har....stannar på insidan.
Anders
 
Meningen med forumet är väl ändå att besvara frågor. Och om ingen svarar kommer väl det inte dröja länge innan det slutas fråga heller.

Naturligtvis ska man svara på frågor, men det är naturligt att diskussioner också uppstår, då det inte finns rätt eller fel svar på många frågor.
Det finns massa åsikter, erfarenheter, fakta, faktoider, gissningar och förutsättningar som påverkar svaret i relativt enkla frågor, som frågor om specifika turer eller en enkel fråga som vad som är bäst att sova i/under på tur.

Det kan möjligen finnas ett rätt svar för mig personligen, men definitivt inte ett svar som passar allas förutsättningar. Därför blir det också en del spännande diskussioner, vilket bara är bra, det jag saknar ibland är respekten för att olika människor har olika åsikter, utan att någon av dem är rätt eller fel.
 
Ny på utsidan... Insåg jag snabbt att tala är silver...tiga är guld....läs och lär...nackdelen är kanske
att dom eventuella erfarenheter jag har....stannar på insidan.
Anders

Jag hoppas du delar dina erfarenheter, trots att de kanske möter motstånd.
Det är tyvärr så ibland här på Utsidan att när någon har en erfarenhet som fungerar för dem så är det RÄTT.
Vore det så skulle ju alla ha samma utrustning i alla sammanhang på alla platser, trots det har många underbara upplevelser i naturen med olika utrustning, under olika tider, äter olika mat osv.
Rätt är väl att komma sig ut om man längtar efter det, fel är att bli hemma i huset. :)
 
Det är väl alltid ett dilemma mellan folk som är erfarna och kan "allt" ska tackla nybörjare.

På webforum av denna typ kommer det alltid att komma nya generationer användare, som är i början av sin kunskapsbana, samtidigt som äldre garden ackumuleras i andra hörnet av plattformen med sin kunskap för länge sedan nischats och gått in på överkursen. Då kanske det är en fälla i att som gammal räv sucka och vara dryg mot nybörjarfrågor, man tycker man sett just den frågeställningen tusen gånger tidigare, eftersom man varit med så länge, man glömmer så att säga bort hur det är att allt är nytt för en.

Jag själv är hyfsat mycket nybörjare på friluftsområdet, men på andra områden har jag själv varit dem som vet "mest". Tycker att så länge frågorna är konkret och trevligt ställda så ska man svara trevligt på dem - eller inte alls.
 
Men herregud hur uttråkad får man vara?

Grunden till att förstå är just, "varför"

Om du nu stör dig så otroligt mycket, svara inte på tråden/frågorna?!?


EDIT: TS skapar en tråd med en frågeställning, men orkar inte ens svara, ironin är solklar
 
En känsla kommer över mig efter att ha läst de senaste två, tankeväckande inläggen i tråden. Det är känslan från när jag var barn, inför fjällen. De var stora, outforskade och låg där långt, långt borta och kändes ouppnåeliga.

Varje gång jag planerar turer och ger mig ut idag, är det för att reta den känslan igen, det är en del av drivkraften. För varje stig jag upptäcker förstörs samtidigt en del av det förtrollade och förtrollande. De vita fläckarna blir verkliga.

Skriver jag ett inlägg här, med frågor, kan ni vara säkra på att det är för att jag fortfarande är i det förtrollade stadiet inför ämnet ifråga. Och blir väldigt glad när jag får engagerade svar, när någon delar mitt intresse. Jag ser inte riktigt vitsen med att svara överhuvudtaget, om ämnet inte känns intressant för dig som skriver.
 
Det jag uppskattar i den här tråden är att den behandlar saker som skulle kunna göra diskussionerna på Utsidan mera innehållsrika och trevligare samt kanske lättsammare.

Även om många är ödmjuka som personer är det inte alltid det framgår av inläggen "IMHO".

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Fiskens Hur nära bostaden får man tälta? Allmänt om friluftsliv 143
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
Daikaruus Hittar man en digital / online karta någonstans Allmänt om friluftsliv 18
monsterguden Värmeplagg om man fastnar, dunjacka ett måste? Allmänt om friluftsliv 10
Fjällkjell Vart kan man köpa en sån här? Allmänt om friluftsliv 6
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Ösoola vart kan man ett par solladdade trådlösa hörlurar? Allmänt om friluftsliv 3
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
turbo100 Var börjar man nu i vinter??? Allmänt om friluftsliv 28
andflygh Vart skriver man om... Allmänt om friluftsliv 1
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
greenfish Hur gör man upp en säker eld i en torr skog? Allmänt om friluftsliv 38
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Noatun. "For every man of action" Allmänt om friluftsliv 6
avslut120813 Vad får man inte missa i Norge? Allmänt om friluftsliv 16
Teknikern Och så sitter man där och velar IGEN! Allmänt om friluftsliv 15
Argusgranskare Björntätt i Funäsfjällen?Kan man ha hunden med sig längre? Allmänt om friluftsliv 37
nermander Scam i skogen? (Anklagad för vedstöld bara för man kör med släp) Allmänt om friluftsliv 9
desireman Fixar man att gå från Nikkalukta till Kebnekaise fjällstation på en dag? Allmänt om friluftsliv 15
Helmetrock Jobb på Svalbard, vad hittar man på? Allmänt om friluftsliv 40
Charli28 Får man tälta på stranden? Allmänt om friluftsliv 18
Vägslav Vad får man inte missa i Rom? Allmänt om friluftsliv 10
brigas varför klagar man så¨mycket på just dessa? Allmänt om friluftsliv 135
MartinGbg Sommarsemester i Dalarna - vad får man inte missa? Allmänt om friluftsliv 19
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
Leffe357 Man kan klara sig på lite Allmänt om friluftsliv 6
moerne Vad gör man på väg norrut? Allmänt om friluftsliv 17
Om man parar vasaloppet med fjällräven classic så får man Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.