Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?!

Hej på er!

Jag och min fru tänkte vandra en del av Bohusleden i oktober, en torsdag till en söndag.

Vi har skaffat lite info om leden via ledens hemsida och turistbyrå. Jag undrar om någon kan svara på följande...

- Vilka etapper som är de vackraste/populäraste?
- Vad är bra att tänka på när man vandra just Bohusleden i oktober, utrustningsmässigt mm?
- Jag och min fru är ganska vana vid att vandra långt (har bl.a vandrat från toppen av Grand Canyon ner till Colorado River och tillbaka på ca 6-8 timmar), hur långt är realistiskt för oss att gå under 4 dagar?

Det är vad jag kan komma på nu, återkommer om mer frågor dyker upp. Är tacksam för alla sorters råd och tips.
 
Hej, har inte gått hela leden men gillar del 8 till 11 bäst av de jag sett. Tror de är en av de mer populära delarna. Vet inte hur långt som är lämpligt att gå, har inte varit vid Grand Canyon...
 
Hur ska man packning av vatten? Jag har köpt en karta/broschyr över hela södra delen och har kollat närmare på symbolförklaringarna. Vilka av
de olika platserna/symbolförklaringarna har ställen där man kan fylla på sina flaskor med rent vatten? Kan man göra det vid vanliga rastplatser/vindskydd/
toalett/parkeringsplatser eller någon annan av dem?
 
Sitter och skriver detta på jobbet, så jag har ingen karta framför mig och kommer inte riktigt ihåg namn och så vidare. Med detta sagt kan jag tillföra följande:

- vindskydd och andra installationer är enligt min mening generellt sett i ganska dåligt skick på Bohusleden. I huvudsak har jag gått södra delen och där ser det ibland inte så kul ut. De delar som jag har sett av norra Bohusleden tycker jag är bättre. Men det funkar ju hyggligt. Ta eventuellt med presenning eller tält.

- Bohusleden är mycket kuperad. Höjdskillnaderna är aldrig stora men 10x50 meter blir en del i alla fall. Räkna inte med att gå mer än 3 km/h (men det är förstås avhängigt hur mkt ni bär och hur snabba ni är).

- Det är fullt av rinnande vatten, särskilt med tanke på hur mycket det har regnat det senaste.

- Den bästa delen av södra Bohusleden är definitivt mellan Lyse och Backamo, men den sträckan behöver ni inte 4 dagar för att gå ...
 
Åk till Strömstad och börja där. Det finns bussar som kör mot civilisationen senare längs vägen.
Kolla innan så ni vet, de går inta alltid så ofta.
Vindskydden finns vad jag kommer ihåg där de skall finnas och vatten finns längs vägen i bäckar o sjöar, inte mycket jordbruksmark... eller fråga efter vatten i något hus.
Kör på men strunta i rekord...vem bryr sig hur långt man går på en dag, bara det känns rätt.
Tyvärr lite dålig utsikt där det på kartan ser ut som det skulle vara det, skogen har på vissa ställen växt till sig.
 
Men är dricksvattnet i sjöarna och bäckarna verkligen rent nog att dricka? Eller ni kanske förutsätter att man har en filterflaska för att det ska bli genomförbart? Jag vet ju att i norra sverige är det inga problem att dricka från fjällsjöar och fjällbäckar men är det verkligen rent nog att dricka från sjöar och bäckar här nere?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Livetiskuggan Det ska vara gött att leva. Utrustning Allmänt om friluftsliv 12
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
lsjonsson Efter Girjasdom: Rennäringslagen ska utredas Allmänt om friluftsliv 3
lsjonsson Amanda Lind: "Urfolk ska ha självbestämmande" Allmänt om friluftsliv 8
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
k_å Vart ska vi tälta en natt i Sälen? Allmänt om friluftsliv 1
7S Regeringen vill att det ska bli lättare att avhysa Allmänt om friluftsliv 255
camoscio Forumfrågor - ska man bry sig om att svara? Allmänt om friluftsliv 47
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
killroy04 Saker man ska göra innan man dör. Allmänt om friluftsliv 19
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
joanna "Tänk att det ska behöva vara så här!" Allmänt om friluftsliv 32
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34
crilee Vad ska man hitta på i November! Allmänt om friluftsliv 22
jennyelisab1 Abisko i december Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Vandra i de Österikiska alperna Allmänt om friluftsliv 1
esj Vandra med hund i Jotunheim Allmänt om friluftsliv 3
Marko_84 Vandra med barn i juni?! Allmänt om friluftsliv 10
D300 Vandra i november Allmänt om friluftsliv 6
Alex00 vandra Rhodos Allmänt om friluftsliv 2
Ringo86 Vandra och vatten Allmänt om friluftsliv 35
ejensso vandra med övernattning i östergötland Allmänt om friluftsliv 0
Frans_Krans Vandra i fjällen Allmänt om friluftsliv 27
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
bastuper Att lära genom att - vandra Allmänt om friluftsliv 4
bastuper Vandra med militärtält? Allmänt om friluftsliv 50
Jumpingfrog Vandra i Europa - boktips? Länktips? Allmänt om friluftsliv 3
jonaseriksson Vandra i Nepal Allmänt om friluftsliv 1
piki Vandra och fiska. Allmänt om friluftsliv 1
Foborg Vandra kebnekaise Allmänt om friluftsliv 3
wayhide Jul vandring Bohusleden Allmänt om friluftsliv 0
Aspen80 Bohusleden med små barn, bra tällt plattser? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.