Tips när man har med hunden på färd

Vet inte riktigt om det här forumet ligger på rätt ställe, men vi gör ett försök.

Jag hade tänkt att ta med hunden (rätt så stor ras) på en 2 nätters vandringsshajk, men först börja med en lite mindre på en natt.

Vad har ni för tips och tricks angående att ha med sig hunden på färden och i tältet/vindskyddet?
 
Hvis hunden skal jobbe hardt (kløve eller trekke pulk) må du øke mengden for vesentlig. Men det er viktig å ikke forandre for mye, det kan gi utslag i dårlig mage. Jeg bruker å fore min med ca 330 g til daglig. Når jeg drar på tur tar jeg med et mer høyenergi for av samme fabrikat og bruker ca 500 g per dag. Da får han ca dobbel rasjon i form av energi. De fleste forprodusenter leverer både standard for og "høyoktan" for for arbeidende hunder. I tillegg får han restene etter mitt måltid, som regel blir det en godbit igjen.

Til fjellturer tar jeg også med 4 sokker til å kle på hvis han trår på en skarp stein eller kvist og får et sår. Sokken brukes bare for å unngå å trå inn skitt i såret. Du har sikkert med litt plaster til deg selv, og det funker fint for hunden også. Sportstape er vidundermiddelet, det som ikke lar seg fikse med dette, krever helikopter og sykehus straks!
 
Håller med föregående talare. Har gjort 3 lyckade och jättetrevliga vandringar med min mammas flatcoated retriver nu (hunden lever normalt i stadsmiljö så det är en stor omställning för henne).

Jag brukar se till att ha med extra energität mat, senaste turen testade något som kallades frystorkad vom och vanliga energitätt torrfoder. På turen brukar jag se till att lägga fodret ordentligt i blöt eftersom hon ibland slarvar med att dricka när det händer andra grejer som är roliga. Har även haft med vätskeersättning som jag fick tips på av någon veterinär men hon klarar sig utmärkt utan det..

Jag brukar ha med en ganska fet salva som jag smörjer hennes tassar med på kvällen och en skyddsko ifall hon skulle göra illa sig på någon av tassarna så man kan undvika att få onödigt mycket skräp i ett eventuellt sår.

När vi bor i tält är det några saker att tänka på.
Innan vi gav oss ut på tur (som längst 6 nätter i sträck) övade vi några gånger att sova i tältet, först i en trädgård och sen i skogen nära hemma.
Eftersom det är en flatcoated retriver är hennes normaltillstånd dyngsur och därför brukar jag inte ha henne onödigt mycket i tältet. Bara om vädret är så dåligt att vi måste vara i tältet är hon där när vi är vakna, och då i absiden. Jag brukar ha med en trasa av typen sämskinsimitation att torka av henne det värsta med och det hjälper faktiskt jättemycket.

När vi sover får hon ligga i fotänden av innertältet eftersom hon ibland har svårt att minnas gränsen för "ute" och "inne" när hon är i absiden (vill gärna sticka ut nosen under tältduken om hon hör roliga ljud). I innertältet släpper det där och hon beter sin som om vi var inne. Eftersom hon ofta fortfarande är blöt när vi ska sova så brukar jag ha ett regnskydd på nederdelen av min sovsäck (ett sånt regnöverdrag till sovsäck, någon gång har jag använt regnskyddet till ryggsäcken).

Jag brukar ha med något hon kan ligga på när hon sover (rekommenderar en bit avklippt liggunderlag). Någon gång när det varit kallt och hon varit ovanligt blöt har hon fått sova med en jacka över sig också för värmens skull, förmodligen överflödigt, men det känns bättre så. Hon har snabbt lärt sig vilket liggunderlag som är hennes och det funkar bra även om man vill att hon ska ligga plats i en stuga med folk eller liknande.

De senaste två turerna har jag haft klövjeväskor på henne och det har gått jättebra, hon bär utan problem 3-4kg förmodligen kan hon bära lite till men det har inte behövts. (obs! träna innan). Jag brukar också ha henne i ett ganska långt elasiskt koppel när vi vandrar eftersom hon och jag kan hålla lite olika rytm och välja lite olika vägar runt stenar och så. Det kopplet funkar jättebra.

Om du tänker dig en stugtur så rekommenderar jag att du ringer och kollar eller bokar innan du ger dig ut. I de flesta fall när vi övernattat i någon av STFs stugor har det inte varit några problem med att hunden är med, men någon enstaka gång (framförallt på stora anläggningar som fjällstationer) kan det vara problem med att hundrummen är bokade eller fulla.

Andra saker som är bra att kolla är hur man bäst reser med hunden (kan vara vissa regler på tåg och bussar) när man ska till området och att man har stenkoll på naturreservat och lokala regler för hundar så man inte stör djurlivet i området.

Mycket av dessa tips kanske är överflödigt för en 2 dagars vandringshajk men där har du dem iallafall. Vet att det redan finns några trådar i ämnet här på forumet eftersom det är där jag lärt mig mkt av detta. Bland annat en tråd om hund på syltoppen tror jag och en om klövjeväskor, kolla under rubriken "hundsport".
 
Ett par saker jag inte såg ovanför:
- Ta med en långlina så hunden har lite aktionsradie vid tältet och ev. vandring
- Tänk på att inte ha hunden i absiden om det är myggigt
 
Jag har haft med mig vår Siberian Husky vid två tillfällen på kortare turer = < en vecka. I stora drag har det inte varit något problem alls. Hunden fick bära sin egen mat som bestod i det torrfoder som han normalt äter. Han har alltid mat framme och sköter sitt matintag själv och gjorde så i fjällen också.

Största tricket var att få honom att förstå att man inte kan gå rakt igenom tältduken. Både ljud och lukter tar sig igenom och han verkade ha vissa svårigheter med att förstå att han inte var "utomhus".

Vi valde att ha honom inne i tältet eftersom alternativet skulle varit en kort lina i absiden och det kändes inte riktigt schysst. En lång lina är för övrigt bra att ta med så att man kan sätta fast hunden om dagarna utanför tältet.

Vid vandring använde vi ett flexikoppel med extra långt snöra som jag fäste i avbärarbältet på ryggsäcken. Då kunde vi hålla lite olika tempo och hunden kunde springa och nosa och lyfta på benet på alla buskar han hittade. Samtidigt så satt han fast i mig vid vandring och i ryggsäcken när man tog av sig den vid rast.

Framför allt maten måste man nog kolla in lite extra vad som gäller för just sin ras. Siberian Husky är t ex kända för att inte äta särskilt mycket ens under långa dagar med arbete, därav de är populära som draghundar ursprungligen. Det visade sig stämma bra med vår hund då han i stort sett inte åt mer än normalt. Så vi fick bära med oss en massa mat hem igen...

Mvh
Fredrik
 
Våran Gordon Setter brände rakt in i myggnätsdörren när han ville komma ut till mig. Han blev hyfsat förvånad och det var tur att det var ett Hilleberg :) Till hans försvar var det mörkt ute och nätet kanske blev än svårare att uppfatta.

Största tricket var att få honom att förstå att man inte kan gå rakt igenom tältduken. Både ljud och lukter tar sig igenom och han verkade ha vissa svårigheter med att förstå att han inte var "utomhus".
 
Hehe, för vår hund var det inte synen som var problemet. Han försökte trycka sig ut genom den vanliga tältduken också. Antagligen kände han vindraget och tänkte att det borde gå att pressa sig ut den vägen.

Men det gick bättre och bättre för var natt iaf, men är man huskey så är det klart att renarna som gick precis utanför tältet både luktade och lät intressanta. :O)

/Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Westshark Nästa resa Allmänt om friluftsliv 0
HenkeBernie Tips om fjällstuga Allmänt om friluftsliv 3
Tobbe C Tråd för tips av kartverktyg Allmänt om friluftsliv 34
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
på tunn is Tips för lyxigt lägerliv (kanot) Allmänt om friluftsliv 14
Yakherden Mera tips tack! Denna gång: Sølen Allmänt om friluftsliv 0
Olanor Tips kebnekaise runt 7-8 dagar Allmänt om friluftsliv 5
stormfrog Söker tips för en vecka i Krugerparken! Allmänt om friluftsliv 0
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Struensee Hösttur i mellansverige, söker tips! Allmänt om friluftsliv 5
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
thomas.vastervik Tips på Facebookgrupp/er? Allmänt om friluftsliv 6
andersmossing Tips: friluftsskola Allmänt om friluftsliv 0
Mediana Söker tips på platser att besöka i Danmark Allmänt om friluftsliv 7
jimmy.g Tips på platser med fina höstfärger Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
behedwin Tips på nätbutiker Allmänt om friluftsliv 9
erik___ Tips om utflyktsmål där sjöflyg kan vara lämpligt Allmänt om friluftsliv 11
aronwidforss Tips på referens för nybörjare Allmänt om friluftsliv 0
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
saraabeiramar Tips för en 3 dagars tur i december önskas Allmänt om friluftsliv 11
Harissuh Tips & råd Allmänt om friluftsliv 14
Aekma Tips på billiga småflaskor, 5ml och uppåt Allmänt om friluftsliv 5
MattiasSerpent Tips på Område? Allmänt om friluftsliv 0
Jojosurf Tips på bra Damasker? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Tips ryggsäckar & sovsäckar? Allmänt om friluftsliv 20
lynne99 Tips på äventyr för ungdomar! Allmänt om friluftsliv 3
MoaH Tips om tältvänlig sjö nära Uppsala? Allmänt om friluftsliv 4
KoreaStyle Tips på sevärdheter i Dalarna? Allmänt om friluftsliv 0
7S TIPS: Strava Global Heatmap Allmänt om friluftsliv 1
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
abstract Söker tips på friluftscamping med ungarna? Allmänt om friluftsliv 7
Nipon Tips på små leder och andra sevärdheter i Norrboten? Allmänt om friluftsliv 15
patricsjölund Patric Sjölund önskar tips on fjällvandring I Europa Allmänt om friluftsliv 4
arc Tips på site att testa utrustning Allmänt om friluftsliv 1
plingen Snart dags för första campingturen, tips på campingar Allmänt om friluftsliv 0
Zally64 Ett par dagars vandring önskar tips och råd. Allmänt om friluftsliv 3
erito Tips: Lunch-hajk Allmänt om friluftsliv 4
emil. Ditt bästa tips för Lofoten-Tromsö-Narvik området Allmänt om friluftsliv 2
Johan Åberg Tips på friluftsaktivitet tack. Allmänt om friluftsliv 7
Airfoil Fjällväder, ett tips Allmänt om friluftsliv 1
nlinden tips på mat. Allmänt om friluftsliv 10
jokkemannen Ska vandra Bohusleden i oktober - TIPS?! Allmänt om friluftsliv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.