VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem!

Jag skulle vara med en grupp med tre andra som skulle till Elbrus. Två av dem ansökte om visum på samma ställen som mig, i Stockholm (den andra i Göteborg) med samma grejer o allt. Ska tillägga att samtliga är svenskar. Jag kommer från Syd-Europa med Italienskt/medelhavsutseende men har bott i Sverige i nästan hela mitt 23-åriga liv.

Skapar denna tråd i förebyggande syfte bara ifall någon tänkt åka dit.

De hade inga problem med att få sina visum. Jag däremot fick avslag med motivering att mitt namn inte fanns med på hotellet. För att ni ska förstå så behöver man inbjudan av någon som bor i Ryssland. Vi körde via pilgrim tours som är ett företag som är ganska kända och många som ska klättra på Elbrus brukar gå via dem.

Vanligtvis brukar ambassaden ringa numret som står på ansökan och få en bekräftelse av dem (i vårt fall pilgrim tours) men dessvärre så valde de att göra lite på eget sätt i mitt fall. De googlade upp hotellet och det var lätt att hitta eftersom det endast finns ett hotell där, för att sedan gå in på deras kontakt-sida och ringa det numret.

Problemet var dock att det numret leder till ett ställe som är 50km in i stan eftersom själva hotellet inte har egen telefon och de som sitter där vet inget om reservationer. Jag påpekade detta hela tiden men de envisades med att de måste få konfirmation från hotellet....

Vår kontaktperson sa att det är mycket problem med ambassader, speciellt i Sverige men att detta var första gången som de sökt upp ett annat nummer.

Det som stör mig mest var att de hela tiden gav mig lite hopp och liksom svarade inte direkt på frågorna. Sedan när väl sista dagen kom så visade sig att de ändå inte skulle kunna ge mig inom rimlig tid innan avfärd. De ville att jag skulle ansöka igen och betala på nytt...

Både företaget och jag trodde att mitt namn och/eller utseende "attracted more attention" och var mer eller mindre anledningen till att jag inte fick åka, finns ingen annan logisk anledning.

Dessutom var de grymt otrevliga och dumförklarade mig hela tiden. Exempelvis, när jag kom in andra dagen och sa, "hi i was here yesterday and had problem with my visa", så var det en bitter ryska bakom som svarade otrevligt "yes, and so what??". Sådana kommentarer var mer regel än undantag bakom disken.

Min redan negativa syn på detta skitland med dess skitfolk blev knappast bättre efter denna erfarenhet. Oturligt nog bara att de har ett berg som räknas till Europa men det kommer dröja mycket långt tid innan jag tänker sätta min fot där igen.


f.ö. får jag inte mina pengar tillbaka och slösade fyra arbetsdagar på hela skiten.
 
Om du är sydeurope har jag svårt att tro att det är anledningen till problemen. Kanske om du har ett muslimskt namn, jag vet inte...
Min erfarenhet av Ryssland och ryssar är att byråkratin är hopplös och folk som jobbar med service är otrevliga och ohjälpsamma. I övrigt är människorna lite "hårdare" än västeuropeer men ändå trevliga och gästfria. Att det är ett "skitfolk" håller jag absolut inte med om, jag har den största respekten för Ryssland och dess folk.
Dina problem är inte unika och jag tror inte att det handlar om ditt "medelhavsutseende".
 
Om du är sydeurope har jag svårt att tro att det är anledningen till problemen. Kanske om du har ett muslimskt namn, jag vet inte...
Min erfarenhet av Ryssland och ryssar är att byråkratin är hopplös och folk som jobbar med service är otrevliga och ohjälpsamma. I övrigt är människorna lite "hårdare" än västeuropeer men ändå trevliga och gästfria. Att det är ett "skitfolk" håller jag absolut inte med om, jag har den största respekten för Ryssland och dess folk.
Dina problem är inte unika och jag tror inte att det handlar om ditt "medelhavsutseende".

Texten kanske känns som lite hård men jag har skrivit i affekt och folk bör kunna sätta sig in i min egen sits och ska nog inte dra ett helt folkslag över en kant.

Hur som helst så är jag fullt medveten om att ryssar är "hårda" men det är ganska stor skillnad på hårda och otrevliga.

kanske jag hade otur med personalen eller att de är väldigt ohjälpsamma som du skrev.

Jag har ett ovanligt namn och mitt efternamn är inte muslimskt för den delen utan är ganska neutralt. Ifall det inte beror på mitt utseende/namn så får du gärna belysa mig med din kunskap inom detta ämnen då jag är ute på djupt vatten verkar det som.
 
vart i samma sits!! svårt o få visa....

de som var ännu knasigare när ja skulle lämna landet!!!
ja stannade 3h över mitt visa, ja tog mitt första flyg vid 21:00 från st petersburg, mellanlanda i novsibirsk, och anslöt till mitt nästa flyg som går 03:45. när jag skulle passera tullen så neka dom mig möjlighet till att lämna landet för att mitt visa är ogiltigt, mitt visa gick ut 23:59!!!!

blev en jävla resa där ja satt fast på olika flygplatser i 48h utan vinterkläder för dom hade ja lämnat hos flickvännen och det var -15 ute. en massa pengar på nya flygbiljetter fram o tillbaks och pengar till visa för att få lämna landet blev de =D

i slut ändan va de ju mitt fel egentligen! ja som hade el info på mina papper... =)
 
Texten kanske känns som lite hård men jag har skrivit i affekt och folk bör kunna sätta sig in i min egen sits och ska nog inte dra ett helt folkslag över en kant.

Hur som helst så är jag fullt medveten om att ryssar är "hårda" men det är ganska stor skillnad på hårda och otrevliga.

kanske jag hade otur med personalen eller att de är väldigt ohjälpsamma som du skrev.

Jag har ett ovanligt namn och mitt efternamn är inte muslimskt för den delen utan är ganska neutralt. Ifall det inte beror på mitt utseende/namn så får du gärna belysa mig med din kunskap inom detta ämnen då jag är ute på djupt vatten verkar det som.

Jag är verkligen ingen expert på området men har varit i ryssland 2 ggr. Min erfarenhet är att problemen du beskriver och liknande snarare är regel än undantag. Detta är givetvis tråkigt och frustrerande men inget du bör ta personligt, det är så det funkar.
Jag har liknande erfarenheter från Kuba och jag antar att krånglig, fyrkantig byråkrati och noll servicekänsla är ett arv från kommunismen...
 
Tycker också det låter lite långsökt att det skulle bero på Ditt utseende. Tror mer det handlar om att de är tämligen inkompetenta på många ställen i det där landet. Min polare och jag sökte också visum dit och jag fick mitt på 2 veckor medan min polare inte hann få sitt i tid utan det tog 3,5 månad eller så efter en hel del strul. Hon är och ser ursvensk ut. Vår resa löste sig ändå då vi lyckades få visumet skickat till Lettland där vi började vår resa.
 
Att ryssar är ett skitfolk vill jag inte säga men ryska turister/resenärer är de värsta turister jag träffat, Om jag inte hade haft en rysk kollega som är mkt trevlig så hade jag nog också haft en viss tendens att dra alla ryssar över samma kam! Lätt att gå i den fällan :-(
 
Du kan vara lugn, det är varken ditt utseende eller namn det handlar om.
Det låter helt enkelt som standard service och bemötande, jag tror inte dom har ett ord för kundservice för dom vet precis ingenting om det. Det gäller att ha tur helt enkelt.

Håller även med tidigare skribent att man ska inte dra hela ryska folket över en kam även om det är frestande efter att ha haft med deras myndigheter att göra eller gjort affärer med företag därifrån. Även deras turistande utomlands lämnar en hel del att önska.

Jag tror det blir sådär när ett totalt förtryck bara släpper, tar nog nån generation att stabilisera upp det hela.
 
Självklart skall man inte dra ett helt folk över en kam. Men som andra folk så har även ryssarna en hel del fördommar, precis som alla andra folk. Har man ett baltiskt klingande efternamn är det inte roligt i passkontrollerna, att bli utplockad från de övriga i gruppen och sitta i "förhör" och övertyga de ryska gränspoliserna att man ÄR svensk, att föräldrar ÄR födda i Sverige, att ens mor- och farföräldrar VAR födda i Sverige, att namnet har funnits i Sverige i ca 400 år! Det värsta med de ryska gränspoliserna är, att dessa anser att det ÄR min skylldighet att förstå och prata ryska fast jag inte kan ett enda ord på ryska. Dom är inte trevliga att ha att göra med! Så är det!
 
Beskrivningen av servicenivån känner jag igen från flera östländer. Erik Zsiga har beskrivit det i sin läsvärda bok "Hej då, Östeuropa!", och försöker sig också på en förklaring. Enligt de personer Zsiga pratat med, så har begreppet service ännu inte hittat in i Östeuropa därför att det inte behövs: att kunna köpa en Snickers eller en färsk limpa när man vill, var man vill, är fortfarande något av en sensation - så vem bryr sig om ifall expediten är glad och ler?

Jag förstår att trådstartaren är ärligt förbannad över att expeditionen blev förstörd (det hade jag varit!). Det bästa vi i västvärlden kan göra är kanske att försöka bidra med goda exempel: var trevlig mot ryska turister, erbjud dem hjälp med att hitta till t-banan och tipsa om bra restauranger med vänlig personal, så kanske någon tar med sig lite idéer hem. Jag är övertygad om att världen går i rätt riktning, även om det kan ta tid ibland!

Man kan också trösta sig med att begrepp som "skitfolk" faktiskt inte existerar, annat än i otidsenliga skrifter från 30-talet... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ludvig_svensk Varning för Bussgods Allmänt om friluftsliv 7
TFTF Varning för KjoleNorge.com Allmänt om friluftsliv 3
spass Varning för äventyrs-grupper på Facebbok Allmänt om friluftsliv 20
Piparen Varning för NextJet Allmänt om friluftsliv 10
niklaz Varning för Jackalopen! Allmänt om friluftsliv 5
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
apfaktor Jobba i outdoorvärlden och åka på Fjällfest. Allmänt om friluftsliv 3
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.