VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem!

Jag har själv bott och arbetat i Ryssland under ett års tid samt varit och bestigit Elbrus långt senare. Min erfarenhet av landet är, som vissa redan har påpekat, att byråkratin är monumental, medan servicekänslan är minimal. Givetvis är det arvet av kommunistsystemets som lever kvar.

Sedan är rasismen utbredd i Ryssland. Jag är har själv ett icke-svenskt utseende. Det beredde mig inga problem när jag åkte till Elbrus, men däremot har jag varit med om att mitt pass blivit extra studerat vid gränsen. Och nej, det handlar inte om någon övertolkning osv. Mitt utseende gjorde dem misstänksamma.

Med vänlig hälsning /Joel
 
Beskrivningen av servicenivån känner jag igen från flera östländer. Erik Zsiga har beskrivit det i sin läsvärda bok "Hej då, Östeuropa!", och försöker sig också på en förklaring. Enligt de personer Zsiga pratat med, så har begreppet service ännu inte hittat in i Östeuropa därför att det inte behövs: att kunna köpa en Snickers eller en färsk limpa när man vill, var man vill, är fortfarande något av en sensation - så vem bryr sig om ifall expediten är glad och ler?

Halaj!

Lite OT, kanske, men nyss hemkommen från hojresa: polen -> slovakien -> ungern -> rumänien -> tillbaka, känner jag inte igen detta alls.
Trevligt folk överallt och lika god service som var som helst. Jag hade förstås ingen större kontakt med några myndighetspersoner, förutom möjligtvis en rumänsk tulltjänsteman som bad mig flytta min hoj. Även han var jättetrevlig.
Vill man ha tag på en Snickers sent på kvällen finns det Kaufland, Tesco, Carrefour, Lidl överallt, med ungefär samma öppettider som Coop Extra och ICA Maxi härhemma.
Så det så!
Go east, young man! ;-)


//T
 
Halaj!

Lite OT, kanske, men nyss hemkommen från hojresa: polen -> slovakien -> ungern -> rumänien -> tillbaka, känner jag inte igen detta alls.
Trevligt folk överallt och lika god service som var som helst. Jag hade förstås ingen större kontakt med några myndighetspersoner, förutom möjligtvis en rumänsk tulltjänsteman som bad mig flytta min hoj. Även han var jättetrevlig.
Vill man ha tag på en Snickers sent på kvällen finns det Kaufland, Tesco, Carrefour, Lidl överallt, med ungefär samma öppettider som Coop Extra och ICA Maxi härhemma.
Så det så!
Go east, young man! ;-)


//T

Nu är ju alla länder du reste i EU-länder, så någon gränskontroll lär du inte stöta på. Länderna är också ganska glada över att inte längre vara ofrivilliga medlemmar/satelliter i det sovjetiska väldet, så möjligen är de öppnare mot impulser från andra väderstreck ;)...

//J
 
Jag bodde ett kort tag i gamla Sovjetunionen för många år sedan. Det finns ömsom vin ömsom vodka. Mycket trevliga och gästfria människor och mycket otrevliga och burdusa skitstövlar. Rasismen har blomstrat upp rejält under senare år och trots att landet miste 22 miljoner människor i kriget mot nazityskland poppar små brunskjortor upp som ogräs. Märkligt. Och vansinnigt tragiskt.
Jag har idag ingen större vilja att åka tillbaka då jag har för klena nerver för att stå ut med att behandlas dåligt.

I övrigt finns det ju andra länder som också kan visa sig från sin mest fula sida. Jag blev inburad i ett land i Sydamerika för att jag inte ville betala tillräckligt höga mutor till polisen när jag blev stoppad i en poliskontroll i min egen bil. Goda och snabba kontakter läxade upp banditpoliserna.

Thailand som är Sveriges stora turistland numera har ett korrupt polis och domstolsväsende men den glade och omedvetne turisten från Sverige vet inte, kan inte eller bryr sig helt enkelt inte. Inte förän denne drabbats av problem.

Slutligen har vi Sverige. Tryggt och hemtamt men även här kan man drabbas av tråkigheter. Förhoppningsvis små.
 
Halaj!

Lite OT, kanske, men nyss hemkommen från hojresa: polen -> slovakien -> ungern -> rumänien -> tillbaka, känner jag inte igen detta alls.
Trevligt folk överallt och lika god service som var som helst. Jag hade förstås ingen större kontakt med några myndighetspersoner, förutom möjligtvis en rumänsk tulltjänsteman som bad mig flytta min hoj. Även han var jättetrevlig.
Vill man ha tag på en Snickers sent på kvällen finns det Kaufland, Tesco, Carrefour, Lidl överallt, med ungefär samma öppettider som Coop Extra och ICA Maxi härhemma.
Så det så!
Go east, young man! ;-)


//T

Härligt att höra att det går framåt! Det var ett par år sedan jag blev surad på i Polen, så landet har förhoppningsvis utvecklats i rätt riktning. Kan också intyga från veckans besök i Tallinn att esterna är mycket serviceinriktade och trevliga, om det räknas (Estland kan väl nästan räknas som ett skandinaviskt land, vid det här laget... :))
 
Kan också intyga från veckans besök i Tallinn att esterna är mycket serviceinriktade och trevliga, om det räknas (Estland kan väl nästan räknas som ett skandinaviskt land, vid det här laget... :))

Kanske inte skandinaviskt då landet inte ligger på skandinaviska halvön utan snarare svenskt. Tallinn var ju en svensk kuststad mellan 1561 och 1721. Från 1629 var även resten av nuvarande Estland och delar av nuvarande Lettland svenskt så något ska väl sitta i från den tiden... :)

Kan också instämma i att Estland är ett trevligt land att besöka och då inte bara Tallinn, utan även Tartu (Dorpat) där det finns en staty av Gustav Adolf den store. Narva är intressant med sina drygt 80% ryssar...

488px-Swedish_Empire_%281560-1815%29_en2.png

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Swedish_Empire_(1560-1815)_en2.png
 
Har man med byråkratiska totalitära stater att göra gäller det att vara ute i mycket god tid, ha enormt tålamod och mycket tur om det skall lyckas första gången. Ryssland är inte värst i klassen. Trevliga individer har jag träffat mer än en gång.
I maktapparater trivs sällan ord som service eller medkänsla.
Se till att ha tillgängligt extra medel för oplanerade resor, när det passar andra.

go tur
 
Hahahaha. Förlåt men jag är en svartskalle själv. Och jag har aldrig blivit så bra bemöt som i Ryssland och ett gäng östländer till. Det enda jag behövde var att dölja mitt svenska pass och dra upp mitt chilenska pass och prata engelska med spansk brytning. Och upptäckte att många öststatare faktiskt pratade spanska och var otroligt vänliga och hjälpsamma. Så ett chilenskt pass och bruten engelska med spanska då öppnas en mängd dörrar för en .Bara rekommenderar det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Scaramanga74 Varning för bedragare! Allmänt om friluftsliv 2
ludvig_svensk Varning för Bussgods Allmänt om friluftsliv 7
TFTF Varning för KjoleNorge.com Allmänt om friluftsliv 3
spass Varning för äventyrs-grupper på Facebbok Allmänt om friluftsliv 20
Piparen Varning för NextJet Allmänt om friluftsliv 10
niklaz Varning för Jackalopen! Allmänt om friluftsliv 5
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
saraabeiramar Fjälltur i december- vart kan man åka? Allmänt om friluftsliv 2
apfaktor Jobba i outdoorvärlden och åka på Fjällfest. Allmänt om friluftsliv 3
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Hithae Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare? Allmänt om friluftsliv 14
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.