Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips

Tjenare alla. Tack för inbjudan. Jag håller på att leta mig runt för att hitta rätt forum där man kan lära sig av andra utomhusfantaster. Jag ska bestiga Kebnekaise i slutet på sommaren och tänkte höra kring era tips. Lite frågor jag funderar på är dessa:

Kan man göra det med sin hund?
Viktiga saker att packa med man kanske inte tänker på?
Kostnader?

Läst runt lite kring information på nätet och hittat lite.. Även om det känns som det är mest resebloggar (vilket också är kul att läsa). Bl.a från Svenska turistföreningen och från Utomhusguiden gällande deras tips hur man bestiger Kebnekaise.

Vore tacksam för all info

Mvh
Johan B
 
Senast ändrad:
Hej! Vad kul att du ska bestiga Kebnekaise i sommar. Jag gick Östra leden med guide upp till Nordtoppen förra sommaren och kan verkligen rekommendera den turen. Om du går Östra leden (antingen till Syd-eller Nordtoppen) får du ju både gå över glaciär men också klättra via-ferrata vilket är superkul. Kamvandringen från Syd till Nordtoppen var också en jättehäftig upplevelse! Det var också skönt att gå med en kunnig och trevlig guide om man själv inte har så mycket erfarenhet av glaciärer och klättring. Vi bokade guide via STF.

Östra leden är dock inte så hundvänlig, då det är väldigt steniga och branta partier. Västra leden verkar vissa ha gått med hund, hittade bland annat den här tråden där ämnet diskuteras. Kanske kan vara till hjälp :)

Jag har skrivit ett reportage om turen upp till Nordtoppen om du vill få lite mer info om de guidade turerna. Där har jag också länkat till några andra trådar som ger bra tips inför en bestigning av Kebnekaise.

Lycka till!
/Alicia
Redaktionen
 
Senast ändrad:
Tjenare alla. Tack för inbjudan. Jag håller på att leta mig runt för att hitta rätt forum där man kan lära sig av andra utomhusfantaster. Jag ska bestiga Kebnekaise i slutet på sommaren och tänkte höra kring era tips. Lite frågor jag funderar på är dessa:

Kan man göra det med sin hund?
Viktiga saker att packa med man kanske inte tänker på?
Kostnader?

Läst runt lite kring information på nätet och hittat lite.. Även om det känns som det är mest resebloggar (vilket också är kul att läsa). Bl.a från Svenska turistföreningen och från Utomhusguiden gällande deras tips hur man bestiger Kebnekaise.

Vore tacksam för all info

Mvh
Johan B
Har bara gått västra leden ett par ggr. Två bra tips kommer här. 1: se till att ha tränat och ha med utrustning efter väder. 2: ha med vatten...det är ju inte så att det finns rinnande vatten på högsta berget.

Annars är det inga större problem att gå västra. Det tar tid och är ett gäng höjdmeter...
 
Det behövs ganska god kondition, även för hunden, för att d ska va bekvämt och trevligt. Annars blir d bara en kamp. Har mött hundar på västra leden så d e inga problem. Men se till att hunden har vana att gå i stenig terräng - även hundar får ont i tassar/trampdynor om de inte e vana. Det är väldigt stenigt i många km.
Det är ca 11 km från fjällstation till sydtoppen (inte 9 km, enligt stf). Bitvis väldigt brant. Se till att ha med rejäl matsäck, helst en hel måltid, några chokladbitar räcker inte.
Efter kitteldalen finns knappt något vatten. Fyll på ordentligt innan du börjar bestigning av Vierramvaare. Tidigare fanns vatten i kaffedalen, men nu är det svårt att komma åt eftersom det befinner sig under stenblocken.
Kläder: lager på lager och regntäta ytterplagg. Se till att ta med förstärkningsplagg för d blir kallt när man pausar.
 
Vi ska väl nämna Durlings led också. Den går från Singi. Den enklare (och kortare?) än västra leden, men du behöver ju ta dig till Singi först, vilket tar en dag extra. Om jag inte minns helt fel så är det lite mer blockterräng där också.

Du behöver definitivt ta med lunch och helst middag, rejäla mellanmål och mycket godis, både åt dig och hunden.

Kostnader kan vara allt från gratis (tält och gå själv) till 10000 (helpension i lyxsvit på fjällstationen, guidad tur och helikopter). Många plockar nog ut de kostnader de tycker är värt priset.

Hoppas att ni får en fin tur!
 
Hur är din fjällerfarenhet sedan tidigare? Frågar eftersom många som vill bestiga Keb gör det som sin första fjälltur vilket inte är att rekommendera. Bästa förberedelsen är att köra en veckas tälttur tidigare på säsongen och kanske gå upp för en lättare topp tex Helags eller Sylarna. Kebnekaise västra leden är rätt maffig för en normaltränad person även under bra väderförhållanden. Roligt och kul såklart men det kändes rejält i kroppen när man var tillbaka efter 11 timmar och jag mötte flera som vände tillbaka (äldre, otränade).
 
Kul anekdot ang hund, när jag gick upp för Keb så träffade vi en kille på väg upp som hade en husky som lade sig ner och sov så fort han stannade. Det visade sig att killen kommit till Nikkaluokta vid midnatt dagen innan, kollat väderprognosen och sett att morgondagen var enda bra dagen för topptur, så han hade gått hela natten mellan Nikka och Keb stationen och sen börjat gå uppför berget direkt, pigg som en mört. Det gällde dock inte hunden. Enda gången jag sett en husky som varit tröttare än dess ägare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Jobba i outdoorvärlden och åka på Fjällfest. Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.